Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook utan kontakt med batteriet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-30 13:56

Min gamla iBook (Dasslock, 300mhz) har tagits över av min flickvän. Men nu verkar datorn inte kunna gå på batteriet... När jag hade den sist så fungerade den i två timmar ungefär. Finns det någon sladd mellan datorn och batteridelen som jag kan ha missat att sätta tillbaka när jag bytte hårddisk sist?

Hur ser batteriikonen i menyraden ut? Kan vara så att du behöver återställa PMUn.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-30 20:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hur ser batteriikonen i menyraden ut? Kan vara så att du behöver återställa PMUn.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq4

Äntligen har tjejen surfat klart.

Testade det som stod på sidan, det hjälpte inte. I raden syns symbolen för nätdrift, och "Beräknar ... till full laddning", som aldrig blir minuter.

Okej, skumt.

Ladda ner Xbattery från versiontracker, och se hur mycket kapacitet batteriet ger. Det är ett tal i mAh du är ute efter, och det bör iaf vara en 1000-1500 kvar, på ett batteri i den åldern.
Det är lite långsökt, men det är möjligt att batteriet helt enkelt har slitits ut för gott. Det kan hända kvickare än man tror; häromveckan gick mitt batteri från 6800 till 5800 mAh, men det kan svänga, och jag hoppas att det bara är tillfälligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-30 20:59

Jaha, det står att det är 2.021 Ah just nu, det var ju inte katastrofalt. Battery voltage 16,627v. Däremot så är battery level 0% och battery current 0.

Märkligt... Det går inte att ladda, men det är ju uppenbarligen kontakt mellan batteriet och datorn.

Det är alltså bra med kräm i batteriet.

Det enda jag kan tänka mig är fel är batteriets egen kontrollenhet. Det finns ett program som heter Battery reset, och som inte funkar på min Pismo. Dock funkar det på Lombard, kanske på iBook. Men ladda ner och kolla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-30 21:49
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är alltså bra med kräm i batteriet.

Det enda jag kan tänka mig är fel är batteriets egen kontrollenhet. Det finns ett program som heter Battery reset, och som inte funkar på min Pismo. Dock funkar det på Lombard, kanske på iBook. Men ladda ner och kolla.

jodå det ska fungera. Men då måste jag installera OS 9 först... :rolleyes: Men det är ju bra att det finns verktyg. Tar det imorgon dock.

Var noga med att läsa instruktionerna noga. Jag tyckte mig läsa att man måste ladda upp batteriet direkt efter, annars kan det gå åt skogen.

1
Bevaka tråden