Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjligen en switcher..

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-01-31 17:48

Hej allihop!

Jag är en av dem som fått Mac i fokus i samband med lanseringen av Mini Mac.. men skall säga att fokus nu är på en bärbar istället. Jag måste ju ha en bärbar.. och jag måste ju ha en Mac?? Eller!?

Men först, lite om mig. 30+, arbetar med utveckling inom affärssystem och ägnar kvällarna åt att leka med lillan och fylla ut kunskaperna via Högskolestudier per distans (Ack så jag älskar internet..)

Vad datorer gäller så var väl jag, som många i min generation först stolt commodore64 ägare.. ett kort gästspel hos Atari blev Amiga500... blev Amiga1200. Köpte första PC'n i samband med en ettårig Nätverkskurs -97, där mötte jag även Red Hat 5.. dualbootade med olika Linuxdistar i några år för att nu ägna 90% av min aktiva datortid i pingvin operativ, det där ifrån Redmond startar jag bara under tvång... Ler i mjugg åt sambons barn vars wintel b urkar dräller av trojaner medan mina 2 maskiner i källaren glatt tuffar på utan besvär

Så, Mac? Minns när jag projektarbetade på ett lokalt ABF kontor en kort tid någon gång i senare delev av 90-talet, då stod där några små bruna kvadrater med liten skärm och mysko mus.. svartvitt och ocharmigt. Det är ungefär där.. min kunskap om MAC tar slut.. men den tänkte jag bättra på nu!

Nu behöver jag givetvis en bärbar.. en wintel burk finns inte ens som alternativ, en Linuxbaserad laptop är svårt att finna i Sverige, så varför inte skaffa något helt annat (med kopplingen till BSD). Nu har jag ingen som helst aning om hur OsX fungerar, men det är ju vaga kopplingar till BSD i botten.. så jag inbillar mig lite grand at OsX är en putsad, stylad *Nix version optimerad för sin hårdvara där "allt bara funkar". (och den som kört mycket Linux vet att man är bortskämd om "allt bara funkar"). Vore sannerligen roligt att testa hursom helst... om inte annat för att mina tokiga trista wintel kollegor nu är mer än lovligt nyfikna sedan jag deklarerat mina avsikter.

Vilket.. efter en ohyggligt lång och måhända onödig presentation leder mig fram till den första av, förhoppningsvis många frågor:

1: hur tusan fungerar det egentligen med HemPC??

Jag tänkte nämligen plocka en iBook/PowerBook som HemPC, och hänvisades då av firmans tekniker till vår leverantör som först sa att det var grönt att ruska fram en mac.. för att efter någon vecka ändra sig och be mig köpa den på AppleStore istället?
Dock.. vår tekniker som administrerar hempc köpen säger att man inte kan rusa iväg och handla HemPc varsom heslt, medan jag hör andra säga att JUST så är det, att om jag vill organisera inköpet själv så är det upp till mig att göra det hos någon som erbjuder avtalen?

Rådvill.. och orolig för min bärbara Mac..

  • Medlem
  • 2005-01-31 18:25

Är hem-PC så himla bra egentligen? Kanske finns olika avtal, men jag tycker hela upplägget är lite fjompigt.

Vad beträffar din defintion av Mac OS som ett "fungerande" Linux, så är det både väldigt träffande och helt åt skogen. Om man vill kan man köra den som en Linuxburk (med X11 et al), men de flesta använder den ju som en Mac och då märker man ju inte vad som finns under ytan. NeXT och Apple har ju haft en enorm inverkan på gränssnittsdesign inom vissa Linuxdistar, så då får man ju sas originalet här.

Det finns ju en terminal, med alla vanliga kommandon, och många småprogram i OpenSource. Så det är ju en likhet med Linux också, men känslan är väldigt o-Linux.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-01-31 19:07

Hej och tack!

Jodå, X11 vet jag att man kan trycka in. Så hade jag väl inte tänkt att göra iofs.. i alla fall inte till en början. Det jag dock glatt mig åt är skalet, skalet. jag måste ju ha mitt skal och lite småverktyg annars blir jag handikapad

Och jodå, jag har redan kikat lite på utvecklar manualen för Cocoa .. men egentligen är jag nog mest en Java kille. (Och Java + OsX verkar vara en schysst kombo)

HemPc kändes mest som ett bra sätt att slippa hysta ut 20 tusen på ett bräde såhär efter jul...

1
Bevaka tråden