Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DELL-banners på 99Mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-28 09:26

Fick precis andan i halsen när jag såg en DELL-banner på 99Mac, dessutom på danska eller norska... Hör den verkligen hemma här? Såg att det dyker upp fler lite då o då... All reklam som genererar pengar för en god sak är väl bra iofs, men borde vi inte vara lite måna om att propagera för Mac här? Skulle folk börja byta till PC istället så minskar ju intäkterna här...

(Edit: la till lite)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 09:30

"Money talks"....

- Torkel

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-28 09:37
Ursprungligen av Torkel:

"Money talks"....

- Torkel

Sant iofs, men tradedoubler har MASSOR av banners/leverantörer att välja på som inte direkt konkurrerar med budskapet på 99Mac, 99Mac har ju ett budskap som säger att i alla fall de flesta här föredrar Mac före PC. 99Mac är ju ingen propaganda-kanal som är direktsponsrad av Apple, så visst intäkter är viktigt, men att marknadsföra PC på en Mac-sida är ju som att Volvo skulle ha SAAB-annonser på sin hemsida nästan... I alla fall som om Volvo-fanclub skulle ha SAAB-annonser på sin sida, känns konstigt tycker jag i alla fall...

Jag tror inte vi tappar några medlemmar till DELL faktiskt däremot tror jag inte dom genererar några pengar. Såvitt jag minns är det endast reklam för deras LCD TV, har jag fel?

Ursprungligen av Björnström:

Jag tror inte vi tappar några medlemmar till DELL faktiskt däremot tror jag inte dom genererar några pengar. Såvitt jag minns är det endast reklam för deras LCD TV, har jag fel?

Har för mig att jag sett rekalm för datorer också, men det är inget jag stör mig på.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-28 10:43

Kanske är sant, men DELL är ett starkt varumärke som är starkt förknippat med PC. Projektorer visas med i alla fall, har inte studerat dom så noga så jag minns inte vad det var mer...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-29 11:11
Ursprungligen av nubi:

Fick precis andan i halsen när jag såg en DELL-banner på 99Mac, dessutom på danska eller norska... Hör den verkligen hemma här? Såg att det dyker upp fler lite då o då... All reklam som genererar pengar för en god sak är väl bra iofs, men borde vi inte vara lite måna om att propagera för Mac här? Skulle folk börja byta till PC istället så minskar ju intäkterna här...

(Edit: la till lite)

Detta är ju en av många utmärkta målgrupper för Dell, så det är då inget fel på deras strategi (om denna dessutom ger Martin en slant till elräkningen så är det väl bara för oss att tacka).

Många av oss (de flesta?) jobbar troligen dessutom i en miljö där det finns PC-burkar också (jag har en i mitt lilla nätverk), och även om jag inte hade haft det, så skummar jag gärna igenom annonser eftersom det är en form av nyheter.

Din slutsats:
"Skulle folk börja byta till PC istället så minskar ju intäkterna här"
..är dessutom ganska illa genomtänkt och konstig eftersom den kan översättas till:
"Om man minskar intäkterna genom att inte släppa in annonser för t.ex. Dell så kommer intäkterna att öka"

För min del ska Martin släppa in alla intresserade annonsörer, om det så är IKEA, Volvo eller Svenska Osthyvelförbundet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-29 16:57
Ursprungligen av Danne V:

Din slutsats:
"Skulle folk börja byta till PC istället så minskar ju intäkterna här"
..är dessutom ganska illa genomtänkt och konstig eftersom den kan översättas till:
"Om man minskar intäkterna genom att inte släppa in annonser för t.ex. Dell så kommer intäkterna att öka"

För min del ska Martin släppa in alla intresserade annonsörer, om det så är IKEA, Volvo eller Svenska Osthyvelförbundet.

Nja, nu är det ju inte så Tradedoubler (som annonserna kommer ifrån) fungerar. Martin (?) och övriga administratörer här väljer själva vilka annonser som skall visas, det är inte så att Dell valt att visa sina annonser här utan tvärt om, 99Mac har valt att visa Dell-annonser.

MEN jag kan ha fel med, normala Tradedoubler fungerar på det sättet i alla fall, men det skulle ju kunna vara så att Dell pyntat in pengar direkt här mot att 99Mac skall visa banners och då är det ju en helt annan sak. Men som sagt, normal Tradedoubler-annonsering ger endast något tillbaka (pengar) om en kund klickar på en banner och sedan fullföljer ett KÖP genom den länken som bannern länkade till.

Dvs 99Mac tjänar endast pengar om någon köper Dell-produkter, och det tycker jag borde gå lite mot budskapet här på sajten. Bättre att då välja andra annonsörer som tex Boxman (DVD-filmer) och Svenska Spel (lotter och spel). Ingen konflikt och dessutom känns det som större chans att någon provar en Trisslott genom ett bannerklick än att någon skulle köpa en Dell-digitaltv-pryl.

Nåja, bara min åsikt, det verkar ju inte störa någon annan än mig så då är det ju lugnt.

Personligen störs jag verkligen inte av Dell-banners. Men så läser jag aldrig några banners öht heller. Kanske underlättar mitt ställningstagande?

/Jont Olof

____________________________
Kolla in popbandet GALT!
http://www.galt.nu
____________________________

1
Bevaka tråden