Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anatomy for beginners

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt och kollade på TV här i London igår. På channel 4 stod en naken tjej inför en rätt stor publik. En läkare ritade på hennes mage för att visa var äggstockar och andra prylar satt på kroppen.

"Det här var ju ganska spännande" tänkte jag och tittade vidare. Läkaren berättade en massa spännande om kvinnokroppen och publiken lyssnade. Sedan går kameran vidare till en annan tjej som ligger på en säng/bår med ansiktet täckt av pappersdukar. Läkaren går dit och visar samma område.

Sedan tar han fram en skalpell och börjar skära, jag hoppade till när jag insåg att det var ett lik han skar i. Han skulle visa hur äggstockarna såg ut... Dom kör alltså obduktions-tv vid 21-tiden på en av dom största kanalerna. Jag vågade inte titta på ett tag och när jag klickade tillbaka var det riktigt vidrigt. Hur tusan kan dom sända sånt här?

http://www.channel4.com/science/microsites/A/anatomy/index.html

Riktigt dåligt! Ytterligare ett steg nedåt på info-/dokutainment-skalan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 11:01

Kul att de visar sånt för allmänheten, men kl. 21 är en riktigt illa vald tid.

"channel 4 brings the autopsy to your livingroom" bra slogan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 13:09

Osmakligt, helt sjukt tycker jag. Utbildnings-TV är en sak, men detta för hela TV-publiken.... men alla gränser töjs ju hela tiden. Vad blir nästa steg? Ta dit liv i direktsänd TV, rysk roulett eller stympa dig själv. Osmakligt som sagt, det är trots allt stor skillnad på att se en actionfilm, komedi eller annat med sjuka scener och att lägga upp ett lik och börja karva...

  • Medlem
  • 2005-01-28 17:17

Det är väl inget moraliskt fel med det? Den som obduceras lär ha ställt upp på det, och folk väljer själva om de ska titta. Tror att jag skulle kunna tycka det var intressant tom, ingen skillnad mot hälften av inslagen på Fråga doktorn eller vad det hette;)

Björnström: en varningstext kanske är läge att utfärda för de som inte vill se obehagliga trailers. Klicka inte på länkar i onödan från första inlägg.

Det är en figur som heter Dr Gunther von Hagens som i liknande hatt som Freddy Krüger skär i folk och som håller i det här. Han är "känd" som konstnär med obskyra utställningar med bevarade kroppar: http://www.bodyworlds.com/en/pages/home.asp

Förstår just ingenting av varken TV-programmet eller "konsten". Förmodligen för att jag precis förlorat en vän i dödsfall.

Senast redigerat 2005-01-28 23:17
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Det är en figur som heter Dr Gunther von Hagens som i liknande hatt som Freddy Krüger skär i folk och som håller i det här. Han är "känd" som konstnär med obskyra utställningar med bevarade kroppar: http://www.bodyworlds.com/en/pages/home.asp

Inte så olikt vad de gamla Egyptierna sysslade med.

Osmakligt. England har väl extremt stänga regler för filmer och program innan 9 (tror jag det är) men efter klockslaget verkar ju allt vara tillåtet.

Senast redigerat 2005-01-29 00:52

Det skadar inte att avdramatisera döden, vari ligger skillnaden mellan en levande person som man opererar inför kameror och en död person som blir utsatt för detsamma.

I början på åttiotalet "om jag minns rätt" så gick det ett program i sveriges television som hette Reservdels männinskan "Kommer jag ihåg rätt" Som sändes på bästa sändningstid före 21.00 och där visades operationer. Bla så visade man hur gomspalt opereras och resultatet efteråt...

Utvecklingen har gått framåt sedan dess och metoderna likaså, numer är det väldigt svårt att se om en person har haft läpp och gomspalt.

Ursprungligen av xplane:

Det skadar inte att avdramatisera döden, vari ligger skillnaden mellan en levande person som man opererar inför kameror och en död person som blir utsatt för detsamma.

I början på åttiotalet "om jag minns rätt" så gick det ett program i sveriges television som hette Reservdels männinskan "Kommer jag ihåg rätt" Som sändes på bästa sändningstid före 21.00 och där visades operationer. Bla så visade man hur gomspalt opereras och resultatet efteråt...

Utvecklingen har gått framåt sedan dess och metoderna likaså, numer är det väldigt svårt att se om en person har haft läpp och gomspalt.

Egentligen vet jag inte om jag bryr mig så mycket av att få se en död person skäras upp. Frågan är bara, avdramatiseras det eller blir det en freakshow? Jag vet inte, jag har inte sett avsnittet i fråga och kommer nog inte göra det.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

har inte sett avsnittet i fråga och kommer nog inte göra det.

Avsnittet? My man, det är en hel TV-serie du har att brottas med. Trailers finns att se via länkarna till Channel 4, men rekommenderas inte.....lite beroende på vad man "tål".

Ursprungligen av xplane:

I början på åttiotalet "om jag minns rätt" så gick det ett program i sveriges television som hette Reservdels männinskan "Kommer jag ihåg rätt" Som sändes på bästa sändningstid före 21.00 och där visades operationer. Bla så visade man hur gomspalt opereras och resultatet efteråt...

Att visa operationer på människor som lever är väl ok. Men att leka Da Vinci, vete fåglarna.

Senast redigerat 2005-01-29 01:35

Jag tycker det var så fruktansvärt äckligt att jag fortfarande är chockad över att dom sänder det på vanlig TV. (jag gillar iofs inte ens cityakuten)

Exempelbilder fanns här:
http://www.channel4.com/science/microsites/A/anatomy/repro.html

Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker det var så fruktansvärt äckligt att jag fortfarande är chockad över att dom sänder det på vanlig TV. (jag gillar iofs inte ens cityakuten)

Exempelbilder fanns här:
http://www.channel4.com/science/microsites/A/anatomy/repro.html

Jag fick rysningar bara av att läsa ditt första inlägg, och tänker inte klicka på länken.

Extrememakeover som visas på någon betalkanal här, tycker jag är tillräckligt äckligt.

  • Medlem
  • 2005-01-30 01:36

Jag tycker det verkar intressant, jag är inte känslig för sånt där.. Men som Niklas skrev ovan. bara det inte blir freakshow av det hela..

Sedan kan jag hålla med om att 21.00 är en liten olämplig tid, näcka fruntimmer borde visas efter kl 23.00

1
Bevaka tråden