Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook & extern skärm: Stänga av inbyggd skärm?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 13:32

Hej !

Med tanke på värmeutvecklingen vill jag köra med öppet lock på min PowerBook 12" när jag använder extern skärm. Detta kan jag komma åt igenom att starta upp båda skärmarna > sätta i sleep och stänga locket > starta datorn > öppna locket. Men sätter jag sedan datorn i sleep och väcker den locket öppet så drar den igång med båda skärmarna aktiva.

Finns det något snabbare sätt då att få den inbyggda skärmen avstängd? Vill inte bara dra ner ljuset för den mörka skärmen fortfarande aktiv. Vill också att grafikkortet skall lägga krutet på en skärm.

Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 13:43
Ursprungligen av Oloff:

Hej !

Med tanke på värmeutvecklingen vill jag köra med öppet lock på min PowerBook 12" när jag använder extern skärm. Detta kan jag komma åt igenom att starta upp båda skärmarna > sätta i sleep och stänga locket > starta datorn > öppna locket. Men sätter jag sedan datorn i sleep och väcker den locket öppet så drar den igång med båda skärmarna aktiva.

Finns det något snabbare sätt då att få den inbyggda skärmen avstängd? Vill inte bara dra ner ljuset för den mörka skärmen fortfarande aktiv. Vill också att grafikkortet skall lägga krutet på en skärm.

Olof

Skulle vara intressant för mig med.... helt klart.

Blir den varm när den är stängd?
Starta den i stängt läge med bara extern skärm, sen kan man glänta på locket utan att den interna skärmen går igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 18:55
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Blir den varm när den är stängd?
Starta den i stängt läge med bara extern skärm, sen kan man glänta på locket utan att den interna skärmen går igång.

Vissa menar att Apples portabla har en hög värmeutveckling. Av den anledningen kan man vilja lyfta på locket. Likaså skall datorn bli varmare om batteriet sitter i, tillsammans med strömadapter och full laddning. Vet inte hur mycket det ligger i dessa två analyser. Men eftersom min fläkt jobbar hårt och ofta så är det intressant att testa.

Men om man gör som du säger blir det smidigt. Alltid stänger locket när man satt datorn i vila. Öppnar det sedan när man startat datorn.

På min pismo kan man placera en magnet vid vilolägesspolen, så datorn tror att locket är stängt.

Men titanböckerna har vad jag vet ingen sån magnet, utan känner istället av om den där kroken vid låset är i eller ej.

Vad är det som indikerar att locket är stängt då? Det verkar ju inte vara kroken om man läser en annan tråd, var den nu var, där någon försökte starta en PB där hela skärmen saknades i claimshellmode.

Hmm, jag är inte säker, har ingen titan. Men testa att föra omkring en magnet lite här och där, så märker du när det går i vila. Du får hålla kvar den ett tag på samma ställe för att den ska fatta. Det borde vara antingen i kanten runt skärmen eller på handledsstöden.

Det sitter tydligen en magnet precis där kroken går ner, det är väl den som lurar ut kroken. Men jag får inte PB i vila.

Magneten sitter i locket, sensorn till hö om högerpil, iaf på tjejens tolvtummare.

Se:
http ://home.earthlink.net/~mrob/pub/ibook.html

Upphittad, med en liten kylskåpsmagnetmagnet precis under högerpilen går den så snällt till vila. Så här måste det vara möjligt att köra den med den interna skärmen avstängd också. Jag skall prova på jobbet måndag morgon.

Med extern skärm, t-bord och mus går det alldeles utmärkt att köra med locket på. Skaffa en iCurve eller liknande så blir den bra avkyld också. Jag har en sån uppställning och fläkten är mycket sällan igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 11:01
Ursprungligen av Nurell:

Med extern skärm, t-bord och mus går det alldeles utmärkt att köra med locket på. Skaffa en iCurve eller liknande så blir den bra avkyld också. Jag har en sån uppställning och fläkten är mycket sällan igång.

Något sådant vore bra. Men har man extern skärm behöver den inte åka upp så långt. Vilken luftspalt behövs då under?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-26 12:08

Det man kan göra är att koppla in båda skärmarna, stänga powerbooken (så båda går i vila), trycka på externt tagnentbord/mus så den vaknar, vänta ett par sek till bilden kalibrerats, öppna powerbooken och vips, den är död. Och du har allt bildskärmsminne till din externa skärm

1
Bevaka tråden