Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En minnesmodul borta! PB15"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 12:20

Jag har en PB15 Alu inköpt i våras med 512 mb minne (2x256). Nu tyckte jag hårddisken rasslade väldigt mycket för ganska få program öppna, så jag kollade i Aktivitetsvisaren och såg att datorn trodde att jag bara hade 256 mb!! Öppnade systeminformation och där stod det att Lower Slot var tom medan Upper hade 256 mb.

Jag öppnade minnesfacket och kontrollerade att jag verkligen hade 2 moduler. Vet inte hur länge det har vart såhär, om det hänger samman med ngn systemuppdatering eller inte.

Jag ringde AppleSupport (var modfälld redan innan) och de sa att de var tvungna att öppna ett ärende och att jag var tvungen att pröjsa 465 kr i förväg som jag skulle få tillbaka om det var ett hårdvarufel!! Inte en chans sa jag, detta är garanti och det är inte min grej att ligga ute med pengar. (Hur kan det ngnsin vara ett mjukvarufel? Word?? ) Dessutom VET jag att man får tillbaka pengar från Irland och får betala 200 kr i ngn sorts avgift för att få ut pengarna!! Så jag tänkte konka den till Lan-master.

Är det någon som har vart med om samma problem att datorn helt plötsligt igonerar en minnesmodul? Jag har inte rört dem sen jag fick datorn!!

Det som du kan göra för att kolla om det är hårdvarufel är att köra Apple hardware test (starta upp med CDn du fick till datorn i och alt-knappen nere) och se om det rapporterar ett fel.

Sedan kan du testa att reseta PMU:n (kringla+alt+shift+power-knappen tror jag). Stäng av datorn och dra ut sladdarna först. Vänta sedan 10 sek efter du tryckt kommandot innan du sätter igång den igen

Sedan kan du kanske prova att swappa de bägge minnemodulerna.

Apple är alldeles för snåla med sin support. Har man gått över de 90 dagarna så får man ingen support om man inte hostar upp 450:- i avgift. För OM det skulle vara mjukvara så tar de pengarna. Allt för att man ska köpa APP. Men visst, supporten kostar ju pengar för Apple och de måste vara kostnadseffktiva de också som alla andra..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-25 13:04

Sånt där har jag varit med om i PC-världen, dom gångerna jag sett det har jag ryckt ur minnesmodulerna och satt i dom igen, en eller flera ggr, sen har det fungerat... Kan ju vara värt ett försök kanske, det lär ju inte bli sämre i alla fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 13:27

Välkommen till klubben!

Samma lika problem, med skillanden 2 x 512. Skall ge mig på ett hårdvarutest så snart jag hittar skivhelvetet i någon av alla 347 flyttkartonger.

Är det olika märken på minnena?

Min tråd gällande samma ärende hittar du här --> http://99mac.se/forum/showthread.php?p=454651#post454651

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 14:05

Nu har jag testat att swappa minnesmodulerna mm... Resultatet är att minnesplatsen inte verkar fungera!! Båda minnena fungerar på Upper Slot men inget på Lower! Körde även Apple Hardware Test och fick fram att det var ngt fel på minnet (felkod: post/0/2048 SODIMM0). Nu när jag tänker på det har jag inte hört startljudet på ett tag, det som ska indikera att all hårdvara är OK. Det hörde jag när jag hade en minnemodul i Uppper slot bara....

Ska kila iväg till Lan-Master med den. Apple Support lär väl hävda att man ändå måste pröjsa 450 spänn OM det skulle vara ett mjukvarufel....

Hur kan en minnesslot bara lägga av?

Ursprungligen av torbjorn2000:

Hur kan en minnesslot bara lägga av?

hur kan en bil bara stanna??

Troligtvis behöver hela logikkortet bytas och det kan ju LAN-Master fixa. Förhoppningsvis utan att du behöver ta kontakt med Apple Care. Säg felkoden du fick från Hardware Test till dem och säg det du har gjort (swappat minnena) så ska du nog inte behöva ligga ute med 450:-

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-11-25 19:44

Min bror fick oxå samma problem som du men vi ringde bara supporten och dom skickade genast ett nytt minne till oss.. men sen när vi fick det så var det inte minnet som gick sönder utan att det var själva "hållare" till minnet...
så han gick bara till lan master och dom fixade och skickade fakturan till apple... men det kanske var ett års sen det hände..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 11:05

Ja, det verkar vara minneshållaren här också. Vet du hur lång tid det tar att reparera, måste stackars datorn iväg till Holland?

Hoppas innerst inne att de byter ut hela datorn, till en ny UTAN repor....

Hur har det gått med ditt problem? Har precis råkat ut för exakt samma sak. Inget startplong -> bara 512Mb, lower slot tom. Båda minneskorten funkar, men inte i den undre sloten.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 21:54

Jag har inte gjort något åt det ännu, har vart för beroende av datorn (mer än vanligt ) men jag tänkte lämna in den till LAN-master nästa vecka...

Det som får mig att tveka är bara att nu när Apple har strypt Holland-reparationerna så kanske det blir lång kö hos lan-master...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 22:01
Ursprungligen av torbjorn2000:

Är det någon som har vart med om samma problem att datorn helt plötsligt igonerar en minnesmodul? Jag har inte rört dem sen jag fick datorn!!

Det ser man rapporter om lite titt som tätt.
Det beror på att vissa minnen är "gränsfall" och vid viss systemrevisioner faller över gränsen för vad operativet vill vara med om.
Själv har jag sett ett, enligt klisterlappen, 256 PC133 CL2,5 bli PC100 CL2 ibland. Dock har det inte försvunnit, men "på gränsen" är det.
(Nu var ju PC133 kända för att vara tillfuskade.)

Vart köpte du dina minnen?

Det underliga är att man kan flytta runt kretsar mellan minnesplatserna och båda minnena funkar, men bara i den övre sloten. Sätter man enbart minne i den undre sloten startar inte datorn (varningspiper bara). Att flera råkat ut för exakt samma fel är också lite skumt. Fel på logikkortet kanske?
Och hur irriterande är det inte att upptäcka det en månad efter att garantin gått ut, och att det är mer än månad sen jag la märke till att det inte kom något startplong när jag startade om datorn (vilket väl inte görs mer än en gång i månaden eller så). Det var dock inte förrän idag jag fick för mig att kika i Om den här datorn. Tyckte den var lite seg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 23:03

Det är så kul att inte vara ensam om problem... nästan så man kan ta allt bistert och bygga lite skadeglädje istället ;). Skämtåsido.

Torbjörn, har du vart inne med burken? Kan någon gå in med burken sin (som inte är jag, ego som jag är) så man får veta lite om vad det kosta, hur lång tid det tar etc.

Vä mött vid middagen...

Jag gick ner till AppleCenter här i stan idag. Logikkortet måste bytas...

Att få Apple att gå med på förlängd garanti var inte heller framgångsrikt. Förvisso jobbets dator så jag slipper betala, men irriterande ändå. Det verkar som om att det framöver är nödvändigt att förlänga garantin med AppleCare på alla datorer. Det har varit för mycket strul på senare år. Man kommer ju ihåg den gamla goda tiden (typ förra årtusendet) då det var nästan löjligt att tänka sig en Mac som gick sönder...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 13:55

Ja, jag är säker på att det inte är minnet det är fel på utan minnesplatsen... Ska gå ner nästa vecka! Min garanti går ut i maj, så jag har lite tid på mig, men att snurra på 256 mb i minne är ett skämt, datorn går ju på knäna!

Dessutom hade jag köpt en 1 gb-modul som gör att datorn totalfryser med jämna mellanrum.... jag verkar ha minnesotur!!

Min PB fick samma problem förra veckan, en minnes plats försvann spårlöst. Ringde applesupporten, gjorde de tester som dom ville, för att sedan lämna in burken på DS i Norrköping. Den lämnades in i måndags och var klar för hämtning typ 45 minuter innan stängingsdags igår fredag.

Bemötandet på Applesupporten var bra.
DS i Norrköping gjorde ett snabbt och bra jobb med mycket trevligt bemötande.

Inte för att jag är nöjd med att min dator kunde gå sönder på det sättet, men jag är nöjd med servicen jag fick från Apple och DS.

Så nu är jag en lycklig skit som kan jobba på som vanligt igen

1
Bevaka tråden