Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation - överkurs

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-27 05:40

Har fått in en PB Alu 400 Mhz med totalkass skärm. Denna tog jag helt bort och kopplade in en liten extern TFT, eftersom grafikkortet är helt OK. Tänkte göra en montering i en liten portfölj som kunde användas som "portabel" Mac.

Nu till problemet: Installerar man 10.1 går det utmärkt, eftersom installationsskivan speglar den saknade huvudskärmen. Men försöker man installera 10.3 så tolkar installationsskivan det som att jag har dubbla skärmar. På den externa skärmen får jag upp skrivbordet men ingen meny och inga dialogrutor. Dom ligger på skärmen som inte existerar.

Jag har lyckats komma ett steg framåt i installationen genom att klicka i blindo, måttade med pekaren åt höger och försökte räkna ut var knappen låg som jag skulle klicka på. Efter 12 försök gick det, men att på detta sätt ta sej igenom installationen är omöjligt.

Har försökt starta från system på extern FW-disk men ej lyckats. Har försökt starta den genom att ansluta den till annan Mac och hålla ner T.

Alltså: Hur fasen ska jag få in systemet utan att se vad jag gör? Hur kan jag få installationsskivan att spegla, inte dubblera skärmen? I Classic kunde man ju installera på distans, men hur gör man i X?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-27 06:48

vet ej hur det är på PB Ti (för det är vad din måste vara om det är en 400 MHz), men på PB Alu så kan man växla mellan bildskärmsdublering och utökat skrivbord med F7. Huruvida det fungerar innan systemet är laddat, vet jag ej...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 07:33

Vad är chanserna att du har en OS X server -licens liggandes?
Network install finns ju där (sen om det funkar på burk som är helt tom vet jag inte ,men tror det).

Du kanske kan installera Codetek Virtual Desktop eller ngt liknande program. Då borde du kunna flytta dialogrutor/fönster över skärmarna (via en liten skärmkopia som syns på den aktiva skärmen).

Eller prova en VCN lösning?

http://www.redstonesoftware.com/vnc.html

Då kan du styra installationen från en anna dator (om du har en annan?).

  • Medlem
  • 2005-01-27 18:55

Fasen va knepigt.

Inga av de föreslagna knepen funkar, någon server-skiva har jag inte dock.

Finns det någon i Östergötland, och som har en liknande maskin med skärm, som kan tänka sej att ta emot min HD, sätta den i sin PB, installera 10.3 och sedan återbörda den till Pelle Skärmlös i Motala.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-27 19:28

kan du 'stänga' (skärm) locket på datorn?

då du sagt att du tagit bort skärmen vet jag inte om sensorn som sätter en powerbook i 'sleep', när man 'stänger' powerbooken, fungerar.

om det funkar att sätta datorn i sleep genom denna manöver, tillslut då en extern skärm och mus (eller keyboard) och tryck på antingen den externa musen eller externa keyboardet.
på en 'vanlig' powerbook används då endast den externa skärmen.

lycka till!

/miska

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 21:06

Kan du inte klona över ett fungerande system från en annan Mac?

  • Medlem
  • 2005-01-28 06:35

Kanske, om du berättar hur man gör. Jag har försökt, men får hela tiden meddelanden om att det finns filer som inte kan läsas och så stoppar det.

Sleep-funktionen gick inte heller. Skärmen är kastad och sensorn satt förmodligen i den delen. Försökte genom att stänga låset med en metallbit, men ingenting hände.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 06:56
Ursprungligen av Omar:

Sleep-funktionen gick inte heller. Skärmen är kastad och sensorn satt förmodligen i den delen. Försökte genom att stänga låset med en metallbit, men ingenting hände.

Du använde rätt lås? Det är ju inte metallhaken som styr sleep utan en magnet / sensor utåt hörnet på skärmen någon stans…
(Och om det är svårt att klicka på en obefintlig skärm så är det inget mot att hitta osynliga magneter på en bortkastad skärm )

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-01-28 08:06

Jag har en sådan dator Omar. Vill du så kan du skicka mig hdd:n, så kan jag lägga in 10.3.7

  • Medlem
  • 2005-01-28 21:48
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Jag har en sådan dator Omar. Vill du så kan du skicka mig hdd:n, så kan jag lägga in 10.3.7

Snart Tobbe, men inte riktigt ännu. Jag vill inte ge upp riktigt ännu.

Tog ut HDn och satte in den i ett FW-kabinett. Anslöt till en stationär och fick efter några försök in 10.3. När jag sedan satte tillbaka den så startade den snällt, men...

Naturligtvis var det ett men. Förmodligen tror den fortfarande att den har en 17-tumsskärm, så nu ligger meny och docka utanför skärmen. Så jag ser bara skrivbordet lik förbannat.

Har försökt med dom kommandon jag behärskar men inte lyckats komma någonvart. Kunde jag bara komma in i Systeminställningar så kunde jag reda ut det.

Tips?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 22:17
Ursprungligen av Omar:

Tips?

Anslut den igen, boota från FW-disken, sätt en käck upplösning…
Borde inte det funka?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-29 00:27
Ursprungligen av Omar:

Naturligtvis var det ett men. Förmodligen tror den fortfarande att den har en 17-tumsskärm, så nu ligger meny och docka utanför skärmen. Så jag ser bara skrivbordet lik förbannat.

Starta i Safe mode? Har för mig att det har tagit mig ur en liknande knipa någongång. Tryck in Shift under uppstart.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-29 00:47

Nu blir jag lite oroad, så många duktiga 99mac profiler och ingen med den enkla och självklara lösningen;). Koppla ihop den med annan Mac med Firewire starta PB Alu i Target Mode (T) vid uppstart. Stoppa in installationsskivan i den andra datorn (och så vidare) När man skall välja vilken hårdisk att installera på välj PB Alu hårddisken. Installera, stäng av, koppla isär, starta upp.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-28 22:16

1. Plocka ur hårddisken och sätt den i en annan dator.
2. Välj att ha den hårddisken som startskiva.
3. Starta om.
4. Välj skärmbildsdubblering i Systeminställningarna.
5. Stäng av och flytta över hårddisken till PowerBooken.
6. Nu borde du få samma bild på den externa skärmen d v s med menyrad.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-01-29 08:10

Löser nog inte problemet. Omar har ju gjort det ungefär när han satte in hd:n i en extern låda. Samma sak. Kan man inte i terminalläge avaktivera den trasiga skärmen?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-29 09:19

Det går ju visst man behöver bara en HD med nog nytt MacOSX för den modellen för att kunna starta en Mac, så han kan lika gärna installera med en extern låda på annan Mac (men är ju lite enklare att inte slita ut HD'en), och sedan starta den från PB Alu. Jag har gjort det många gånger.

  • Medlem
  • 2005-01-29 11:18

Uppstart i safe mode resulterade att jag nu åter har 2 skrivbord i stället för 1 som är för litet. Och i stället för att den osynliga/obefintliga skärmen ligger till höger ligger den nu till vänster.

Target mode funkar inte på första snikmodellen. Varken i verkligheten eller enligt artikel i MacWorld, tror det var förrförra numret.

Det lutar åt att Tobbe snart får en HD med posten

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-29 21:37

Jaså, glad jag har en Pismo.

  • Medlem
  • 2005-01-31 11:32

En fånte va dum

Problemet är löst. Så här gick jag tillväga:

Först "fiskade" jag 57 gånger åt vänster innan jag fick ut HD-symbolen på den "högra" skärmen. Sedan öppnade jag HDn, som naturligtvis försvann åt vänster på den obefintliga skärmen. Efter 119 försök fick jag tag i fönstret och kunde öppna Systeminställningar. Att få ut den var svårare, 221 försök tog det. Sedan var det ju en barnlek: Spegla huvudskärmen, och vips hade jag skrivbordet och dockan serverad.

Tusen tack för alla goda råd, men själv är ju som oftast bäste dräng.

  • Medlem
  • 2005-02-01 20:17

Hmm...

Ingen som vatt impad???

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-01 20:32

Jag är impad!!!

1
Bevaka tråden