Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fritt Officepaket äntligen för OSX

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-26 00:53

NeoOffice har släppts i betaversion för OSX. Det innebär att det nu finns en äkta OSX-version av OpenOffice - om än i betaversion. X11 behövs alltså inte för att köra NeoOffice.

En rad små - men ack så irriterande - buggar i alfaversionen är fixade. Bland annat funkar scrollhjulet nu. Tack för det.

Kort sagt; nu finns ett fullt fungerande gratis och komplett Officepaket för OSX, som både läser och skriver word-, powerpoint och excel-filer.

Det är lätt att ladda ner och installera; som vilket annat OSX-program som helst. Stöd för svenska språket får dock laddas ner och installeras separat. Vackert är det inte, men tuggar på stabilt för mina enkla Officebehov.

NeoOffice innebär alltså att det visst utvecklas OpenOffice för OSX, i motsats till vad som hävdades i denna förvirrade MacNN-artikel där man lyckades låta bli att nämna NeoOffice.

Skulle vara intressant om någon med rutin från avancerad Officeanvändning kunde testa och jämföra. www.neooffice.org Jag tror att detta är ett OK alternativ för den som inte vill ge sina pengar till de onda makterna, för grundläggande programvara. I min dator finns inget att jämföra med. Har nästan lyckats rensa ut gates helt nu.

underbart. som jag har längtat!

Jag har lekt runt med ordbehandlaren en stund, och är halvt om halvt imponerad. Jag testade att öppna ett 86 sidor långt word-dokument, vilket bredde ut sig över en halv sida mindre i NeoOffice. Med andra ord så konverterades mina formateringar ganska exakt. Trevligt var också att mina hemsnickrade formatmallar importerades. Något jag saknade var en motsvarighet till Words visningsläge "normal", som är mycket praktiskt när man arbetar med stora textmassor.

Hanteringen av formatmallar verkar fungera minst lika bra som i Word. Något som är mycket praktiskt är att man kan välja att enbart visa en viss uppsättning av formatmallar i formateringspaletten, exempelvis användardefinierade, textformatmallar, listformatmallar, eller de mallar som tidigare använts i dokumentet. För mig tenderar listan över formatmallar att bli oöverskådlig i Word, eftersom jag använder ganska många egna mallar.

Något som skulle kunna vara mycket praktiskt när man arbetar med akademiska uppsatser/avhandlingar, med fotnoter och litteraturförteckningar, är en databas för referenser som är kopplad till programmet. Tyvärr fick jag den inte att fungera på ett vettigt sätt. Vettigt vore enligt mig om man automatiskt skulle kunna infoga texten från tidigare gjorda fotnoter, eller en vettigt formaterad text hämtad från databasen, i en ny fotnot. Dock går det, så vitt jag kan se, bara att infoga "kort beteckning" från databasen, vilket blir något i stil med "MACIN1" i stället för en vettigt formaterad fotnot. (Se den andra av bilderna nedan.)

Programmet kraschade en gång, men efter att jag öppnade det igen så frågade det om jag ville återställa dokumentet jag arbetade med, och ingen av de ändringar jag gjort gick förlorade.

Mitt omdöme efter att helt kort ha testat, är att detta är den bästa ersättaren till Word, om man arbetar med exempelvis akademiska arbeten eller andra uppgifter där man måste:
•Vara kompatibel med Word som är standard.
•Ha tillgång till en god hantering av formatmallar.
•Kunna infoga innehållsförteckningar och liknande automatiskt.

För enklare användning hemma kanske alternativ som Mariner Write är trevligare att arbeta med? Nu ska det bli spännande att se vad Pages har att erbjuda.

En liten bildkommentar till mitt första test:

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 14:56

Juste "recension" Nicklas

Har inte provat "Neo" men vanliga X11 (förra versionen 1.0.3) var det inga fel på tyckte jag.

(Pages _lär ju_ inte vara för samma användningsområde... Pages är mer PageMaker 4.2 ungefär.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-26 15:13

Nu har ju NeoOffice/J funnits i ca ett år, men ändå.

Den versionen som kom i december funkar riktigt bra, och även versionen innan den. Men det känns ändå inte riktigt som ett alternativ för de som spelar Office på jobbet hela dagarna. Men för enklare bruk, absolut! Jag kör det hemma utan problem.

Pär: Hur tusan kan du jämföra Pages med PageMaker 4.2? Med iWork så har man ju allt man behöver utom kalkyl. Helt klart ett billigt alternativ för den som inte gillar NeoOffice.

Utmärkt

Det här var ju ett utmärkt alternativ, att det inte är X11-baserat gör ju att åäö funkar som tänkt. Men vad finns det för icke-open source alternativ till OsX som inte är nåt slags budgetprogram, som alternativ till MS office.

Betyg:MMMM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 16:20
Ursprungligen av bruksarn:

Det här var ju ett utmärkt alternativ, att det inte är X11-baserat gör ju att åäö funkar som tänkt. Men vad finns det för icke-open source alternativ till OsX som inte är nåt slags budgetprogram, som alternativ till MS office.

Betyg:MMMM

Fyra bra alternativ:

iWork
http://www.apple.com/

Nisus Writer Express
http://www.nisus.com/

AbiWord
http://www.abisource.com/

ThinkFree Office
http://www.thinkfree.com/

Ursprungligen av Mondo:

Fyra bra alternativ:

iWork
http://www.apple.com/

iWork kan knappast anses som en Office-konkurrent. Pages är t.ex. ingen större konkurrent till Word, det är ingen fullfjädrad ordbehandlare direkt. Det är snarare ett bra och enkelt publishingverktyg. En bra konkurrent till Microsoft Publisher.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 16:57
Ursprungligen av Adrian B:

iWork kan knappast anses som en Office-konkurrent. Pages är t.ex. ingen större konkurrent till Word, det är ingen fullfjädrad ordbehandlare direkt. Det är snarare ett bra och enkelt publishingverktyg. En bra konkurrent till Microsoft Publisher.

OK, det håller jag ju med om.

Angående OpenOffice skyr jag det som pesten. Sämre program får man leta länge efter. Jag använder mycket hellre MS Office 2004 faktiskt.

Ursprungligen av Mondo:

OK, det håller jag ju med om.

Angående OpenOffice skyr jag det som pesten. Sämre program får man leta länge efter. Jag använder mycket hellre MS Office 2004 faktiskt.

Jag använder hellre OOo äm M$ Office, dels för att det är gratis och dels för att M$ är onda.

Ursprungligen av Mondo:

Angående OpenOffice skyr jag det som pesten. Sämre program får man leta länge efter. Jag använder mycket hellre MS Office 2004 faktiskt.

Det skriver jag verkligen under på, titta bara på hur menyer och dialogrutor ser ut i Open Office, ska kanske inte klaga när man inte försöker att programmera bättre själv, men alla andra X11-baserade officeprogram funkar bättre, så varför det ska behöva se ut så här kan man inte begripa. :eek:

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-27 14:40
Ursprungligen av bruksarn:

Det skriver jag verkligen under på, titta bara på hur menyer och dialogrutor ser ut i Open Office, ska kanske inte klaga när man inte försöker att programmera bättre själv, men alla andra X11-baserade officeprogram funkar bättre, så varför det ska behöva se ut så här kan man inte begripa. :eek:

Testa Neooffice istället, det ser åtminstone lite bättre ut.
Fortfarande kan jag dock inte första mentaliteten hos (många) gränssnittsdesigners för Open Source- och Linuxmjukvara. Antar att det är samma personer som även programmerar kanske... Varför inte försöka tänka att ett bra och fräscht gränssnitt är något av grunden för en god helhetsupplevelse av ett program? OOo ser ju fruktansvärt ut, särskilt i X11. Gränssnittsdesign à la 1995, ikoner i 16 färger. Blä.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-27 16:11

Nu har jag laddat hem och installerat NeoOffice och det funkar hur bra som helst. Gränssnittet kunde man önska mer av, men det funkar finfint för övrigt. Mycket snabbare än AbiWord och det svenska språkstödet funkar bra även det. Mycket nöjd!

Ursprungligen av skamuel:

Testa Neooffice istället, det ser åtminstone lite bättre ut.
Fortfarande kan jag dock inte första mentaliteten hos (många) gränssnittsdesigners för Open Source- och Linuxmjukvara. Antar att det är samma personer som även programmerar kanske... Varför inte försöka tänka att ett bra och fräscht gränssnitt är något av grunden för en god helhetsupplevelse av ett program? OOo ser ju fruktansvärt ut, särskilt i X11. Gränssnittsdesign à la 1995, ikoner i 16 färger. Blä.

Har tagit hem NeoOffice och jag tycker att det ser alldeles utmärkt ut, Gimp 2.2 har faktiskt Aqua-look, finns här: http://www.gimp.org/macintosh/

Ursprungligen av Adrian B:

iWork kan knappast anses som en Office-konkurrent. Pages är t.ex. ingen större konkurrent till Word, det är ingen fullfjädrad ordbehandlare direkt. Det är snarare ett bra och enkelt publishingverktyg. En bra konkurrent till Microsoft Publisher.

Just det!

Någon officekonkurrent är inte iWork, precis. Knappt att office på mac är en konkurrent med office för windows, windows office har ju förutom ordbehandling, kalkyl, presentation och post, även frontpage, access, dokumentscanning med ocr och en massa grejor. iWork erbjuder nog normalanvändaren en hyfsad ordbehandlare och presentation (till ett betydligt lägre pris än office), men kalkyldelen saknas av många. Man får helt enkelt "pussla ihop" sin office-svit lite själv på macen, och det lär man få göra inom överskådlig framtid oxo.

Jag hade hoppats på en kralligare suite från apple, gillar inte microsoft speciellt, men officepaketet har jag lärt mig "utan och innan", så det känns inte krångligt längre, bara jävligt potent. Men fult (pc) och o-elegant, visst.

  • Medlem
  • 2005-01-26 17:25
Ursprungligen av Mondo:

Fyra bra alternativ:

iWork
http://www.apple.com/

Nisus Writer Express
http://www.nisus.com/

AbiWord
http://www.abisource.com/

ThinkFree Office
http://www.thinkfree.com/

Think Free Office ser ju intressant ut. Har du testat? Jag betalar gärna för program, men mindre gärna för stora sviter som kostar multum.

Nu har jag iofs redan pyntat för Office, men om jag får något bättre/likvärdigt för 50$ så kan man ju testa.

NeoOffice är hyfsat, men det är lite trist att det är segt som sirap på min G5/1.8. Knappast ett program som jag väljer för dagligt bruk, snarare för att vid behov importera MSOffice-filer utan att ha MS Office installerat.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

NeoOffice är hyfsat, men det är lite trist att det är segt som sirap på min G5/1.8. Knappast ett program som jag väljer för dagligt bruk, snarare för att vid behov importera MSOffice-filer utan att ha MS Office installerat.

Någon mer som upplevt detta? Har inte fått hem min version än så jag har inte kunnat testa på min PB 12''. Trodde Open Source hade rykte om sig att kunna optimera koden.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-27 07:13
Ursprungligen av Jont Olof:

Någon mer som upplevt detta? Har inte fått hem min version än så jag har inte kunnat testa på min PB 12''. Trodde Open Source hade rykte om sig att kunna optimera koden.

Precis som Nicklas säger tar det tid att starta (har en PB 12" precis som du), men sen upplever jag det inte som särkilt segt. Jag har iofs inte hårdkört det, mest suttit och knattrat lite i "Excel".

Ursprungligen av Jont Olof:

Någon mer som upplevt detta? Har inte fått hem min version än så jag har inte kunnat testa på min PB 12''. Trodde Open Source hade rykte om sig att kunna optimera koden.

Tja, opensourceprogrammerare är ju också bara människor, och precis som med andra projekt är resurserna avgörande. I NeoOffices fall rör det sig om en liten grupp utvecklare som har den otacksamma uppgiften att försöka porta ett monster till officepaket, så de har inte riktigt samma läge som exempelvis Linux-utvecklarna har. Men jag skulle gissa på att mycket av segheten snarare beror på att det är en java-app, även om jag själv faktiskt tycker att det är ganska responsivt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-27 12:21

Det enda språkstöd som inte finns för nedladdning till NeoOffice är svenska språket. Två sorters norska och en del annat kan man ladda hem, men inte svenska...Märkligt.

PS. Hittar inget för slovenska heller. Eller är jag bara blind? http://www.planamesa.com/neojava/en/download.php

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-27 13:12
Ursprungligen av PJW:

Det enda språkstöd som inte finns för nedladdning till NeoOffice är svenska språket. Två sorters norska och en del annat kan man ladda hem, men inte svenska...Märkligt.

PS. Hittar inget för slovenska heller. Eller är jag bara blind? http://www.planamesa.com/neojava/en/download.php

Jodå, det finns visst svenskt språkstöd. Det ligger med i samma paket som norska, danska, finska m fl. http://www.planamesa.com/neojava/en/download.php#installlanguages
Dock luras man av att det inte ligger nån länk jämte "Svenska". Men som sagt, ladda ner paketet, däri ligger flera språk i samma.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-27 19:09

Det intressanta med alla dessa alternativ till MS Word (eller Excel) är vad som händer med en fil skapad med alternativprogrammet i Mac - vad som händer med filen när den öppnas med Word (eller Excel) i en PC?

Den dagen någon kan garantera mig att något program i denna tråd tillverkar filer som ser EXAKT likadana ut i en PC med Office. Då - och endast då - byter jag ut mitt Word - det enda MS-programmet i min Mac. Då först anser jag att programmet är Word-kompatibelt...på riktigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 07:10
Ursprungligen av mjg:

Den dagen någon kan garantera mig att något program i denna tråd tillverkar filer som ser EXAKT likadana ut i en PC med Office. Då - och endast då - byter jag ut mitt Word - det enda MS-programmet i min Mac. Då först anser jag att programmet är Word-kompatibelt...på riktigt.

Hm… Hårda krav.
En möjlighet vore ju MS Office men tyvärr så uppfyller det inte dina krav.
(Eller snarare, vilken version av Office på peze? Office fixar ju inte ens det från "årsmodell" till "årsmodell" på pezesidan ens en gång.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-26 17:55

Jag tror att om Apple lanserar en Office-dödare kommer Microsoft att sluta utveckla Office för mac. Tänk IE - Safari. Just nu tjänar Apple på att Office finns till mac, då det är ett argument för att få folk att switcha. När det väl kommer till kritan är inte "fullgoda alternativ" lika kraftfullt som "the real thing". (Även om Apples programsvit vore bättre.)

Segt Think Free

Har testat några versioner av Think Free för OsX, och en sak som har funkat dåligt är scrollningen. särskilt med xls-filer, i senaste versionen funkar det dock bättre, men inte bra. Det här neoOffice är dock som jag har sett hitills i alla fall ett suveränt program, dock hängde det sig när jag försökte att importera ett PDF-dokument.

Ursprungligen av xerent:

Jag tror att om Apple lanserar en Office-dödare kommer Microsoft att sluta utveckla Office för mac. Tänk IE - Safari.

Inte för att det har mycket betydelse, men nu var det faktiskt så att det var tvärt om. Apple var tvungna att utveckla Safair för att M$ hade slutat att utveckla IE. So fort utvecklings teamet för IE 5 for Mac OS X (som satt in San Francisco för övrigt) var klara med IE 5 så flyttades de över till en annan application, en browser för WebTV. Underhållsprogramerare tog över IE och sen blev det inte så mycket mera. Det kom ett par bugg fixar som kallades upgraderingar, men det är helt klart at M$ aldrig var intresserad av att fortsätta utveckla IE för Macen. M$ pratade som om de forfarande utvecklade IE, men Apple såg hur det låg till och insåg att de var tvungna att göra något åt situationen, så kom Safari. Sen gnällde M$ så klart och sa att de var tvungna att lägga ner IE pga Safari, men det hade det redan gjort långt tidigare...

Så hur vet jag det? För kompisens kompis var en av programerarna som portade IE till Mac OS X.

Ursprungligen av Jont Olof:

Någon mer som upplevt detta? Har inte fått hem min version än så jag har inte kunnat testa på min PB 12''. Trodde Open Source hade rykte om sig att kunna optimera koden.

Jag kan bekräfta att NeoOffice går aningen segt, men det är framförallt tiden att starta programmet som ger det intrycket. Jag tror det tar nästan dubbelt så lång tid som att starta Photoshop.

(Kan det vara för att det är java?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 08:00

Vad är det för trams? Microsoft säljer ett bra men rörigt officepaket för Macen och gör ett (tycker jag) dåligt och buggigt operativsystem. MS är inte ont. Det är bara ett företag som emellanåt gör halvtaskiga produkter.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-27 08:03
Ursprungligen av Mondo:

Det är bara ett företag som emellanåt gör halvtaskiga produkter.

Samt äter konkurrerande och/eller överlägsna företag och produkter till frukost.

Bevaka tråden