Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook i bilen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-28 08:42

Hej!
Jag har ganska nyligen införskaffat en iBook G4. Jag har funderingar på att kunna använda datorn som nöjesmaskin i bilen. Dvs för barnen i baksätet att titta på DVD etc under långa resor. Är detta någon bra ide? iBooken blir ju ganska varm undertill och den rekomenderas att stå på ett fast underlag. Hur fungerar det då att ha den exvis lös i baksätet? Hur pass känslig är HD'n för slag, stötar och vridningar när den snurrar. Kan man överhuvudtaget ha en iBook i knät när den är igång.
Är det någon som vet om det finns någon universalhållare att fästa datorn på främre nackstöd eller mellan framstolar el likn.

/Mikael

Min 12" powerbook blir ju ofta hyffsat varm den också, men den har ja då alltid haft i knät sen ja köpte den, 1.5 år sen eller nåt, o den mår fortfarande bra.

Om inte annat kan man ju lägga mellan en bok eller nåt så man slipper bli alldelens varm på benen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-28 09:37

Jag är mest rädd för att ungarna skulle handskas ovarsamt med den och skada skärmen genom att lyfta och dra i den. Det finns billiga dvd-spelare med inbyggd skärm som är betydligt tåligare och har bättre batteritid.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-28 09:45

Nja, mina ungar är så pass stora att jag törs "släppa dem fria" med datorn. Jag är mer orolig för vad som händer vid t ex en inbromsning eller en skarp kurva om datorn rutchar i väg i sidled eller ner på golvet. Klarar den en sådan smäll?

/Mikael

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 09:51
Ursprungligen av mikpa:

Nja, mina ungar är så pass stora att jag törs "släppa dem fria" med datorn. Jag är mer orolig för vad som händer vid t ex en inbromsning eller en skarp kurva om datorn rutchar i väg i sidled eller ner på golvet. Klarar den en sådan smäll?

/Mikael

He he, låter som du ska köra rally...

Hm, borde väl gå att bygga någon typ av hållare?!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-28 10:36

Tack, Brodit verkar ha de fästen som jag är ute efter som inte gör någon åverkan på bilen. Var handlar man Brodit-prylar?
Nu finns det ju inget standardfäste, typ spår eller skruv på iBooken, men det borde som sagt gå att tillverka något specialfäste. Jag känner hur transpirationen, flåt inspirationen rinner till... En platta med gummiklor som håller fast datorn...och sen ett standardfäste från Brodit...

Citat:

He he, låter som du ska köra rally...

always Vi sitter ju fastspännda, bäst att datorn också gör det då.

/Mikael

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-01 13:41

Fortsätter med mina funderingar...
Jag har tänkt skaffa en spänningskonverter (12-220V) på Biltema (artnr: 31-620) och köra iBookens nätadapter i den. Konvertern klarar att ge 150 W kont. det borde räcka. Är det någon som tror att detta inte kommer att fungera?

/Mikael

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-01-28 09:45
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-28 10:10

iBooken tål en del och man kan ha den i knäet utan att få brännskador

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 13:48

Annars kan du köpa Dr Botts nätaggregat för 12 volts drift. Kostar runt 1000 kr men är mycket mindre än liknande från biltema. Dessutom slipper du ju släpa på den vanliga ström adaptera.

Finns på Apple store:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/NZ4bgjRDyepv2Zzm1dG0HUx2efJ/1.0.11.1.0.6.12

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-01 15:00

Nja, Dr Botts för 1090 mot Biltema 395:-! Känns nog som Biltema ligger bäst till om bara priset ska avgöra. Storleken bekymmrar mej inte heller. Jag kan nog skjuta in den under framstolen i bilen. Dessutom går det ju att ladda mobiltelefoner och annat utan speciella 12-laddare för alla olika prylar.
Nej det som jag funderar på är vad iBookens orginal-laddare tycker om spänningskvaliten från konvertern. Det är väl övertonsrik fyrkantvåg ut från en sådan konverter. Å andra sidan så är Appleaggreggatet också switchat så det spelar kanske inte så stor roll. Någon som vet?

/Mikael

1
Bevaka tråden