Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MAC OS X-virgin-fråga

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Richard heter jag, grafisk formgivare i Göteborg. Kul att vara här.
Har precis installerat OS X på min G 3. Hade 9.2.2 innan. Allt var uppbackat på en 120 G La Cie hårddisk, men efter installationen går det inte att mounta den! Hur gör jag? Dessutom undrar jag hur jag byter till Classic läge.
Det blev lite desperat första inlägg, är glad jag fick igång internetanslutningen…

Någon

Classic startar när du öppnar ett Classic-program. Eller via Systeminställningar > Classic > Starta...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-28 19:08

Om du inte gjort det (vilket du atagligen redan gjort) så testa att dra ur kablen till den externa (?) hårddisken och plugga i den igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 19:10

Problem med hårddiskar kan oftast fixas av DiskWarrior eller TechTool, som du kan köpa på exempelvis Macoteket.se.

OS-Virgin

Tack för era inlägg.

Problemet är ju att det finns ingen systemapp att köra classic på säger datorn när jag försöker köra classic.. Är det meningen att man ska ha en systemmapp för classic och en för os x i hårddisken? Om jag bara kom åt min externa hårddisk så skulle jag ju kunna kopiera över en systemmapp.

Ursprungligen av Richard H:

Är det meningen att man ska ha en systemmapp för classic och en för os x i hårddisken?

Ja. Installera Mac OS 9 från CD-skivorna som du fick med datorn.

Jo men den säger ”du har inte tillräcklig behörighet för att starta från / System / Library / Core services. Ändra rättigheterna och starta om Classic”[U[/U] Hur får jag det?

  • Medlem
  • 2005-01-28 21:35

Det kan hända att du får igång LaCien genom att stänga av den och sätta på den igen.

När du installerade OSX, raderade du hårddisken då eller lät du ditt gamla 9.2.2 vara kvar? Om du raderade hårddisken finns det som sagt ingen systemmapp att leta efter. Då kan det inte vara frågan om att "starta om" Classic.

forts. OS-virgin ang Mr Barons inlägg

Precis, systemmappen raderades men jag har backup på CD. Var och hur skall jag lägga den för att kunna starta Classic?

Ursprungligen av Richard H:

Precis, systemmappen raderades men jag har backup på CD. Var och hur skall jag lägga den för att kunna starta Classic?

Lägg in den på roten på den interna HDn bara.
Det kan vara så att du behöver uppdatera drivrutinen för den externa disken också. Klicka här och kolla!

os-visgin

Hej Nurell, tack för länken. Exakt hur och var lägger jag systemmappen? Roten? Om det funkar slipper jag börja om från början med att installera 8.5, 9,1, 9.2 osv.

Ursprungligen av Richard H:

Om det funkar slipper jag börja om från början med att installera 8.5, 9,1, 9.2 osv.

9-versionerna behöver inte uppgraderas från 8.5; du installerar den direkt. Antingen så är det 9.1/9.2 redan på installationsskivan, eller så får du uppgradera i efterhand. Classicläget kräver 9.1 som minsta versionsnummer.

  • Medlem
  • 2005-01-29 14:50

i "mappen" som heter HD eller vad den nu heter på din dator.

Ja, eller lägg in den på hårddisken bara, tillsammans med mapparna "Program" m fl.
Fick du igång den externa efter uppdateringen?¿

Ursprungligen av Nurell:

Ja, eller lägg in den på hårddisken bara, tillsammans med mapparna "Program" m fl.
Fick du igång den externa efter uppdateringen?¿

Har fått igång externa hårdisken.
Men när jag vill köra Classic så vill den att jag skall markera en startskiva. Hårdisken går inte att välja, den är grå, upptagen av OS X? JAg vill ju kunna köra båda. Ska jag ominstallera till två partitioner eller nåt. Hur ska den fatta att det finns en systemmapp med 9.2.2? Suck

Du ska inte välja startskiva, utan startsystemmapp. Finns inte systemmappen med under hårddiskens namn?

  • Medlem
  • 2005-01-30 18:52
Ursprungligen av Richard H:

Har fått igång externa hårdisken.
Men när jag vill köra Classic så vill den att jag skall markera en startskiva. Hårdisken går inte att välja, den är grå, upptagen av OS X? JAg vill ju kunna köra båda. Ska jag ominstallera till två partitioner eller nåt. Hur ska den fatta att det finns en systemmapp med 9.2.2? Suck

okej, jag tror det är dags för ett förtydligande. Vill du a) starta datorn i OS9.2.2 eller vill du b) dra igång Classic (9.2.2 i Classicläge) i OSX?
a) Gör som jag skrev i mitt förra inlägg.
b) (Datorn är startad i OSX?!) Titta i HD/Systemmapp. Där ska filen "System" finnas. Öppna sedan Systeminställningar/Classic. I Fliken "Start/Stopp" kan du se om du har nån systemmapp för OS9. Har du flera kan du välja vilken du vill starta ifrån. Om "System" inte finns är det ingen giltig systemmapp och det går inte att starta Classic.

  • Medlem
  • 2005-01-30 17:37

man ska visst välja startskiva i Systeminställningarna. Då ska alla startbara systemmappar dyka upp, även om det bara är på en partition. Om den är grå, kolla att hänglåset ät "öppet". Är det inte det får du låsa upp genom att klicka på det.
(Givet att du vill starta om datorn i 9.2.2)

Nu gäller det ju Classic, inte boot-volym.

Vad jag menar är att man väljer systemmapp istället för att bara "peka" på skivan, och man kan därmed ha flera systemmappar på samma partition.

1
Bevaka tråden