Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macutvecklare sökes…

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...antingen som rådgivare eller för utvecklingsjobb.

Vi har en kund som vill implementera sin MP4 kodare på Mac, PC och Linux - PC och Linux hanterar vi definitivt själva, men vi behöver någon som kan hjälpa oss tillrätta när det gäller Macen.

Är det någon som är intresserad eller kan rekommendera en bra utvecklare? Helst så skall personen/företaget ifråga finns i Skåneregionen.

Släng isåfall iväg ett PM/Email till mig!

mvh /CX

Lite mer detaljer (tack Cypher för svaret) - principen är den att kodaren finns i en USB dongel; video som skall kodas/komprimers till MPEG2/MPEG4 skickas ned till den och fås tillbaka kodat.

För att kunna visa tekniken så vore det bra att kunna använda ett videoredigeringsprogram som är allmänt spritt, tex iMovie, men naturligtvis så skall det gärna fungera med existerande proffsprogram.

Rent konkret - är det möjligt att göra en sådan lösning med iMovie, eller är iMovie för "låst"?

Vad vi behöver är alltså någon som kan "hålla oss i handen" när vi börjar titta på Mac-lösningen - vi behöver kunna ge rimliga uppskattningar till vår kund på hur lång tid det tar och hur lösningen skall se ut...

/CX

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-30 12:26
Ursprungligen av Charles Xavier:

För att kunna visa tekniken så vore det bra att kunna använda ett videoredigeringsprogram som är allmänt spritt, tex iMovie, men naturligtvis så skall det gärna fungera med existerande proffsprogram.

Rent konkret - är det möjligt att göra en sådan lösning med iMovie, eller är iMovie för "låst"?
/CX

Trevligt att "de" tänker på oss också, Det bör gå med iMovie dock kanske Pro behövs? Tänkte på DivX, xvid som ju funkar på iMovie men då jag har Pro vet jag inte om det är samma om man inte har QuickTime registrerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 23:42
Ursprungligen av Charles Xavier:

För att kunna visa tekniken så vore det bra att kunna använda ett videoredigeringsprogram som är allmänt spritt, tex iMovie, men naturligtvis så skall det gärna fungera med existerande proffsprogram.

Rent konkret - är det möjligt att göra en sådan lösning med iMovie, eller är iMovie för "låst"?

Som Ingemar skrev så använder iMovie QuickTime.Framework och anropar codecs via det ramverket. Och de codecs man har tillgång till är de som QuickTime har som pluginer och i sitt egna ramverk. Så svaret är: Ja, om ni skriver codecet för QuickTime. Vilket ska vara en "bitch" då Apples dokumentation om hur man ska skriva ett QuickTimecodec är "något begränsad och rörig". Jag rekommenderar att ni skaffar ett ADC-konto (select borde räcka) med technical support så ni kan ringa cupertino om ni kör fast.

Själva codecet kan ligga i en USB-dongel, men ni måste iaf. skriva en plugin för QuickTime som kan exekvera codecet i dongeln.

Att använda QuickTime är det bästa då Mac OS X har stöd för det full ut i OS (ex. preview i finder) samt samtliga applikationer har stöd för QuickTime via Cocoa (QuickTime.Framwork). Så med ett QuickTimeplugin så kan codecet användas av samtliga applikationer som tillämpar QuickTime på något sätt.

Jag tycker det låter möjligt. QuickTime anropar ju sina codecs, så gör man en egen codec så kommer alla QuickTime-användande program åt den. Sedan får den codecen fippla en del för att skicka jobbet till en dongel, men det känns inte olösligt. Huvudproblemet är ju helt enkelt att göra codecens funktion beroende av att dongeln finns där, och hur mycket den sedan gör är väl förhandlingsbart? Det räcker ju om codecen hämtar någon tabell eller så därifrån. Ju mer den gör desto svårare blir den att knäcka, förstås, men allt går att knäcka så man får välja en nivå.

Tack för er feedback - det verkar vettigt tycker jag och framförallt mina kollegor.

Vår kund ligger, har vi fått reda på, på sparlåga i väntan på att få pengar för go-ahead. När dom får det så kommer jag säkerligen åter med mer frågor om dom vill gå vidare med en Mac version.

Kentor - tack för tipset. Jag har det on-hold tills vidare.

mvh /CX

1
Bevaka tråden