Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

18 års minimiålder?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag blir riktigt irriterad på småbarn som inte kan skriva korrekta meningar och som i princip använder 99mac som IRC eller MSN. Vi har ett gäng födda på 90-talet har jag upptäckt och om det fortsätter kommer vi driva ett Lunardagis här.

(jag är lite irriterad just nu, lugnar ner mig snart)

Hursomhelst föreslår jag 18 års minimiålder från och med 1:a Februari. Den som redan är registrerad och sköter sig får naturligtvis vara kvar.

För övrigt verkar behovet av moderatorer vara större än någonsin, många irriterade inlägg i forumen just nu.

Språket på sidan har på senaste tiden dramatiskt förändrats till ett lunarstorm. Paradoxalt för mig att säga det, men frågan är om inte en åldersgräns är enda utvägen

Dock finns det personer över 50 här som tycker om att skriva 15 fråge- och utropstecken så sambandet är inte 100%.

Jag ställer gärna upp som moderator om det behövs.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-28 23:29

Jag har svårt att se sambandet mellan låg ålder och "dåligt" uppförande, men jag har inte läst så väldigt många trådar heller, skummar mest nu och hoppar de jag inte har något intresse i... Men det ligger säkert något i det.

Btw, jag och Baron anmälde tidigare idag (i en annan Plus-tråd) vårt intresse att hjälpa till med modererandet.

  • Medlem
  • 2005-01-28 23:41
Ursprungligen av Björnström:

Jag blir riktigt irriterad på småbarn som inte kan skriva korrekta meningar och som i princip använder 99mac som IRC eller MSN. Vi har ett gäng födda på 90-talet har jag upptäckt och om det fortsätter kommer vi driva ett Lunardagis här.

(jag är lite irriterad just nu, lugnar ner mig snart)

Hursomhelst föreslår jag 18 års minimiålder från och med 1:a Februari. Den som redan är registrerad och sköter sig får naturligtvis vara kvar.

För övrigt verkar behovet av moderatorer vara större än någonsin, många irriterade inlägg i forumen just nu.

Jag tycker att det skulle vara synd med en minimiålder! Vi behöver yngre människor som har kunskaper om macen. Att alla vi som är under 18 år är små barn som inte kan skriva korrekta meningar tycker jag är ganska taskigt att säga, jag har sett många felstavade inlägg som är skrivna av personer som är över 18 år. Jag kan säga att jag inte använder 99mac som något j*kla msn, jag är ganska aktiv och delar med mig av mina kunskaper i så stor utsträckning jag kan. Jag har aldrig drivit något "Lunardagis" på 99mac och tänker inte börja göra det häller!
Jag tycker inte att vi ska ha någon minimiålder på 99mac och tycker inte att man ska dra alla tonåringar/personer under 18 år över en och samma kant.
Jag gillar verkligen 99macs forum!
Oftast jättetrevliga och hjälpsamma människor!
/15-åring som inte använder 99mac som msn eller "lunardagis" (Kul uttryck förresten):D

Jag garanterar att Björnström inte menade dig Henke.
Man ser ganska snabbt vad han syftar på om man letar bland trådarna.

  • Medlem
  • 2005-01-28 23:54
Ursprungligen av Kristofer:

Jag garanterar att Björnström inte menade dig Henke.
Man ser ganska snabbt vad han syftar på om man letar bland trådarna.

Nej jag tror inte häller det och det är synd att vissa använder 99mac så fel, men en minimigräns känns ändå fel...

Vi har aldrig funderat på en minimiålder men nu börjar det bli många nykomlingar som inte förstår vad 99mac är för något. Jag är väldigt angelägen om att hålla en seriös och proffsig stil, annars tappar vi våra allra bästa kunskapskällor är jag rädd för.

Om det innebär att vi ska skapa olika delar av 99mac för olika typer av medlemmar eller helt enkelt stänga ute dom som inte passar här vet jag inte. En gång i tiden hade vi som motto: "Topp 10%" vilket innebar dom 10% mest avancerade användarna. Det har gjort att vi fått en rejäl kunskapsdatabas men jag är rädd för att folk ska tröttna pga för låg nivå på inläggen.

Ursprungligen av Björnström:

Vi har aldrig funderat på en minimiålder men nu börjar det bli många nykomlingar som inte förstår vad 99mac är för något. Jag är väldigt angelägen om att hålla en seriös och proffsig stil, annars tappar vi våra allra bästa kunskapskällor är jag rädd för.

Om det innebär att vi ska skapa olika delar av 99mac för olika typer av medlemmar eller helt enkelt stänga ute dom som inte passar här vet jag inte. En gång i tiden hade vi som motto: "Topp 10%" vilket innebar dom 10% mest avancerade användarna. Det har gjort att vi fått en rejäl kunskapsdatabas men jag är rädd för att folk ska tröttna pga för låg nivå på inläggen.

Jag förstår problematiken, tycker själv att bruset från newbies börjar bli närmast öronbedövande. En del forumavdelningar känns så mycket sandlåda att jag faktiskt drar mig för att besöka dem, och så var det inte riktigt förut.

Fast samtidigt tror jag inte att minimiålder är rätt lösning. Tvärtom finns det många "wiz kids" som faktiskt har mycket att tillföra och som uppför sig exemplariskt, medan en väldigt stor andel av de som sänker nivån och som varken vet eller vill lära sig hur man beter sig på ett forum är vuxna människor. Har själv tappat räkningen på varje gång jag råkat på trådar från 45+:are som antingen (1) tar upp saker som redan diskuterats hundra miljarder gånger, (2) har bedrövligt språkbruk eller (3) bara är fullständigt meningslösa. Självklart är det även många under 18 som inte heller förstått vad det här forumet är till för, men min uppfattning är att en åldersgräns bara skulle lösa en del av problemet samtidigt som vi skulle förlora många bra förmågor.

Dannes idé är rätt bra, men jag tror att det hela skulle falla på att det alltför ofta är trådstartaren själv som är problemet. Jag tror helt enkelt inte att det vore en bra idé att ge folk som inte ens har vett nog att använda sökfunktionen behörighet att fritt moderera sina trådar. Jag hyser inga som helst tvivel om att de mer erfarna medlemmarna skulle klara av det ansvaret, men jag är rädd att det i slutänden skulle förstöra mer än det förbättrar.

Själv är jag mer förtjust i slashdots modereringssystem, där medlemmar med moderatorpoäng ger betyg på inläggen och där man kan välja att inte se de inlägg som har låga betyg. Hindret är väl i sådana fall vBulletin, eftersom den funktionaliteten inte verkar gå att lägga till. Men rent hypotetiskt tror jag att det vore ett lyft; "bakgrundsbruset" ser jag i princip som en ofrånkomlig följdeffekt när en community blir tillräckligt stor (och det är svårt att ta bort utan att samtidigt förstöra mycket av det som är bra), men på så sätt skulle man i varje fall kunna filtrera bort mycket av det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-29 14:00
Ursprungligen av Samuel K:

Dannes idé är rätt bra, men jag tror att det hela skulle falla på att det alltför ofta är trådstartaren själv som är problemet. Jag tror helt enkelt inte att det vore en bra idé att ge folk som inte ens har vett nog att använda sökfunktionen behörighet att fritt moderera sina trådar. Jag hyser inga som helst tvivel om att de mer erfarna medlemmarna skulle klara av det ansvaret, men jag är rädd att det i slutänden skulle förstöra mer än det förbättrar.

Ooops, då har min beskrivning av idén inte gått fram ordentligt. Sorry.

Om det är trådskaparen själv som strular, eller om en tråd av annan anledning inte modereras som Martin & Co tänkt sig, så är det ju som det alltid varit: De ordinarie gubbarna får rensa upp.

Men eftersom de allra flesta trådarna skapas av folk som för det mesta vill ha hjälp och därför har all anledning i världen att hålla jönseriet borta så att frågan inte försvinner i bruset, så är jag ganska säker på att trådskaparen/frågeställaren kommer att skyffla undan skrymmande bråte. (oj, det blev en lång mening...)

Detta kommer (tror jag alltså) att leda till mindre jobb för ordinarie moderatorer, bättre förståelse för deras jobb från oss som annars bara glider med, osv. Men det kommer säkert att "skola in" vanilgt folk till att bli moderatorer också.

I korthet:

Regel 1: Ordinarie moderatorer håller folk i Herrans tukt och förmaning.
Regel 2: Varje trådskapare ansvarar för egen tråd. Klarar dom inte detta så inträder Regel 1 automatiskt.

Hoppas jag förklarat min tanke bättre..

EDIT/TILLÄGG:

Man kanske kan tänka en variant:

Jag själv skulle gärna vilja moderera trådarna jag själv skapar just av skälen ovan: En massa strunt tar ofta fokus från frågan. Men jag har inte tid att bli ordinarie moderator (om nu Björnström skulle komma på den befängda idén att fråga). Och jag tror att några andra skulle vilja göra detsamma i "sina" trådar. Så varför inte ge oss som vill möjligheten, förutsatt att det är tekniskt genomförbart, alltså?

Ungefär så här:

Jag skapar en tråd. Nånstans - väl synligt - står det att "Denna tråd modereras av Danne V".

Svårare än så behöver det väl inte vara?

Senast redigerat 2005-01-29 14:12

Skulle gärna ta mig an att moderera om jag visste att jag hade tiden. Det skulle bli för dålig kontinuitet tror jag.

Ett förslag bara:
Skicka ett kortfattat mail till alla nya medlemmar, eller varför inte alla medlemmar. Viktigt att det hålls kort. Betoningen ska ligga på vad 99mac handlar om samt en vädjan om att hålla sig till ämnet i trådarna, respektera varandra, och att för mycket flamsande kan göra att man blir utesluten.
(Att utesluta någon ska INTE kunna göras av en ensam moderator utan minst två, helst tre ska dela beslutet.)

Som sagt, 99mac ska vara ett seriöst Macforum och inget allmänt tjafs.

Det här är inte på något sätt ett nytt och okänt fenomen på Internet. Som vanligt dyker det mesta upp först i USA, och sedan här i Sverige.

Men lösningar fattas inte. Här är en av de klart bättre lösningarna:

1. Man registrerar sig och kan då läsa alla öppna forum.
2. När man skriver ett svar eller skapar en ny tråd skickas det till en moderator för godkännande.
3. Detta sker under en prövotid innan den nya medlemmen får rätt att posta inlägg och svar utan att en moderator först godkänner.

Här är ett sådant forum:

http://www.diyaudio.com/

Det går ju att fråga de som driver forumet hur effektivt det är, men jag har, ännu iaf, inte hittat några tokigheter i stil med det Björnström beskriver i denna trådstart.

EDIT:
Så här svarar webbplatsen på en nybörjares inlägg:

You are currently under moderation.
If you are a new user, you will generally only stay under moderation for a few posts after which you will become a full member and your posts will appear immediately. This post will not be visible on the forum until it has been approved by a moderator. If this is a new thread, the thread will not be visible until this post has been approved. It normally takes a few hours for a post to be approved so please be patient, there is no need to double post.

Senast redigerat 2005-01-29 16:40
Ursprungligen av RobertSt:

You are currently under moderation.
If you are a new user, you will generally only stay under moderation for a few posts after which you will become a full member and your posts will appear immediately. This post will not be visible on the forum until it has been approved by a moderator. If this is a new thread, the thread will not be visible until this post has been approved. It normally takes a few hours for a post to be approved so please be patient, there is no need to double post.

Den idéen gillade jag!
Det är svårt som modertor att hitta allt så den hjälpen kan vi behöva.

Sedan tycker jag att när man skapar ny/tt tråd/inlägg så kan det överst:
Har du provat att söka på det du ska fråga om?
Mycket av det som tas upp här har redan besvarats ett antal gånger.
Börja med det, finns det inte ska du självklart fråga.

Något sådant.

Sedan ett poängsystem så att det går att sortera bort "lågpoängare".

Sedan ett mail till nya medlemmar.
Men det går öven att skicka ut ett mail till alla som är registrerade nu och berätta att vi vill höja kvalitén och be alla tänka på det. Jag tror inte någon skulle ta illa upp om det ett sådant mail.

Annars så får plus/pro bli det 99mac var från början och så får officiella delen vara lekplatsen.
De som inte är plus/proare ska kunna läsa dessa diskussioner men inte kunna skriva.
Ännu en incitament för att bli plus/proare, kanske.

Anders Täpp idé om Faddrar är riktigt bra.
Även att man ska kunna anmäla inlägg till moderatorer.

Sedan tycker jag generellt att medlemmarna kan bli mer aktiva att skicka PM där någon skriver "dåligt".

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Den idéen gillade jag!
Det är svårt som modertor att hitta allt så den hjälpen kan vi behöva.

Sedan tycker jag att när man skapar ny/tt tråd/inlägg så kan det överst:
Har du provat att söka på det du ska fråga om?
Mycket av det som tas upp här har redan besvarats ett antal gånger.
Börja med det, finns det inte ska du självklart fråga.

Något sådant.

http://www.diyaudio.com/
har det också! : Man måste kryssa i en box:
"Have you Searched?" innan man kan 'submitta'.

Som sagt.... Kontakta dem för info och ERFARENHETER (det är billigt att ringa till USA nuförtiden).
Såsom i USA idag såsom i Sverige imorgon.... Ja, inte allt förstås

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-30 01:16

Efter att ha läst tråden så anser jag inte det bör vara någon åldersgräns.
Allmänt har läget varit att det tjatas för mycket i trådarna och det är svårt att hålla sig till ämnet. Ibland så långa pga kommentarer eller utflykter så att fakta försvinner. Detta har ökat sista tiden och beror säkert på att det är fler som använder forumet och att det inte finns tillräckligt med moderatorer.
Långa trådar skapar problem på så sätt att folk inte orkar läsa igenom dessa och samma fråga eller svar kommer upp igen.

Men det finns något motsägande över era önskemål. Det hejas på för fler och expansion på forumet "Vi är redan tvåa i Europa och vem vet vad som händer i framtiden om vi gör ett bra jobb?". Samtidigt klagas det på för många "nykomlingar".

Fler moderatorer är ett bra sätt.
Men det kanske inte är så lätt att få tag på några som kan delta i den omfattning som krävs.
"Vi snackar ju inte någon timme när det är kul utan ett rejält engagemang, annars kan det lika väl vara."
Jag undrar vad som krävs för att ställa upp?

Förslaget att moderera sina egna trådar verkar kan ju vara en lösning.

Sedan håller jag med nubis hela inlägg (inlägg 53).
Det är problem med FAQ. De skall innehålla fakta, inte vara en tråd med kommentarer och hållas av en eller fler ansvariga. Om man vill tillföra info skall det finnas sätt att meddela de ansvariga.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sedan tycker jag att när man skapar ny/tt tråd/inlägg så kan det överst:
Har du provat att söka på det du ska fråga om?
Mycket av det som tas upp här har redan besvarats ett antal gånger.
Börja med det, finns det inte ska du självklart fråga.

Detta, samt lite till, står redan i dag när man skapar en ny tråd:

Observera att rubriken MÅSTE vara tydlig, rättstavad
och skall kort förklara innehållet i diskussionen.
Kom ihåg att diskutera i rätt forum och
att starta identiska trådar i flera forum är inte tillåtet.

Tips! Gör en sökning innan du startar en
ny diskussion. Ämnet har kanske diskuterats tidigare?

Ursprungligen av Christofer:

Detta, samt lite till, står redan i dag när man skapar en ny tråd:

Observera att rubriken MÅSTE vara tydlig, rättstavad
och skall kort förklara innehållet i diskussionen.
Kom ihåg att diskutera i rätt forum och
att starta identiska trådar i flera forum är inte tillåtet.

Tips! Gör en sökning innan du startar en
ny diskussion. Ämnet har kanske diskuterats tidigare?

Ja, se hur bra det syns! Inte ens jag har sett det... beror på att jag sorterat bort det efter att ha sett det 3000 ggr eller för att det syns dåligt?

Kryss ruta med "Har du sökt på ämnet först" är ett bra förslag.

Sedan håller jag med om att sökfunktionen måste förbättras mycket eller så får Adrian B hålla sökskola för oss alla.

En Wiki baserad FAQ är det bästa tror jag.

Kom att tänka på fotosidan. När man registrerar sig där är de mycket tydliga med att påpeka att sidan riktar sig mot personer som kan/vill lära sig fotografera seriöst och bli bättre. Nybörjare är naturligtvis välkommna men de betonar att det är inget ställe att lägga upp sina bilder tagna med webkameran.

Någon tydlig likande text kanske vore på sin plats?

Bra tanke, det vore bra.

Dåligt språkbruk har ingen direkt ålder. Jag ser hemskt gärna att det inte blir någon åldersgräns här på 99mac. Dock kanske det är dags att revidera den del av forumreglerna som är outtalad: Att anmärkningar på språk inte är tillåtna?

Eller som Kristofer skriver, en enkel men tydlig text i stil med: "Ju mer tid du lägger ner på att beskriva ditt problem ju mer tid kommer andra medlemmar att lägga ner på att hjälpa dig."?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 09:13

Med fler moderatorer som kan följa trådarna skulle det gå att istället för att införa en åldersgräns direkt skicka ett PM till en person oavsett ålder som använder forumet som en chatt, ungdomsgård eller för att vara dryg och jobbig. I det PM man skickar kan man påpeka vad 99mac är och står för. Om personen ändå inte har förstått efter ett PM så stäng av skrivfunktionen för vederbörande under en månad, om inte polletten trillar ner efter den månaden så är det lika bra att stänga av personen för gott.
Men då behövs det fler moderatorer/ ny organisation som du nu också efterlyser i en annan tråd här på Plusforumet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-29 09:58

Jag tycker inte heller att en minimiålder hör hemma här... det finns idioter och språkmissbrukare inom alla åldersgrupper. Detta med att sajten utvecklas till ett "lunardagis" kan jag hålla med om i viss utsträckning, men dessvärre är detta oundvikligt utan restriktioner, så jag förstår ändå anledningen till 18-årsgräns.

En fråga: Hur hade ni tänkt kolla så att en viss person inte bara ljuger om sin ålder?

  • Medlem
  • 2005-01-29 10:13

Baron skulle passa utmärkt som moderator här på 99mac

Han är exemplarisk på offtopic.se och håller oss andra i schack.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-29 10:55

Jag förstår irritationen. Men en åldersgräns är nog ganska kontraproduktivt och kommer inte osannolikt att ge ännu mer bekymmer (hur kontrollera?).

Dessutom är ju problemet något som "comes with the territory". Växer man så blir det så här.

Själv tycker jag inte att man ska bry sig så mycket om själva hanteringen av språket. Om nån inte är särskilt duktig på att formulera sig, eller änvänder ett språk som "inte är vuxet" så är det ett ganska obehagligt snobberi att porta någon bara för det. Vederbörande kan ju vara en jäkel på Mac ändå och en enorm tillgång för forumet.

I en annan tråd föreslog jag ett system där den som skapar en tråd samtidigt får "ansvaret" för densamma, dvs befogenheter att t.ex. redigera inlägg eller t.o.m. ta bort en del (naturligtvis skulle ordinarie moderatorer finnas kvar med samma uppgifter som nu). Tyvärr var det ingen som kommenterade. Kanske kan folk ge en kommentar den här gången istället - men fundera gärna en liten stund innan kommentaren skrivs...

Detta skulle avlasta ordinarie manskapet ganska ordentligt eftersom man delegerar jobbet och om en tråd börjar bli störig, så räcker det (oftast?) med att Björnström & Co tar trådskaparen i örat off-list istället för att gå i clinch med flera enskilda medlemmar i samma tråd.

Vi vanliga medlemmar skulle också få en bättre känsla för hur det är att sköta forumet eftersom vi skulle tvingas tänka som en moderator varje gång vi startat en tråd. Det är alltså inte bara att glida in och få allt serverat.

Jag har tänkt en del på den här idén och ju mer jag funderat, ju bättre förefaller den. Inte bara för att jag själv kom på den, faktiskt....

Om detta är tekniskt genomförbart, så borde det åtminstone vara värt ett test.

Det är inte bara språket som stör utan själva sättet att skriva som bättre hör hemma i en chat eller på MSN. Ofullständiga meningar, smilies i meningar och onödiga förkortningar. Inget som hör hemma i en professionell kunskapsdatabas (vilket 99mac trots allt blivit).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-29 11:28
Ursprungligen av Björnström:

Det är inte bara språket som stör utan själva sättet att skriva som bättre hör hemma i en chat eller på MSN. Ofullständiga meningar, smilies i meningar och onödiga förkortningar. Inget som hör hemma i en professionell kunskapsdatabas (vilket 99mac trots allt blivit).

Martin,

Det brukar lösa sig om man små-mobbar medlemmen ifråga litegrann. Efter några pikar om att ingen förstår vad dom skriver så brukar dom haja.

Vad jag däremot tycker är rena dagis och motverkar den aura av professionalism som du strävar efter är alla dom här otaliga omröstningarna om "vad har du för färg på din nätverkskabel", "jag har Kalle Anka på min musmatta, vad har ni?" osv.

Under alla år som jag surfat runt på olika Mac-sajter med forum så kan jag inte påminna mej att jag sett nåt liknande och jag tycker inte att det hör hemma på en sajt som vill framstå som seriös.

Men vad säger du om förslaget att delegera ansvar till trådstartare?

Först: jag håller med om att man måste arbeta aktivt för att hålla uppe nivån. Allt för ofta spårar trådar ut till rena jönserierna och det är tröttsamt och irriterande för dem som vill använda 99mac som kunskapsutbytesplats. Och det hotar på sikt 99mac eftersom de med högre ambitioner ger upp och slutar besöka 99mac.

Men jag tror inte att åldersgräns är rätta vägen. Det finns många goda människor under 18 och ett antal puckon även bland oss vuxna. Hellre ser jag mer moderering. Plocka bort meningslösa inlägg, meddela tydligt varför och påminn ständigt om syftet med 99mac och vad som är god ton. Fostran, helt enkelt!

Ursprungligen av Danne V:

Martin,

Det brukar lösa sig om man små-mobbar medlemmen ifråga litegrann. Efter några pikar om att ingen förstår vad dom skriver så brukar dom haja.

Det var ju också en idé. Men frågan om man inte retar upp personen i fråga i stället?

Ursprungligen av Danne V:

Men vad säger du om förslaget att delegera ansvar till trådstartare?

Kanske det...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-29 17:49
Ursprungligen av Svante S:

Det var ju också en idé. Men frågan om man inte retar upp personen i fråga i stället?...genom att ge ett par små pikar, alltså (min kommentar)

Nädå, några snälla pikar från folk som varit med ett tag hjälper garanterat. Och skulle det inte hjälpa, så kan man väl skicka iväg ett PM. Och fattar han/hon inte ens då, så är nog personen inte mogen/värdig att vara medlem på 99mac.

Vi borde alltså - som kollektiv - hjälpa till att få relativa nykomlingar att "hitta den rätta vägen". Inte genom elakheter eller syrliga kommentarer, utan genom att vara bussiga och inte vara rädda för att ge en kommentar med glimten i ögat.

Ursprungligen av Danne V:

Nädå, några snälla pikar från folk som varit med ett tag hjälper garanterat. Och skulle det inte hjälpa, så kan man väl skicka iväg ett PM. Och fattar han/hon inte ens då, så är nog personen inte mogen/värdig att vara medlem på 99mac.

Vi borde alltså - som kollektiv - hjälpa till att få relativa nykomlingar att "hitta den rätta vägen". Inte genom elakheter eller syrliga kommentarer, utan genom att vara bussiga och inte vara rädda för att ge en kommentar med glimten i ögat.

OK, man är sig själv närmast. Jag kan vara lite kinkig ibland och får jag då en "pik" så surnar jag till. Raka puckar är bäst. Du ser hur lätt man missförstår...

Jag har nu läst alla inläggen igen och håller med i stort; någon slags trestegsraket i rättningarna är nog bäst.

Men vad det gäller dåligt språk så tror jag den bästa läxan är om moderatorn rättar inlägget från skrivfel och fula ord. Författaren får då vinken och kan gilla läget, (eller hamna på shitlist)

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-01-29 21:10
Ursprungligen av Danne V:

Nädå, några snälla pikar från folk som varit med ett tag hjälper garanterat. Och skulle det inte hjälpa, så kan man väl skicka iväg ett PM. Och fattar han/hon inte ens då, så är nog personen inte mogen/värdig att vara medlem på 99mac.

Vi borde alltså - som kollektiv - hjälpa till att få relativa nykomlingar att "hitta den rätta vägen". Inte genom elakheter eller syrliga kommentarer, utan genom att vara bussiga och inte vara rädda för att ge en kommentar med glimten i ögat.

Pro-/Plusmedlemar kanske kunde få en Redigerarknapp på alla inlägg, liknande den man har på sina egna inlägg. Då skulle vi kunna lägga till kommentarer.

Ex

Promedlem XXXXX kommentar: Ditt inlägg blir mer lättläst om du inte har smiles mitt i meningar.

Promedlem XXXXX kommentar: Var snäll och håll dig till ämnet.

Promedlem XXXXX kommentar: Du får säkert fler svar om du postar i rätt forum.

Jag tor inte att en åldersgräns skulle lösa några problem. Dessutom finns det säkert många under 18 år som har mycket att tillföra forumet.

Bevaka tråden