Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook startar inte.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 16:00

Min tre månader gamla iBook verkar ha gett upp helt och hållet. När jag försöker starta den så stannar den mitt i bootningen och skärmen blir bara gråblå eller så dyker det upp en himla massa rader md text om konstiga fel och att jag måste starta om datorn. Vad ska jag göra?

Till saken hör kanske att ja satt in ett nytt minne och det kan ju kanske vara det som är problemet.

Senast redigerat 2005-01-29 16:17
  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 16:05

Det låter som minnet ja. Vill minnas att jag hade samma problem när jag satte in ett nytt. Jag tog dock ut det och satte in det igen och då fungerade det.. Men prova med det gamla minnet också...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 17:40

Nu har jag tagit ur det nya minnet och datorn startar ändå inte. Det kommer bara upp en skärm som säger: panic(cpu 0): Unable to find driver for this platform: "PowerBook6, 5"

Sen fortsätter den me en massa stack backtrace for cpu 0: bara en massa sifferserier

Sen ett stycke till där den säger: No debugger configured - dumping debug information
MSR=00001030

Återigen en mängd sifferserier.

Det hela slutar med: panic: We are hanging here...

Vad ska jag göra nu då???

Du har drabbats av något som kallas Kernal Panic.
Du kan läsa om det här:
http://www.apple.com/support/panther/startup/

(Kom inte in på den svenska sidan idag)

Jo efter ett tag så kom jag åt svenska supporten

Kernel Panic

Senast redigerat 2005-01-30 19:40
  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 21:10

Nu funkar den igen Jag startede från OsX-skivan och gjorde en skivbehörighetsreparation och nu funkar allt som en dröm

Kul att det löste sig.

Tanka ner och köp programmet Macaroni
Installera det, sedan ligger det i bakgrunden och jobbar åt dig.
Det kör s.k Cronscript, Reparerer Skivbehörigheter mm.
Du kan även ställa in så att det rensar bort alla språkversioner du inte har användning för.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 18:24
Ursprungligen av Pocahontas:

Kul att det löste sig.

Tanka ner och köp programmet Macaroni
Installera det, sedan ligger det i bakgrunden och jobbar åt dig.
Det kör s.k Cronscript, Reparerer Skivbehörigheter mm.
Du kan även ställa in så att det rensar bort alla språkversioner du inte har användning för.

Det kan behövas. Datorn krashade nämligen igen igår kväll och då funkade det inte att starta från installationscdn eftersom datorn inte hittade hårddisken... Det gjorde den dock i morse så nu funkar det igen. Dock så har den krashat en gång till sen dess. Det käns inte helt stabilt. Borde jag göra något mer seriöst?

Låter inte betryggande att den kraschar för dig.
Har du inkopplat några yttre enheter till din iBook, extern hårddisk,skrivare eller liknande?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 18:51
Ursprungligen av Pocahontas:

Låter inte betryggande att den kraschar för dig.
Har du inkopplat några yttre enheter till din iBook, extern hårddisk,skrivare eller liknande?

Nej inga yttre enheter alls och precis efter att jag skrev det förra inlägget krashade den igen. Jag startade om med installskivan och återigen kunde den inte hitta hårddisken. Efter ytterligare en omstart så hittades den dock och jag kunde reparera skivtillhörigheter en gång till och starta igen. Nu funkar den igen men det käns oerhört irriterande att datorn krashar en gång i kvarten (bokstavligt talat). Jag har haft windowsdatorer med virus som har varit stabilare...

Du skrev att den bara är tre månader, så jag förmodar att den är sprillans ny.
Du borde kontakta Apple, kan vara något hårdvarufel.

Har du möjlighet så ta backup på allt till en extern hårddisk om du har viktiga grejer att spara.
Använd Carbon Copy Cloner eller SuperDuper, finns att hämta på Versiontracker.com.
Ty lämnar du in den på garanti finns risk att allt ryker på hårddisken.

Men i första hand skulle jag provat att efter backup, radera min hårddisk, och installera om Mac OS X igen, uppgradera till 10.3.6, (combouppdatering) vara noga med att köra Reparera Skivbehörighet innan man gör combouppdateringen, samt köra den efteråt.

Bråkar din iBook fortfarande så är det ett fall för garantin. (mjukvaran omfattas ju inte)

Ok för att det är pyssel, men ringer man Apple, så vill de att man först uttömt alla mjukvarufel.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 19:41

Ja jag börjar mer och mer luta åt att formatera om och installera allt på nytt. Jag behöver ju knappast påpeka att datorn har krashat två gånger sen senast...

Gör det, återkom sedan och berätta hur det gått.
Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 22:41

Tyvärr så kunde jag inte installera osx igen... Det blir bara något fel när jag försöker göra det. Jag fick dock en felkod när jag körde hardwaretestet igen. 2STF/8/3:ATA-100-ata-6-Master inte för att jag förstår vad det betyder men jag antar att jag borde kontakta apple...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-01 03:18

Låter som minnesfel, de brukar kunna generera sådana fel.

Hårddiskfel tippar jag på...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 21:55

Minnesfel trodde jag också i början men jag har ju tagit ur det nya och problemen fortsätter. Det stora problemet är ju att datorn aldrig är igång tillräckligt länge för att jag ska kunna säkerhetskopiera något. Aningen bittert, om man säger så...

Testa att zappa PRAM.

Stäng av datorn i minst 2 minuter, starta om, samtidigt som du håller nertryckt följande tangenter: alt, äpple, p och r.

Håll dem nertryckta tills du hört startljudet 3 ggr, släpp upp tangenterna och låt datorn starta upp som vanligt.
Blir det nån bättring?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 22:50

Datorn funkar nu. Det var minnet som var paj. Bara jag som är HELT dum i huvudet. Skyller på att jag är switcher :rolleyes:

Tack för all hjälp, alltid trevligt med hjälpsamma människor.

Hur kom du på att minnet var kaputt?

1
Bevaka tråden