Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Globe som tror att DVD:n är hårddisk?!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem som lyder:

För att starta datorn måste jag hålla ner C-tangenten, som när man ska starta med skiva.

I systeminformationen ligger DVD/CD:n över hårddisken i kedjan.

Hårddisken som är 80GB visas i Syeteminformationen som 31GB

Nån sa nollställ PRAM minnet.... hur gör man?

Datorn fungerar helt ok annars alla funtioner OK, alla program bredbandsuppkopplingen OK

Det är en Imac G4 1GHZ 80GB

Nån som har nåt tips?

Ursprungligen av MaickeMac:

Har ett problem som lyder:

För att starta datorn måste jag hålla ner C-tangenten, som när man ska starta med skiva.

I systeminformationen ligger DVD/CD:n över hårddisken i kedjan.

Hårddisken som är 80GB visas i Syeteminformationen som 31GB

Nån sa nollställ PRAM minnet.... hur gör man?

Datorn fungerar helt ok annars alla funtioner OK, alla program bredbandsuppkopplingen OK

Det är en Imac G4 1GHZ 80GB

Nån som har nåt tips?

Starta om och tryck in knappen för CD/DVD'n. Då spottas skivan ut innan systemuppstarten börjar.
(har ingen globe så jag vet inte om du kommer åt knappen utan gem e.dyl)
Alternativt så låter du den starta upp och går sen in i systeminställningarna och väljer hårddisken som startskiva.

Bara 31 GB? har du gjort en partitionering av din HD, ovetandes???

nja alltså har ingen cd skiva i maskinen, utan imacen tror att det är cd-spelaren som är startskiva ändå. Tittar man i Systeminformationen under aTA ligger DVD/CD spelaren före Hårddisken.

Ursprungligen av MaickeMac:

nja alltså har ingen cd skiva i maskinen, utan imacen tror att det är cd-spelaren som är startskiva ändå. Tittar man i Systeminformationen under aTA ligger DVD/CD spelaren före Hårddisken.

Säkert inte svar på ditt problem men om den optiska enheten är master och HD'n slave så spelar det ingen roll, men pilla nu inte sönder globen i onödan. Den fungerade väl från början, eller...?

Ursprungligen av Svante S:

Säkert inte svar på ditt problem men om den optiska enheten är master och HD'n slave så spelar det ingen roll, men pilla nu inte sönder globen i onödan. Den fungerade väl från början, eller...?

njae alltså...

Jag köpte den med kvaddad skärm. Testade den på en VGA skärm och det fungerade så jag kopplade helt sonika bort den kvaddade skärmen och skruvade ihop den igen. Vill inte påstå mig vara Mac- teknikr men har skruvat en del genom åren (tv-tekniker i tidigare liv).
Jaguar var installerad när jag fick den så jag bestämde mig för att installera Panther, vilket gick som en dans. När jag stängde av den och skulle starta den igen blinkade frågetecknet så jag bara testade C-tangenten, vet inte varför, men då startade den - dock med en väldigt lång väntan. Sen fungerar den helt ok.. alla program bredband.. etc.

Kollade Systeminformationen i Jaguar men kände inte riktigt igen mig, van vid Panther, så jag kunde inte då utröna om hårdisken/cd:n eller om storleken på hd:n.

Har kollat kopplingarna från moderkortet till respektive cd/hd och dom kan inte sitta på annat sätt än dom gör fysiskt omöjligt att förväxla. Har däremot inte kollat bygeln på hårddisken det är en Seagate Barracuda 80GB/7200 nån som kan upplysa så här direkt?

Idén tyckte jag var lysande, en rund Mini-Mac, snabb och effektiv men liten.

Nån som känner igen problemet?

jag skriver på den nu...

....det här med att switcha kopplingarna hd/cd på moderkortet törs man det?

Ursprungligen av MaickeMac:

....det här med att switcha kopplingarna hd/cd på moderkortet törs man det?

Bara det strömlöst så, det värsta som kan hända är den vägrar starta.

har tänkt....

...kan det var så att jag när jag formatterade och nyinstallerade valde fel installations mottagare..?

Att den visas som 31 GB kan bero på att jumperbyglarna på hårdisken har byglats fel - kolla tillverkarens sidor eller sök här på 99 om "jumper settings". Vad händer om du shiftar flatbandskablagen för dess 2 olika IDE-grejer ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-28 19:07
Ursprungligen av MaickeMac:

Har ett problem som lyder:

Nån sa nollställ PRAM minnet.... hur gör man?

Bygg om skrivbordet & nollställ PRAM..... Starta om med alt + äpple + O + F nertryckt samtidigt.... skriv sedan in: reset-nvram Tryck Enter Skriv: set-defaults Tryck Enter Skriv: reset-all Tryck enter Klart! Obs bindestreck använd minustecken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-28 22:00

Det går inte att välja CD:n när du installerar.
Det troliga är nog att du har förväxlat kontakterna på IDE-kabeln.

Master-enheten sitter längst ut på kabeln och ska kopplas in på HD:n.
CD:n som skall kopplas in som slave skall sitta på kontakten i mitten på kabeln.

För HD:n är troligtvis byglad som Master och CD:n som Slave.

ok nu börjar det hända grejor...

..fann attt bygeln på hd:n satt fel. Nu visar systeminformationen att hd:n är på 78,45 GB - Kul! Dock är bara 28GB tillgängligt trots att bara 3,6 används?

Det här du Macus säger med Master/slave förhållandet ska kolla igen men tycker det verkar fysiskt omöjligt att kablaget suttit på nåt annat sätt. Du menar alltså det kablaget med svart/röd/gul (trodde det bara var strömförsörjningen) den går liksom parallellkopplad från moderkortet via hd:n till cd:n. Eller menar du de breda flata kabelbanden? Samma sak där dom kan bara dras på ett sätt. Dessutom står det skrivet på moderkortet Hard Disk där den kabelmattan är kopplad till hd:n.

Ja som sagt med god hjälp går det framåt... Tack alla men kommer att fråga mer...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-28 22:37

Jag menar flatkabeln. Det andra är strömförsörjningen.

Men du har nog hittat felet själv. Det var tydligen byglingen.

Du måste nog formatera om hårddisken för att kunna använda hela utrymmet.

Senast redigerat 2005-01-29 07:15

ok jag gör nog det..

Tack alla för hjälpen!
Michael

Det stämmer att han måste formatera om den - tråkigt nog - glad över att ha kunnat hjälpa till... har själv hamnat i liknande situation fast då med lösa nya diskar så det var på sätt och vis enklare att lösa än att behöva sopa helt rent på en disk som har ett system installerat.

Olle

Tillägg: Vore det totalt omöjligt att bara formatera om den delen som INTE syns - via skivverktyg ?? Blir lite osäker men Skivverktyg kanske visar det som finns kvar som icke formaterat ??? Hade det varit en tom partition så ska det väll gå alldeles utmärkt ??

1
Bevaka tråden