Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan 12" & 14"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag är en eventuell macswitcher och letar efter en bra bärbar till ett vettigt pris. Jag vill ha en liten och praktisk till resor, tex se DVD-filmer under resans gång, kunna stoppa datorn i ryggsäck, kunna använda datorn till att skriva mina uppsatser.

Här hittar jag en iBook till ett mycket bra pris - modellen med 12", det finns nämligen INGEN PC-laptop med 12" till samma pris!!! Otroligt!!! Sedan lockar ett par word-program som verkar mycket bra - Nisus och Mellell..

Men jag blir förvirrad tyvärr...I tidningar där de har testat ibook 12" skriver de att det är sämre kvalite på 12" och om man vill ha bättre kvalite ska man ta den större modellen, 14". Det som är sämre hos 12" är tangentbord och skärmen.

Stämmer det?? Jag vill ha rena fakta vad som är skillnad...Jag vet att det finns många nöjda köpare av 12" ibook men vill ha rena fakta så att jag kan bli mindre förvirrad

Jag har tittat genom olika trådar i 99mac men hittar inga direkta svar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 13:05

Det är bra kvalitet på skärmen i iBook 12 tum. Dessutom har 14-tummaren samma upplösning som den mindre modellen, 1024 x 768 pixlar, så jag ser inte vitsen med att köpa 14-tummaren. Den är bara tyngre och klumpigare. En bärbar dator ska just vara bärbar anser jag. Lägg pengarna på att maximera minnet istället! 12 tum är klart prisvärd. Liten och nätt och med extremt bra batteritid.

Ursprungligen av Mondo:

Det är bra kvalitet på skärmen i iBook 12 tum. Dessutom har 14-tummaren samma upplösning som den mindre modellen, 1024 x 768 pixlar, så jag ser inte vitsen med att köpa 14-tummaren. Den är bara tyngre och klumpigare. En bärbar dator ska just vara bärbar anser jag. Lägg pengarna på att maximera minnet istället! 12 tum är klart prisvärd. Liten och nätt och med extremt bra batteritid.

Hej,

tack för era svar! Jag håller fullständigt med er - att en bärbar dator ska vara riktigt bärbar, annars tappar dess syftet med att vara bärbar. Jag tycker också att 12" verkar mycket prisvärd. Jag börjar med 256 MB om jag beställer den och sedan köper billigare rejält minne nånstans.

Men hur är tangentbordet på 12"? Litet eller normaltstort? Jag har tittat på 12" men det var kort stund och ett tag sedan. Vill någon friska upp mitt minne?

Jag jobbar som lärare på en folkhögskola så jag kommer att köpa ibooken via education store, men går det också att köpa i applebutik med education-pris?

Vet någon om iWorks ska komma att ingå i ibook framöver?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-29 13:05

Jag upplever ingen större skillnad på skärmkvalitet mellan 14" och 12". Köp 12", den har ett smidigare format och ändå samma upplösning på skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 13:23

Nej, jag har testat båda, och upplever inga skillnader i kvaliteten. Dock verkar 14-tummaren ha bättre batteritid. Och skärmen är behagligare att titta på, saker och ting är inte lika pluttiga.
Vilka tidningar påstår att det är sämre kvalitet på 12-tummaren? De kanske syftar på de problem med trasiga logikkort som apple haft (har?) med just den modellen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-29 13:44
Ursprungligen av C-mon:

Vilka tidningar påstår att det är sämre kvalitet på 12-tummaren? De kanske syftar på de problem med trasiga logikkort som apple haft (har?) med just den modellen?

Det var de vita G3-modellerna som hade de problemen. Ska inte vara några problem nu med G4orna.

Annars så säger jag nog också att du ska köra på 12-tummaren. Mycket mindre och mer bärbar, och annars, mig veterligen, ingen som helst skillnad mellan den och 14-tummaren. Vill man ha större skärm kan man lika gärna köra extern skärm med screen spanning doctor, så kan man köra vilken upplösning man känner för/behöver också.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-29 16:29

14" väger mer än 12" och tangentbordet är där inget fel på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 16:32

Skillnaden i bärbarhet mellan 12" och 14" är inte speciellt stor enligt mig.

Anledningen till att folk väljer 14" framför 12" är att de antingen har dålig syn eller är i behov av en superdrive.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-29 22:44
Ursprungligen av ajaxx08:

Skillnaden i bärbarhet mellan 12" och 14" är inte speciellt stor enligt mig.

Anledningen till att folk väljer 14" framför 12" är att de antingen har dålig syn eller är i behov av en superdrive.

Precis... För mig var det super-driven som avgjorde, men när jag beställde den trodde jag faktiskt att det var bättre upplösning på den också, vilket blev klart avgörande. (Dessutom var det lite avundsjuka då två av mina klasskompisar körde med 15", och jag ville inte ha fjuttig 12-tummare).

Jag hittar inget om att iWorks ska följa med (och tror inte på det heller).

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-02-23 22:33

Är mycket nöjd med ibook 12 tum

Jämfört med min gamla tibook på 667 MHz och 32 MB ATI Radeon 7500 grafik, samt 768 MB i RAM är prestandan på min nya ibook 12", med 1.2 GHz och 32 MB ATI 9200 grafik och 512 MB RAM betydligt högre.
Var orolig över skärmens storlek på endast 12", men tyckte skärmen verkade minst lika bra som powerbook 12" och min gamla powerbook på 15".
Det som är sämre än min gamla 15" är betrtaktningsvinkeln, som är lite sämre på bägge 12"modellerna.
Men allt har samma storlek på 12" skärmen som på min gamla 15" skärm, 85.3 pixlar per tum på bredden
Alltså lika lätt/svårt att se saker på 15" powerbook som 12" ibook, förutom betraktningsvinkeln då.

/Lamin

1
Bevaka tråden