Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Corsair i iBook

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-16 17:31

Hallå.
Ska snart beställa minne (1gb) till min iBook, men vet inte riktigt vilket jag ska köpa.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301466&cks=PRL är ju billigt, drygt 2100 kr. Jag vet att hastigheten är högre än vad datorn klarar men det spelar ingen roll, bara det fungerar.

Är det någon som vet SÄKERT om detta fungerar/inte fungerar i en iBook G4?

Vilket minne skulle ni ha köpt?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 18:01
  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-16 18:06

Själva minnet passar ju, men ibook verkar vara väldigt känslig för vilken typ av märke man använder. tex kan ett Crucial PC3200 1024mb funka perfekt medans ett Noname PC3200 inte funkar alls.

Det jag undrar är alltså vilket minne ni som köpt 1gb till ibook har valt?

Blir ungefär samma pris om du köper från www.crucial.com/eu och då kan du vara säker på att det fungerar.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-01-16 19:04

själv så kör jag med crucial minne också, det inhandlat från komplett.se

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-16 19:06

Joo, crucial ska ju tydligen vara bra. Tänkte bara kolla hur det låg till med Corsair, som är ungefär 600kr billigare.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 14:07
Ursprungligen av etna:

Hallå.
Ska snart beställa minne (1gb) till min iBook, men vet inte riktigt vilket jag ska köpa.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301466&cks=PRL är ju billigt, drygt 2100 kr. Jag vet att hastigheten är högre än vad datorn klarar men det spelar ingen roll, bara det fungerar.

Är det någon som vet SÄKERT om detta fungerar/inte fungerar i en iBook G4?

Vilket minne skulle ni ha köpt?

jag installerade precis ett sådant i min iBook G4 och det registreras och verkar fungera skitbra.

jag kan inte gå i god för att det inte gör systemet instabilt då jag bara testat ett par timmar, men det är inga problem än så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 16:23
Ursprungligen av eleven:

jag installerade precis ett sådant i min iBook G4 och det registreras och verkar fungera skitbra.

jag kan inte gå i god för att det inte gör systemet instabilt då jag bara testat ett par timmar, men det är inga problem än så länge.

Härligt! Återkom gärna senare och upptatera oss gällande minnets funktion.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 20:58

Nu är det ett större antal timmar sedan jag monterade minnet och jag har suttit oavbrutet med itunes, photoshop, firefox, MS Remote desktop connection och dessutom sett en XviD-kodad film på två timmar. Photoshop har jag använt aktivt genom att redigera ett stort antal bilder.

Fortfarande har jag väl inte underlag för att påstå att minnet fungerar helt felfritt, men det börjar ju luta åt det hållet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-29 21:26

Det var ju ett ganska OK pris på 1gig. Så jäkla synd att det skall skilja så mkt mellan 512 och 1024 relativt sett.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 21:40

det är väl kanske inte direkt tekniskt försvarbart med 1280mb minne i en iBook, men det är ändå en rätt så tillfredställande känsla att ha drygt 500mb minne ledigt när man har firefox, photoshop CS, itunes, MS RDC, thunderbird och xchat aqua igång.

Att veta att jag aldrig kommer att behöva tänka på att minnet ska ta slut. men så är jag lite förtjust i det där med maximal prestanda också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 21:46
Ursprungligen av eleven:

det är väl kanske inte direkt tekniskt försvarbart med 1280mb minne i en iBook, men det är ändå en rätt så tillfredställande känsla att ha drygt 500mb minne ledigt när man har firefox, photoshop CS, itunes, MS RDC, thunderbird och xchat aqua igång.

Att veta att jag aldrig kommer att behöva tänka på att minnet ska ta slut. men så är jag lite förtjust i det där med maximal prestanda också.

Du har gjort ett bra val! Om ett Corsair-minne fungerar lika tillfredställande som ett Crucial-minne, är det ett givet val.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 22:20

jag är på det hela taget mycket nöjd.

Jag tror att jag stoppade in en Corsair 512:a i min iBook. Fungerar perfekt!

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-29 22:38

Är det någon här inne som tycker att 1gig minne är lite lite, alltså som känner att de tycker att det inte räcker till riktigt, eller helt enkelt vill ha mer av annat än för sakens skull?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 23:08

Går det att byta ut orginalRAMet också? Så att man kan komma upp i 2Gigs minne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 01:23
Ursprungligen av Pluffo:

Går det att byta ut orginalRAMet också? Så att man kan komma upp i 2Gigs minne?

Nej, det går inte på iBook, då detta är fastsatt på moderkortet genom lödning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 20:14

Nu så kan man köpa Crucial på komplett.se till bra priser. Dock så har de inte 512 meg som jag hade tänkt köpa Tror ni att det som är tänkt till PB funkar? Jag kontaktade kompletts support men de svarade bara att de inte kan garantera det. Men det är väl bara att testa och om det inte funkar så säger man bara att man testade i en PB och att det inte funkade

1
Bevaka tråden