Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har det inte blivit kaxigare (i negativ mening)

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Kanske jag är känslig men nog är det lägre i tak nuförtiden. Jag är glad att jag betalat för Pro-medlemskapet men inser att jag får jobba lite på att inte bli stött över "nejiga" kommentarer ibland.

De va ba de!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 18:50

För många Switchare menar du

Nej, eller nja indirekt. (Lät ju surt) Tycker bara det är bra om det blir fler macanvändare men det var lite softare för ett tag sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 19:02

Jag tycker det har blivit en sämre/ tråkigare stämning på forumet, en del som har en lite dryg attityd och många trådar som spårar ur. Trist att det har blivit så.

Om ni känner att en tråd spårat ur på något sätt, säg till en moderator eller administratör som kan ta en titt! Vi jobbar för att folk ska trivas på forumet, men på grund av den stora mängd inlägg som nu sker per dag så händer det att vi missar störande inslag.

Personer som kan moderera diskussioner har en "99MAC TEAM MEMBER"-tagg i slutet på sina inlägg. En komplett lista hittas här. Skicka ett internmeddelande eller en rad via AIM/ICQ/MSN (som oftast hittas under personens medlemsprofil – klicka på användarnamnet i inlägg för att få upp en meny).

Vi borde värva fem nya moderatorer och sätta stopp för allt skitsnack tidigare.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-27 22:38
Ursprungligen av Björnström:

Vi borde värva fem nya moderatorer och sätta stopp för allt skitsnack tidigare.

Har dom gamla tagit slut................?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-27 23:20
Ursprungligen av Björnström:

Vi borde värva fem nya moderatorer och sätta stopp för allt skitsnack tidigare.

Jag tycker det är könsdiskriminerande att ni inte använder lika många faderatorer...
(vansinnigt kul skämt...) :-\
Allvarligt: Ja. Lite uppstramning skulle kanske inte skada, men mest att trådar spårar ur (som den här...). Det är jäkligt frustrerande när man ställt en angelägen fråga och efter fyra timmar upptäcker att tråden handlar om bredden på osthyvlar eller vilka färger folk har på sina musmattor...
Jag var medlem på Webmasterworld några år, men blev avstängd för nån månad sedan för att jag (väääldigt försiktigt) påpekade att deras moderatorer ibland var lite väl hårda (man får inte publicera länkar och inte ens namn på företag, sajter, osv vilket ju är sällsynt dumt tycker jag...).
Så strikt behöver man kanske inte vara här...

  • Medlem
  • 2005-01-28 01:40
Ursprungligen av Björnström:

Vi borde värva fem nya moderatorer och sätta stopp för allt skitsnack tidigare.

anmäler mig frivillig (igen). eftersom inget händer kanske jag ska ta och fatta vinken...

Ursprungligen av Danne V:

Omdöme, tid, förmåga att uttrycka sig väl och att vara lugn som en filbunke i alla lägen antar jag.
För övrigt exakt såna personlighetsdrag som jag inte har

men som jag (oftast) har. Folk är i allmänhet nöjda med mig på offtopic.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-28 09:06
Ursprungligen av Baron:

anmäler mig frivillig (igen).

Ja jag med då.... (fast inte igen).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-27 22:39

Nyfiken fråga, vad har ni för krav på en moderator? Dvs, vad krävs för att man skall få bli det? Jag må vara ny i Mac-svängen men har ju 24 års datorerfarenhet i övrigt, och skulle kunna tänka mig ett moderatorskap.

Att stävja diskussionen innan det går överstyr är bäst! Men det kan inte vara lätt att vara en objektiv moderator i alla lägen. Var går gränsen när man klipper så det inte går för långt eller att man som motsats framstår som rigid?

Kan dock ge stöd till de fall när man som moderator kommenterar att det är för mycket och bara stänger tråden.

Men får jag bara min iLife5 i handen på lördag och kan diskutera iMovie och iDVD sen så är jag nog en glad kille pånytt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-27 23:24
Ursprungligen av nubi:

Nyfiken fråga, vad har ni för krav på en moderator?

Omdöme, tid, förmåga att uttrycka sig väl och att vara lugn som en filbunke i alla lägen antar jag.
För övrigt exakt såna personlighetsdrag som jag inte har..

  • Medlem
  • 2005-01-28 00:03

Skylta tydligare med att sådant hör hemma på offtopic.se? Det tror jag skulle hjälpa för att få bort mycket av "snacket"!

Ursprungligen av Dei:

Skylta tydligare med att sådant hör hemma på offtopic.se? Det tror jag skulle hjälpa för att få bort mycket av "snacket"!

plusforumet är öppet för offtopic.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-28 00:16

En idé kanske vore om var och en får rättigheter att moderera sin "egen" tråd, dvs den tråd han/hon startar. Givetvis under övervakning av "the Central Scrutinizer" (som Zappa skrev).

Att delegera är ju tidens melodi och det skulle avlasta dom ordinaire moderatorerna tror jag. Andra positiva effekter skulle kanske vara att folk känner sig mer delaktiga och att dom får bättre förståelse för hur det är att driva en sån här sajt och tänker sig för själva innan dom skriver en massa dumheter. Nån sorts självsanering, alltså.

Om det är tekniskt möjligt, vill säga....

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 00:34

Nu är ju inte jag någon rutinerad räv vad gäller att posta meddelanden, men jag är här och läser i stort sett dagligen. Även jag reflekterade nyligen över att antalet "irrelevanta inlägg" (för att ge detta fenomen nåt slags samlingsnamn) har ökat.

Och våra modiga moderatorer har ju en svår uppgift, det blir ju alltid en balansgång mellan att vara "för strikt" och "för slapphänt". Jag tycker dock att moderatorerna här är klarsynta och de är knappast en del av problemet. Däremot skulle det det naturligtvis hjälpa om det fanns fler, för att hinna med att hitta alla sura äpplen i tid.

Jag tror ändå att de allra flesta här har förståelse för att trådar stängs och att moderatorer kommer med direktiv när saker och ting börjar driva iväg åt fel håll. Och passar det inte kan ju sådana personer välja att vistas på andra forum, och eftersom vi ändå inte vill ha sådan personer här blir ju alla glada och nöjda till slut.

Eftersom vi är ett kollektiv tror jag att det skulle hjälpa lite om vi i större utsträckning meddelar moderatorerna de gånger vi tycker att trådar börjar urarta.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-28 01:52

Well, jag håller med om att stämningen ändrats ganska mycket sedan starten och att stämningen det senaste året har hårdnat. Det är nog tyvärr en av följderna av att 99mac har växt så mycket som det har gjort. Vi är ju nu över 1200 medlemmar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 01:58
Ursprungligen av Arvid:

Well, jag håller med om att stämningen ändrats ganska mycket sedan starten och att stämningen det senaste året har hårdnat. Det är nog tyvärr en av följderna av att 99mac har växt så mycket som det har gjort. Vi är ju nu över 1200 medlemmar.

Grattis, då är det inte mer än 8800 medlemmar kvar tills vi blir 10 000 medlemmar
sorry men jag kunde inte hjälpa det.
Ja visst har det blivit hårdare men man kan ju alltid ignorera de tråkiga inläggen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 04:04

Varför inte sätta antalet störningar på de som stör (görs av admin/moderator). Om denne når upp till ett antal störningar så kan denne inte posta på en månad. Om denne fortsätter att störa och har varit avstäng från postning i en månad, så skickas ett meddelande till samtliga medlemmar (Pro&Plus?) med möjligheten att lägga denna personen på ignorlistan med ett knapptryck.

Givetvis så ska antalet störningar visas efter tag (ointressant om siffran inte är hög) vid sidan om personens inlägg, så man själv lättare kan ta ställning till om man vill lägga denna person på ignorlistan på egen hand.

denna siffra som jag kallar för 'antalet störningar' bör inte vara tillgänglig för gäster och icke-pro samt icke-plus medlemmar.

Variabelnamnet för detta borde vara, enligt mig, Troll.

Bara en idé.

Ursprungligen av slarti:

Grattis, då är det inte mer än 8800 medlemmar kvar tills vi blir 10 000 medlemmar
sorry men jag kunde inte hjälpa det.
Ja visst har det blivit hårdare men man kan ju alltid ignorera de tråkiga inläggen.

Stundtals brusar dessa inlägg tyvärr bort allt av intresse, anser jag. Jag håller inte med dig mao. Ett forums stämning är lite som en supertanker. Den kursen som ligger ändras inte i en handvändning, inte hastigheten heller. Kryptiskt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-28 09:01

Som ex-moderator på det här forumet så kan jag ju säga att jobbet inte är direkt glamouröst. Det var synnerligen upphettade klagomål på raderade trådar, tjat i mailboxen hela tiden med folk som tryckte fel, hackade på varandra osv osv. Överlag kan man ju säga att jag ledsnade på stämningen, avsade mig moderatorskapet och har sedan dess varit synnerligen inaktiv på 99mac...

Baron och Nubi: Är detta verkligen rätt tråd att göra det i?
Det är precis det här jag menar. Följ med mig lite i detta inlägg. Have patience.
När jag började som moderator i December 2001, så var det en helt annorlunda stämning. Vi var en liten community, med högtflygande planer om var vi ville ta detta forum. Björnström hade sin visioner, och vi hjälpredor gjorde vårt bästa att försöka hålla honom på mattan

Efter ett tag så upptäckte jag att det blivit kaxigare, och otrevligare ton. Jag hade inte ut samma behållning som moderator som jag hade innan. Folk klagade hela tiden, det var en massa tjafs. Hur vi än skötte en fråga så blev det fel tyckte vissa.

Efter X antal månader/år så blev det för mycket jobb, och jag blev tvungen att stiga ned i tid på 99mac. Jag tog time-off i någon månad. Då jag kom tillbaka så var det bra igen. Tillslut insåg jag att det inte hade så mycket att göra med att det förändrats. För förändringen under denna tidsperiod var inte alls lika stor för användarna, som man känner som moderator. Det mesta av gnället mot 99mac letar sin väg mot de ansvariga, mycket mindre ofta till alla användare.

Jag håller dock med Baron en aning, men vissa saker som håller sig kvar i mig sedan jag var moderator skiner igenom nu. Är detta verkligen rätt ställe att anmäla ert intresse för att vara med och hjälpa till?

Björnström, Glemme, Hedman och resterande grabbar hinner inte läsa igenom allt. Chansen att dom ska känna "Den där trådrubriken måste innehålla personer som vill vara med och hjälpa till" är ganska liten.

Jaja, jag är gnällig ibland.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-28 09:43
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Björnström, Glemme, Hedman och resterande grabbar hinner inte läsa igenom allt. Chansen att dom ska känna "Den där trådrubriken måste innehålla personer som vill vara med och hjälpa till" är ganska liten.

Point taken...

Men samtidigt så svarade vi ju bara på Björnströms tidigare inlägg i just denna tråd:

Ursprungligen av Björnström:

Vi borde värva fem nya moderatorer och sätta stopp för allt skitsnack tidigare.

Men visst, ett PM till nämnda grabbar kan ju med vara på sin plats.

  • Medlem
  • 2005-01-28 11:17
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Baron och Nubi: Är detta verkligen rätt tråd att göra det i?

jag säger som Nubi, det var ett svar på Björnströms inlägg.
Parentetiskt vill jag tillägga att jag erbjöd mig mailledes för år sedan och jag svarade i tråden där man kunde få plusmedlemsskap gratis mot insatser på 99mac. Båda gångerna med positiv respons, båda gångerna utan att det ledde nån vart. )

edit: första gången ledde till forumvärdskap på OT, sedemera admin.

Mina erfarenheter säger att Baron vore en tillgång, är en tillgång, till detta forum.

Det är ju så, att forum står och faller med de som sköter den dagliga driften. Bra, flitiga moderatorer är A och O.

Det känns faktiskt som om medelåldern bland de aktiva sänkts från 30 till 20 på bara några veckor här på 99Mac, och jag antar att vi får tacka iPod och Mac mini för det.

Dryga kommentarer och irrelevanta svar på frågor har dock alltid förekommit mer på 99Mac än på andra Macforum som jag hängt på genom åren. Svårt att säga varför.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-01-28 10:16

När jag började att titta in här på 99mac, så tyckte jag att trådarna ofta modererades för hårt, vet att jag klagade på det. På MacNytt var modereringen mycket mer moderat då och det kändes bättre då att hänga där. Det stör mig fortfarande när trådar stängs för att någon eller några spårar ur. Men som det nu utvecklats så känns det som diskussionsklamatet här oftast är trevligt, men på MacNytt huserar ett antal hormonstinna 14:isar :rolleyes: som sätter ner stämmningen, det skrivs allt mindre där nu upplever jag.

En bra moderering är att som moderator försiktigt gå in och påpeka ett dumt inlägg. De som startar trådar kanske själva kunde gå in och tala om att "nu tycker jag vi återgår till ämnet". Trollförslaget var en mycket bra idé också.

Trollförslaget är dock en känslig fråga. Vem avgör vad som är troll? Moderatorerna är kanske det naturliga svaret, men den dag dom har en dålig dag så delas det ut onödigt många, och stämningen tas ned för att man fått "trollprickar". Mer klagomål kommer till de redan överfulla lådorna. Jag förstår om det är ett svårt beslut för Moderatorerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 10:58

Saxat från forumreglerna:

Citat:

* Var trevlig och respektera andras åsikter. Det är i princip omöjligt att vinna en diskussion i ett forum, inse att många andra inte tycker som du.

* Det är inte tillåtet att varken skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.

* Forumet är inte en chat, om du vill diskutera något personlig ska du använda PM eller mail istället för forumet.

Brott mot forumregler kan leda till varning eller avstängning ifrån forumet. Normalt sett utdelas en varning men om regelbrottets karaktär är grovt stänger vi kontot omedelbart.

Forumreglerna säger allt tycker jag. Alla har godkänt dessa villkor och därmed förlorat rätten att protestera mot dem. För mig är det glasklart vad ovanstående regler säger om man vad får/bör skriva och inte skriva.

Bevaka tråden