Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa diskverktyg?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-30 20:00

Hej,

jag ändrade namn på min iBook under "fildelning" eftersom min tjej fått datorn. Samtidigt var alla sorters fildelning påslagna. Datorn hängde sig i en evighet och efter omstart var den sig inte lik igen. Vid omstart - den svarta skärmen med "on-off symbolen" och text på fyra-fem språk som man inte vill se. (Påminner rätt mycket om "terminalen" i det gamla klassiska spelet Marathon, faktiskt...) Jag förstår att namnbyte kanske borde ske med all fildelning avstängd. Eller inte alls. Plockade fram systemskivorna och installerade om systemet och försökte lyfta över den gamla profilen. Inte ens det verkar fungera. Satte datorn i Target-mode och försöker kopiera över innehållet för att sedan radera disken. Får problem där med - den hänger sig vid vissa filer...

Öppnade "Disk Utilities" och tryckte på reparera. Oklart om det hjälper. Inser att jag behöver ett bra program för att hantera diskar.

1) Vilket program vill jag ha? Sist jag köpte ett hette det Norton - men det har hänt en del på fem år förstår jag...

2) Någon som har ett tips om problemet jag befinner mig i?

DiskWarrior eller Tech Tool Pro 4.
Norton ska du akta dig för om du har Mac OS X

Men innan du skaffar något av dessa rätt dyra program så ska Systemskivan kunna fixa detta.
Formaterade du om hårddisken och installerade om Mac OS X så bör det inte vara något problem. Såvida du inte har en trasig minnesmodul i din iBook, den Kernel Panic din dator uppvisar tyder på det.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-30 20:44
Ursprungligen av Pocahontas:

DiskWarrior eller Tech Tool Pro 4.
Norton ska du akta dig för om du har Mac OS X

Men innan du skaffar något av dessa rätt dyra program så ska Systemskivan kunna fixa detta.
Formaterade du om hårddisken och installerade om Mac OS X så bör det inte vara något problem. Såvida du inte har en trasig minnesmodul i din iBook, den Kernel Panic din dator uppvisar tyder på det.

Jag har kollat minnesmodulen med Apple Hårdvarutest.

Utöver Disk Utility - vilket program menar du skall "fixa biffen" inbyggt i OS X ("Systemskivan")? Och vilken CD - "Installera OS X" eller "Apple Hårdvarutest"?

Jag har inte installerat om systemet med formatering - än - eftersom jag först vill rädda filerna... Såklart...

Gjorde du en Arkiv/Install av Mac OS X?
Inte alltid att Apple Hardware visar rätt när det gäller minnesmoduler har jag hört.
Men OK utgå från att minneschipset är som det ska.

Om du väljer Reparera Skiva, och Reparera Skivbehörighet från din CD- Installationsskiva.
Finns i Findermenyn efter det du valt språk

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-30 21:30
Ursprungligen av Pocahontas:

Gjorde du en Arkiv/Install av Mac OS X?
Inte alltid att Apple Hardware visar rätt när det gäller minnesmoduler har jag hört.
Men OK utgå från att minneschipset är som det ska.

Om du väljer Reparera Skiva, och Reparera Skivbehörighet från din CD- Installationsskiva.
Finns i Findermenyn efter det du valt språk

Det var manövern jag gjorde. Min erfarenhet är att jag ofta åker på problem som detta inte löser...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 21:34

Jag skulle vilja påstå att om du gjort allt detta - som Pocha skriver om och det fortfarande inte fungerar har du ngt hårdvaruproblem.

Det Pocha skriver om löser problemen för de allra flesta som jag läst om på diverse sajter som.. Macworld, HMC, Bold, o här...

1
Bevaka tråden