Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur klocka B/W G3?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 11:38

Hejsan jag vill klocka min Power mac G3 B/W till 400mhz (Nu 300mhz) Snälla kan någon beskriva i detalj hur man går till väga?

Väldigt tacksam för svar!

Har hört att det bara tar ett par minuter så det verkar hyffat!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-11 11:43

Jag kommer inte in på sidan just nu, men du hittar förhoppningsvis rätt info här:
http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/OC.html

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 12:18

Eller < http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/maine.html > och klicka på "Mac tuneup"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 16:45

ok, tack.

Visst är 400 mhz det bästa/stabilaste, eller någon som vet om man ska klocka ännu mer?
Finns det någon procent man ska följa, så att säga?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 17:00
Ursprungligen av Vik:

ok, tack.

Visst är 400 mhz det bästa/stabilaste, eller någon som vet om man ska klocka ännu mer?
Finns det någon procent man ska följa, så att säga?

Det är nog från fall till fall.
Du får prova helt enkelt, finns aldrig några garantier när man klockar.
Min 300 funkar fint i 400, 450 så får jag kernel panics & i 500 så startar den inte ens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 17:24

ok.

Ursäkta, men jag är helt lost när det gäller klockning, finns över-byglarna i datorn eller måste jag fixa egna? samt är det bara att ta bort plastskyddet för byglarna? (sitter en svart plastbit som täcker byglarna,när man tagit bort garantitapen.)

Behöver med andra ord så mycket fakta och tips jag kan få!

Ursprungligen av Vik:

ok.

Ursäkta, men jag är helt lost när det gäller klockning, finns över-byglarna i datorn eller måste jag fixa egna? samt är det bara att ta bort plastskyddet för byglarna? (sitter en svart plastbit som täcker byglarna,när man tagit bort garantitapen.)

Behöver med andra ord så mycket fakta och tips jag kan få!

Ta bort garantitapen, det finns ju ändå ingen garanti kvar på datorn.

Lyft upp det så kallade jumperblocket, var FÖRSIKTIG så att du inte böjer något av stiften under den.
Sen är det ungefär som att bygla en HD. Beroende på vilken konfiguration du har har du olika antal jumprar (metallpillarna som du flyttar runt). Jag hade fem, och var tvungen att leta upp ytterligare en för att klocka den. Jag letade lite överallt, och till slut hittade jag en på en gammal 80 MB-disk från en LC 3.

Senast redigerat 2005-01-11 17:43
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 17:37

Man tackar för snabba och bra svar!

Du vet möjligtvis inte ordningen på 400mhz?

Ursprungligen av Vik:

Du vet möjligtvis inte ordningen på 400mhz?

Kolla in Macus och Pärs länkar.

Edit: Enligt sidan som Pär länkar till är det: SxSxSSxSSxx

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 17:45

Det ska jag göra!

Kan man bränna processorn när man klockar? eller blir det bara att datorn inte startar vid för hög Mhz?

Ursprungligen av Vik:

Kan man bränna processorn när man klockar? eller blir det bara att datorn inte startar vid för hög Mhz?

Tror att den bara inte startar. Iaf brände inte min vid 700 MHz. Iofs garanterar ju inte det något.

Det går att ställa den på 1 GHz, men då startar den garanterat inte.

Min 450a gick att klocka till 500, men vid 550 och mer startade den inte.
Relativt stabil vid 500 var den.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-11 18:23

Så länge kylflänsen sitter på som den ska lär det inte vara någon risk att bränna något.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 18:55

Nu är den klockad från 300MHz till 400MHz, det första jag märkte var att uppstarten gick extremt fort sen att det står 400MHz känns ovant att se när man kollar på "om den här datorn"

Ni ska ha ett tack!

Vågar man på en klockning till 450MHz tro? Är het nu vet ni!

Ursprungligen av Vik:

Vågar man på en klockning till 450MHz tro? Är het nu vet ni!

Pröva på bara.
Fast det är inte sannolikt att det funkar. Men testa!!! (Det kostar inget )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 19:18

450MHz nu, jag har startat upp några program och det flyter på bra så det här verkar lovande!

Hel nöjd. Tack en engång för alla tips och beskrivningar.

50% överklockning är inte dåligt. Du har haft tur.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 15:59

Var hittar jag ny byglar? Någon som har några över?

Ursprungligen av MsB:

Var hittar jag ny byglar? Någon som har några över?

Samma problem här. MSG om nån har en över!

Byglar som har använts i SCSI eller IDE diskar fungerar bra. Annars har ju ELFA diverse byglar otfta kan den lokale elektronikbutiken ta in sådant

Skulle vi kunna hjälpas åt att hitta byglar som passar och meddela det här.

Ursprungligen av DrBoar:

Byglar som har använts i SCSI eller IDE diskar fungerar bra.

Byglarna i min ATA-CD-läsare var för stora.

Idag försökte jag överklocka min Blå-vita G3:a som är på 350 MHz, men jag blev faktiskt lite besviken: Det gick inte att överklocka överhuvud taget. Jag hade köpt på mig en rejäl uppsättning kortslutningsbyglar från ELFA (för övrigt Artikelnummer: 43-710-43 -om man vill ha blåa : -) -Dessa var dock _lite_ för "tjocka" men det gick att försiktigt klämma ner dom ändå (man vill ju för allt smör i Småland inte böja stiften). Hårddisk-jumpers hade nog varit bättre -kanske har ELFA även mindre byglar.

Edit: Använd INTE byglar med artikelnummer 43-710-43 från Elfa. Stiften blir faktiskt en aning böjda. Mindre byglar ska det vara.

Men tyvärr gick det alltså inte alls. Jag kunde förstås starta i 350 MHZ och även i 300, men redan vid 400 var det stopp; skärmen tändes, hårddisken rasslade till men sen hände ingenting. Vid 450 MHZ fick jag ett felmeddelande från Boot_ROM (tror jag). Jag hade räknat med att gå upp åtminstone ETT steg, från 350 till 400, men det gick alltså inte.

Senast redigerat 2005-02-06 03:46
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Edit: Använd INTE byglar med artikelnummer 43-710-43 från Elfa. Stiften blir faktiskt en aning böjda. Mindre byglar ska det vara.

Är det nån som vet vilka byglar det ska vara?

  • Medlem
  • 2005-02-11 00:03
Ursprungligen av Fredse:

Är det nån som vet vilka byglar det ska vara?

Det går ju att använda det mesta bara man är förskiktig. Har använt små metallbitar i brist på annat förut.

Ursprungligen av Fredse:

Är det nån som vet vilka byglar det ska vara?

Kom precis hem från ELFA dom här passar bra och säljs i förp. om 10 st:
43-701-85

Min fd 350MHz går nu på 250MHz :-C

Senast redigerat 2005-02-11 09:13
  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 15:48

är inte byglarna rätt mycket standard och borde finnas i schyssta elektronikbutiker överallt?
Det är ju samma typ som sitter i alla(?) hårddiskar överallt... iallafall alla som jag någonsin sett sedan scsi var poppis i macar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 09:26

Skulle vara schysst om någon kunde skicka ett par sådana (43-701-85) till mig! Jag bor nämligen ganska långt ifrån ett varuhus... Känns lite surt att betala 135 kr för 10 byglar som det blir om man beställer från deras hemsida =s

PM:a om någon godhjärtad-macanvändare kunde fixa detta självklart står jag för kostnaden!

1
Bevaka tråden