Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Polisen spionera i macar?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-27 19:35

Polisen ska enligt ett nytt lagförslag få installera spyware på folks datorer. Kommer de att kunna göra det på andra datorer än winburkar?

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10107871

"The more technology you use, the easier it is to keep tabs on you."
-Enemy of the State

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-27 19:45
Ursprungligen av Baron:

Polisen ska enligt ett nytt lagförslag få installera spyware på folks datorer. Kommer de att kunna göra det på andra datorer än winburkar?

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10107871

Jag har något vagt minne av att jag läst tidigare om att polisen i England(?) har mycket större problem om de får in en Mac med raderade filer som de vill återskapa.

Jag antar att det handlar om, i båda fallen, att de bara har programvara för just PC.

Ursprungligen av iggy:

Jag har något vagt minne av att jag läst tidigare om att polisen i England(?) har mycket större problem om de får in en Mac med raderade filer som de vill återskapa.

Jag antar att det handlar om, i båda fallen, att de bara har programvara för just PC.

Det gäller i alla fall FBI, som inte vet hur de ska få fram information ur en beslagtagen Mac, utan skickar den till Kanada:

Citat:

Dave also had a great quotation for us: "If you're a bad guy and you want to frustrate law enforcement, use a Mac." Basically, police and government agencies know what to do with seized Windows machines. They can recover whatever information they want, with tools that they've used countless times. The same holds true, but to a lesser degree, for Unix-based machines. But Macs evidently stymie most law enforcement personnel. They just don't know how to recover data on them. So what do they do? By and large, law enforcement personnel in American end up sending impounded Macs needing data recovery to the acknowledged North American Mac experts: the Royal Canadian Mounted Police. Evidently the Mounties have built up a knowledge and technique for Mac forensics that is second to none.

Från The Register

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 19:45

Jag har lite svårt att tro att det skall gå på en stängd & patchad Windowsmaskin om man inte klickar på bifogade filer etc. På en Mac så får du väl en fil som du skall spara, köra och ange root-lösenordet till så att den kan installeras...

Som de flesta andra trojaner så utnyttjar den väl antingen användarens godtrogenhet (klicka på filen) eller så utnyttjar den kända exploits (som det ofta finns patchar för). Så det kanske kan funka.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-27 19:46

helt jäkla sjukt. jag förstår tanken och syftet är väl ganska bra på ett sätt, men det suger ju apa på många många sätt.

sen undrar jag hur faasen de ska få in mjukvaran i ett någolunda säkrat unixsystem, något som herr terrorist med "avancerad" kommunikationsteknik ju lär använda. nog för att dom är dumma i bollen, men några ärthjärnor är nog inte de mest behärskade. vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 19:50

Man kan ju tycka att kriminella borde vara medvetna om risken med avlyssning, men avlyssning av telefon ger ju fortfarande resultat för polisen.

  • Medlem
  • 2005-01-27 19:55

Anta att polisen brytter sig in och installerar saker. Kan de göra det på en mac? Det borde väl vara möjligt att utveckla spyware för macar?

*snälla håll er till ämnet, etiken kan dras i nån annan tråd, tex på offtopic.se ;)*

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-27 20:09

1. Bara småidioterna drabbas av detta. Dom "tunga" lirarna - som enligt polisen alltså redan idag krypterar sina mail - skaffar ett litet program (det finns ett antal redan idag) som omedelbart upptäcker trojanen och slänger den - varje sekund om så behövs. Nema problema. Har man dessutom en vettig brandvägg så kan inte trojanen sända ut något från datorn - portarna är stängda.

2. Har skurkarna Mac så behöver dom absolut inte oroa sig. Givetvis handlar det bara om Windows - som vanligt

Keyloggar har ju funnits länge men jag vet inte om de har varit lagliga att använda i utredningar. Om det finns någon till mac vet jag inte men till unix finns det flera... Sedan finns det hårdvaru varianter och iom att man inte tittar bakom datorn varje dag så...

En keylogger lagrar alla knapptryckningar man gör vid datorn

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 09:42

vad händer om Apple och Microsoft samarbetar med polisen?

dvs, gör en bakväg för polisen.

som inte de flesta användarna vet om?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-28 09:49
Ursprungligen av Dj Leafer:

som inte de flesta användarna vet om?

Det räcker med att EN användare får nys om det så är det kalkat för polisen sen... Det finns folk idag som inte gör annat än att leta säkerhetshål i Windows hela dagarna, skulle tro att ett sådant hål upptäcks ganska snabbt.

Som sagt, brandvägg, antivirusprogram och Mac så är man nog helt säker

1
Bevaka tråden