Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dum fråga: 4x AGP-kort i 8x AGP-plats

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag antar att ett 4x AGP-kort passar i en 8x AGP-plats, men är det någon här som skulle kunna bekräfta det?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 18:53

I PC-världen är det då inga problem iaf och jag antar att Apple följer industristandard.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 19:09

Jag kör ett ATI Radeon 9800 Pro 4X i min G5a med 8X. Funkar hur bra som helst!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 21:35
Ursprungligen av christianf:

I PC-världen är det då inga problem iaf och jag antar att Apple följer industristandard.

AGP4x och AGP8x är inte samma (olika spänningsnivåer m.m. bara att kolla på Intels spec om du inte tror mig), dock brukar kort och bussar stödja mer än en standard.

Så förutom Bollmans kommentar (som väl har med stömförsörjning till ADC och sådär att göra, plus att specen på AGP lämnar ett gäng pinnar fria att användas som man vill) så bör man kolla noggrant så att det AGP-kort man funderar på verkligen passar med den AGP-plats man har.
Även på en peze…

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 23:08
Ursprungligen av Pär:

AGP4x och AGP8x är inte samma (olika spänningsnivåer m.m. bara att kolla på Intels spec om du inte tror mig), dock brukar kort och bussar stödja mer än en standard.

Så förutom Bollmans kommentar (som väl har med stömförsörjning till ADC och sådär att göra, plus att specen på AGP lämnar ett gäng pinnar fria att användas som man vill) så bör man kolla noggrant så att det AGP-kort man funderar på verkligen passar med den AGP-plats man har.
Även på en peze…

Jo, jag vet. Formulerade mig väl lite fel. Men i stort sett alla moderkort i pezevärlden är bakåtkompatibla när det gäller AGP-standarden, så det skulle förvåna mig mycket om Apple snålade in på det.

Jag håller på att bygga ett litet Freevo baserat mediacenter, det är alltså x86 plattformen jag leker med vilket betyder att det med stor sannolikhet kommer att fungera?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 14:35
Ursprungligen av Svampisen:

Jag håller på att bygga ett litet Freevo baserat mediacenter, det är alltså x86 plattformen jag leker med vilket betyder att det med stor sannolikhet kommer att fungera?

Vad är det för moderkort du använder dig av?

Asrock K7VT4A+

http://www.asrock.com/product/product_k7vt4a+.htm

Långt ifrån överlägsen prestanda men jag prioriterar pris.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 17:42
Ursprungligen av Svampisen:

Asrock K7VT4A+

http://www.asrock.com/product/product_k7vt4a+.htm

Långt ifrån överlägsen prestanda men jag prioriterar pris.

Enligt deras hemsida så stödjer det AGP4X kort så det är bara att köra på.

Okej, tack!

Ledsen att jag är lite för lat för att kika igenom produktinformationen innan jag frågar här.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-30 21:07

AGP-kort från äldre G4or passar inte. Med andra ord passar inte AGP 4x-kort i AGP 8x-platser, och det har jag provat rent fysiskt. Något är det som skiljer, korten passar inte.

AGP är väl bakåtkompatibelt? Men det blir aldrig snabbare än systemets långsammaste komponent.

1
Bevaka tråden