Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magnet i ibook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min ibook 12:a igår. Var förbi en databutik där en kompis jobbar idag och vi skulle testa och pilla i ram-minne. Han hade bara en modell inne och ville se om den funkade för att sedan beställa rätt minne till mig.

Han öppnade upp tangetbordet, pillade bort airport-kortet och sen luckan in till ram-minnesplatsen..
Jora, minnet funkar, så jag ska få en 512:a på måndag!

Nåväl, han monterade tillbaka alla delar och precis innan han ska sätta på tangetbordet så hittar han en liten liten magnet liggandes på ytan direkt under tangetbordet.. Varken han eller jag fattar riktigt varifrån denna kommer. Vi stänger igen datorn och allt verkar funka.

Sen ska jag packa ner allt och dra, det är då problem uppstår..
Datorn går inte att stänga! Alltså rent fysiskt.. Den gängar inte som den ska när jag stänger den..
Min teori är att denna lilla magnet satt någonstans under tangetbordet och har fallit ut sitt fäste.
Magnetens uppgift var väl då antagligen att se till att det gängar som det ska när man stänger datorn..

Det jag nu undrar är dels om min teori kan stämma, om nej; säg gärna vad ni tror det kan vara.,
Sen vill jag isåfall också veta VAR denna magnet skall sättas tillbaka. Pratade med Inlife i Sthlm och dom sa det att jag borde kunna pilla tillbaka det själv och att min teori med all säkerhet stämde.

Hoppas någon kan hjälpa här! Har inte kunnat glädjas så mkt åt min nya "vän" ännu!

Fortsatt trevlig helg!

Har funnits länge, i alla fall sedan Powerbook Titanium så att de 4-5 magneterna sitter fastklistrade och håller ned tangentbordet så det inte kännas glappande.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-29 17:48
Ursprungligen av niklasloman:

Fick min ibook 12:a igår. Var förbi en databutik där en kompis jobbar idag och vi skulle testa och pilla i ram-minne. Han hade bara en modell inne och ville se om den funkade för att sedan beställa rätt minne till mig.

Han öppnade upp tangetbordet, pillade bort airport-kortet och sen luckan in till ram-minnesplatsen..
Jora, minnet funkar, så jag ska få en 512:a på måndag!

Nåväl, han monterade tillbaka alla delar och precis innan han ska sätta på tangetbordet så hittar han en liten liten magnet liggandes på ytan direkt under tangetbordet.. Varken han eller jag fattar riktigt varifrån denna kommer. Vi stänger igen datorn och allt verkar funka.

Sen ska jag packa ner allt och dra, det är då problem uppstår..
Datorn går inte att stänga! Alltså rent fysiskt.. Den gängar inte som den ska när jag stänger den..
Min teori är att denna lilla magnet satt någonstans under tangetbordet och har fallit ut sitt fäste.
Magnetens uppgift var väl då antagligen att se till att det gängar som det ska när man stänger datorn..

Det jag nu undrar är dels om min teori kan stämma, om nej; säg gärna vad ni tror det kan vara.,
Sen vill jag isåfall också veta VAR denna magnet skall sättas tillbaka. Pratade med Inlife i Sthlm och dom sa det att jag borde kunna pilla tillbaka det själv och att min teori med all säkerhet stämde.

Hoppas någon kan hjälpa här! Har inte kunnat glädjas så mkt åt min nya "vän" ännu!

Fortsatt trevlig helg!

Det finns ett litet hål alldeles till höger om klisterlappen med MAC-adress till nätverkskortet med mera. I detta hål ska det normalt ligga en magnet (löst, den håller sig fast tack vare att det finns magnetiskt material under), som hjälper till att hålla ner tangentbordet. Om magneten ligger någonannanstans än där är det nog stor risk för att tangentbordet inte ligger ner ordentligt, och därför tar emot skärmen.

Ursprungligen av TERdON:

Det finns ett litet hål alldeles till höger om klisterlappen med MAC-adress till nätverkskortet med mera. I detta hål ska det normalt ligga en magnet (löst, den håller sig fast tack vare att det finns magnetiskt material under), som hjälper till att hålla ner tangentbordet. Om magneten ligger någonannanstans än där är det nog stor risk för att tangentbordet inte ligger ner ordentligt, och därför tar emot skärmen.

Tror jag hittade detta nu.. Får endå inte tillbaka tangetbordet riktigt som det ska verkar det som, tror att det är där felet ligger. Det verkar typ som om mitten där man låser tangetbordet inte riktigt är nere som det ska..

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-30 17:11
Ursprungligen av niklasloman:

Tror jag hittade detta nu.. Får endå inte tillbaka tangetbordet riktigt som det ska verkar det som, tror att det är där felet ligger. Det verkar typ som om mitten där man låser tangetbordet inte riktigt är nere som det ska..

Kan det vara sa att nagon rakat stöta till den spärr som sitter mellan F5 och F6? Är den "utfälld" gar det inte att sätta tillbaka tangentbordet...

En annan sak man kan tänka pa är att passningen är ganska tajt. Jag brukar fa trycka till lite pa den högra kommandotangenten när jag lägger ner tangentbordet samtidigt som jag skjuter in den. Just där är det tydligen nagot skräp som lagt sig och det är lite svart att fa ner tangentbordet sa det ligger "riktigt inskjutet"...

Ursprungligen av TERdON:

Kan det vara sa att nagon rakat stöta till den spärr som sitter mellan F5 och F6? Är den "utfälld" gar det inte att sätta tillbaka tangentbordet...

En annan sak man kan tänka pa är att passningen är ganska tajt. Jag brukar fa trycka till lite pa den högra kommandotangenten när jag lägger ner tangentbordet samtidigt som jag skjuter in den. Just där är det tydligen nagot skräp som lagt sig och det är lite svart att fa ner tangentbordet sa det ligger "riktigt inskjutet"...

Nu tror jag att jag fått ner tangentbordet riktigt ordentligt. Tryckte till mot pilarna och det klickade till ordentligt. Gällanden mangneten så ligger den också på plats till höger om macdekalen.

Mitt stora problem kvarstår dock!! jag kan INTE lyckas stänga datorn.
Varför? Varför? Den har alltså orörd plockats upp ur kartongen, då var den stängd.
Sedan så skulle vi stänga den vi samma tillfälle och då gick ej detta!
Kan jag göra något annat för att se om det löser sig? Känns så himla trist. Kan ju inte vara något allvarligt fel tycker man..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-30 03:20

Tappar inte magneter sin magnetism efter ett tag?

Det beror på om det är en permanentmagnet eller en bit magnetiserat järn. Det sistnämnda kan man avmagnetisera genom att kasta i golvet.
Men jag tror att det handlar om permanentmagneter i detta fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 17:40

Magneten ska ligga i en liten fördjupning mitt på i överkanten, annars funkar det inte.

Ursprungligen av Mondo:

Magneten ska ligga i en liten fördjupning mitt på i överkanten, annars funkar det inte.

Det är där den ligger! Hittar ingen annan fördjupning på överkanten en denna.
Funkar endå inte att stänga burken.

Ingen som har någon idé om vad detta kan bero på?
Har ju kört igång burken och den går finfint, det är alltså
BARA att den inte går att stänga..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 18:17

Tangentbordet kanske inte sitter på plats ordentligt. Ta loss det och se till att flikarna på tangentbordets nederdel är rätt inpassade. (När de två övre spärrarna lossats ska du enkelt kunna lyfta på tangentbordet.) Kolla också att inte den metalltråd som håller airportkortet på plats är rätt monterad. Ingenting får sticka upp.

Möjligen så behövs lilla skruvmejseln för att vrida den felande lilla plastskruven lite så att tangentbordet snäpper fast där - så har jag sett felet uppstå tidigare. Den är ju samtidigt låsfunktionen för att tangentbordet ska ligga fast och stadigt.

1
Bevaka tråden