Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

20' Cinema Display - erfarenheter och råd?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-01-28 13:47

Hej.

Går i tankar på att köpa mig en Apple cinema 20". Men har hittat väldigt lite information om denna skärm. Här på forument tycker jag att alla köper 23". Är det bara för att den är större eller är det någon typ av begränsning i 20" som gör 23" till ett bättre köp??

Jag har läst lite om färg fel, så som inte jämna färger över hela bildytan. Är detta fel något som inkluderar 20" ? Är det ett fabriksfel eller går det att kalibrera bort.?

Vidare har jag tänkt att köra skärmen på en mac-mini. Men efter att ha läst följande på Anantech

"I had the Mac mini hooked up to a 23" Cinema Display running its native resolution of 1920 x 1200 and was wondering why Exposé and a handful of other animations were choppy. After tinkering with resolutions, I found out why. At resolutions above 1280 x 960, the Radeon 9200's 32MB of local frame buffer isn't enough to handle Exposé of even just four windows - swapping to main memory, and thus reducing the smoothness of the Exposé effects. At 1024 x 768, it's great and it's even fine at 1280 x 960, but once you start going above and beyond that, you start running out of video memory real quickly"

Så frågan är om det är aceptabelt att köra i 1680 x 1050 på 20". Vad tror ni ?

Är Apple cinema 20" bara guld och gröna skogar så som jag hoppas på

MVH

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-28 14:08

har en 20" cinema display som iof är av den äldre modellen och har haft den i lite mer än 1 1/2 år nu och är mycket nöjd. Färgåtergivningen är för mina behov mycket bra iof har jag den kopplat till en powermac g5 och det rullar fint på den, hur den beteer sig på en mac mini vet jag inte..
Några begränsningar har jag inte hittat i 20":aren men någon som har testat båda kanske kan komma med en bättre synpunkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 14:23

Jag har också en 20" alu cinema display. Har haft den i ca 3-4 månader kopplad till en Cube (450MHz/GeForce2MX). Kan säga att jag är supernöjd med den. Har inte märkt något färgfel på den. Två USB och två FW kontaker i skärmen är väldigt smidigt att ha. Speciellt till en Mac mini som inte har så många USB och FW kontakter.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-01-28 14:41

Magnur: Vet du på rakarm hur mycket minne det är i ditt GeForce2MX ?? Du har inte upplevt något lagg när du gör en "Exposé" av fönstrena i högsta upplösningen?

  • Medlem
  • 2005-01-28 14:49

har en 20" alu. och den är en dröm att se på, arbeta- och spela med. Hade tidigare en 20ms 19" samsung, apple tar dock betalt för designen men den är helt klart mkt "bättre" än samsungen. Skulle det vara ett ati9700mobile i mini'n (för WoW) skulle jag fimpa g5:an direkt.
Kort och gott jag tycker den är värd pengarna speciellt nu när priserna sjunkit. Skulle jag köpa en ny idag skulle det nog bli en 23" med det beror på hur mkt pengar man vill lägga, personligen tycker jag skärmen är extremt viktig i.o.m. att det är den man sitter och glor på

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-01-28 17:02

De får bli en sådan!
Lite surt bara om man inte kan köra i högsta upplösning från en mini.. (Köra kan man väll men om alla effekter m.m hackar.)

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-02-03 18:22

Jag är också inne på en mini med Apple 20", för att ha en bra skärm när datorn kroknar.
Men det kanske inte är så lyckat då i full upplösning!?

Senast redigerat 2005-02-03 20:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 18:52

Test exemplar av Mac mini som jag klämt på har haft en 20" cinema display och det har inte varit några problem. Kollade aldrig den exakta upplösningen men den verkade vara på max. Kommer troligtvis själv att köpa en mini till min 20".

Har ju själv ett GeForce2MX kort i min dator nu och det kortet är sämre än ATI 9200.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-02-03 19:49

Låter bra gubbar.

Den 1 mars kan jag ge mitt officiella utlåtande...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-03 20:49

med tanke på att jag har haft min 20" cinema display kopplad till min powerbook som har ett ati 9000 kort och har även 32mb minne så gick det kanon bra att köra så ska väl minin klara det ännu bättre då den har snabbare processor dessutom än min 2år gamla powerbook.

Jag sitter med en Cinema 20"
En jättetrevlig skärm på de flesta sätt, har haft den i drygt en månad och kan efter den tiden konstatera att jag har en skärm som fyller de behov jag har, men till ett kraftigt överpris –hade jag köpt en skärm idag hade det blivit en LaCie av motsvarande prestanda och halva pengen.
Att Appleskärmen sedan matchar övrig utrustning på skrivbordet gör det stora hålet i plånboken lite mindre plågsam.

/Henrik

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-15 19:45

Är det någon som har testat att spela FPS-spel eller strategispel på skärmen som kan säga hur mycket släp det blir. Har en TFT skärm hemma som jag tycker är på gränsen till acceptabel att spela på, det är en 17" Samsung Porsche. Har för mig att svarstiden på den är 25ms. Frågan är hur mycket skillnad det märks på Apple skärmen som har 16ms.

Faktum är att jag aldeles nyligen fick min 20" cinema. JAg upplever lite som om den är aningen ljusare på övre delen av skärmen samt en mörkaktig rand längst ner som syns om man kolla riktigt noga. Jag är lite frågande över detta och överväger att be Apple kolla upp den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-16 18:21

är inte den nya superdvd-formatet i 1920x1080, och kommer därmed inte få plats på 20-tummaren, eller går det ställa in olika upplösning på dem?

Har en 20" snart två år gammal som jag köpte med en MDD 1,42 GHz G4. hade 23" funnits så hade jag köpt den istället för att får ännu mer yta.
Släp och sånt när man spelar finns det inte mycket av, tycker jag. Det är en mycket bra skärm!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 14:20

Min Apple 20" DVI är mycket bra, förutom att kablarna är jättekonstigt ihopsatta i en klump som gör att skärmens transformator maximalt kan ligga 20 cm från datorns DVI-port. Hade varit bättre om skärmen hade separata DVI- och strömkablar.

Funderar också på att köpa en Cinema 20" och en Mac Mini. Men frågan som jag har är om man får flimmer med DVI och den högsta upplösning, som många tydligen har fått med externa TFT-skärmar kopplade på DVI.

Någon som kan bekräfta, som har den nya Mac Minin och en Apple Cinema 20"?

1
Bevaka tråden