Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få tyst på PB 12"?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyss köpt en PB 12" som är en mycket trevlig maskin. Irriterar mig dock på fläkten som går konstant. Hörde talas om ett program som kunde fixa detta, Silent Night. Men detta verkar vara svårt att få tag på.

Så... Någon som har Silent Night eller kanske ett annat tips på hur man får tyst på fläkten? Kan det hjälpa med mer ram? (Har bara 256 MB just nu)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 18:53
Ursprungligen av David Molarin:

Har nyss köpt en PB 12" som är en mycket trevlig maskin. Irriterar mig dock på fläkten som går konstant. Hörde talas om ett program som kunde fixa detta, Silent Night. Men detta verkar vara svårt att få tag på.

Så... Någon som har Silent Night eller kanske ett annat tips på hur man får tyst på fläkten? Kan det hjälpa med mer ram? (Har bara 256 MB just nu)

Ja jag skulle tro att det hjälper ganska mycket. Har själv 640 och fläkten går igång bara ibland. Om jag inte kör en DVD. Med 256 borde det bli mycket mer läs o skriv på HD.

Har beställt 512 MB extra nu, får hoppas att det avhjälper problemet.

Jag har 768 MB minne och min fläkt rör sig normalt mycket lite. Den går igång vid grafiskt krävande operationer och spel. Men i vanlig kontorsmiljö hör jag den inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-28 20:37

Ja, powerbooks blir avsevärt tystare när man trycker i mera minne. Hårddisken jobbar mindre, blir mindre varm osv. Så mer minne är rätt beslut!

Låter bra, det där. Minnet är på väg från England nu... Hoppas att man kan lita på crucial.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-29 01:05

Det är den senaste 12-tummaren? Den första versionen (867 Mhz) var väldigt tyst (och varm) fram till 10.3.3 då fläkten började gå för jämnan för att den skulle bli svalare. De senare versionerna är omdesignade.

Starta "Aktivitetskontroll" och kolla om du har något skumt program som suger kraft. Körde ett tag ett vpn-program som låg och sög 80-90% processorkraft. Höll på att bränna handflatorna av mig... Och fläkten gick på högvarv...

Jag hade en 12" 1 Ghz Powerbook med 768 Mb RAM vars fläkt startade vid cirka 50° och sedan brusade i princip hela tiden. Vid hög processorbelastning och cirka 60° varvade fläkten upp ytterligare. Lät såväl när den var kopplad till nätet och extern skärm som när den kördes på batteri. Mycket irriterande. Jag provade Silent Night men ingen skillnad, möjligen funkar den bara på 867 Mhz-aren.

Jag gillar tysta datorer, och det enda sättet jag kunde lösa detta på var att byta upp mig till en 15" Pb. Trots bara 512 RAM än så länge är den i princip ljudlös oberoende vad jag lassar på den, vid normal arbetstemperatur 50-52° är ljudnivån mycket låg. Även om processorn jobbar för fullt 60-65° låter det tillnärmelsevis inte lika mycket som 12-tummaren gjorde på tomgång vid 52°...

Hur vet du vilken temperatur processorn har?

Jag använder Temperature Monitor.

Ursprungligen av bmwpower:

Jag använder Temperature Monitor.

Ja det fungerade ju bra, kan rapportera 46,5° på processorn, 55,5 på grafikprocessorn nu när jag sitter och surfar. Fläkten står still.

Temperatur monitor verkar inte helt buggfritt. Med programmet igång och "finder on top" så får högra delen av menyraden en nästan vit nyans.

Har upptäckt att fläkten går BETYDLIGT mindre på batteridrift, troligtvis pga reducerad processoranvändning.

Fläkten tystnade vid ominstallering

Kan med glädje konstatera att min fläkt går igång mindre ofta, samt att den sällan går upp i högre hastigheter sedan jag omformaterat och ominstallerat OS / program på min PB 12" 1ghz.
Det var sedan jag kopplat en extern appleskärm till den som fläkten gick nästan konstant, även då jag körde mindre processkrävande program.
Vet inte vad detta breor på, antagligen 1 1/2 års uppdaterande och in och avinstallerande på hårddisken som lämnat spår.
Program som Onyx, Norton Diskdoctor och Skivkontroll i all ära, men en total ominstallering ger en ny dator, även om det tar tid och är trist.

/Henrik

Min fläkt går upp på högvarv när jag kopplar in en bärbar 2,5" hårddisk via USBII. Det är ruskigt irriterande och jag brukar därför undvika att använda den disken. Någon som har något tips? Den kan ju inte behöva gå på högvarv bara för det?

Ursprungligen av southtown:

Min fläkt går upp på högvarv när jag kopplar in en bärbar 2,5" hårddisk via USBII. Det är ruskigt irriterande och jag brukar därför undvika att använda den disken. Någon som har något tips? Den kan ju inte behöva gå på högvarv bara för det?

USB2 är mycket mer processorkrävande än Firewire så det är nog en av anledningarna till att datorn blir varm.

Vad gällande extern skärm och fläkten så beror det med största sannorlikhet på att grafikkortet får jobba mycket hårdare och skapar värme. Jag upplever samma sak själv när jag kör med extern skärm. Datorn blir varmare och fläkten går mycket oftare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 13:00
Ursprungligen av plattfot:

Fläkten tystnade vid ominstallering

Kan med glädje konstatera att min fläkt går igång mindre ofta, samt att den sällan går upp i högre hastigheter sedan jag omformaterat och ominstallerat OS / program på min PB 12" 1ghz.
Det var sedan jag kopplat en extern appleskärm till den som fläkten gick nästan konstant, även då jag körde mindre processkrävande program.

Går fläkten igår mindre ofta även när du kör med extern skärm?

Ursprungligen av sounthtown:

Min fläkt går upp på högvarv när jag kopplar in en bärbar 2,5" hårddisk via USBII. Det är ruskigt irriterande och jag brukar därför undvika att använda den disken. Någon som har något tips? Den kan ju inte behöva gå på högvarv bara för det?

Jag har erfarat att fläkten får jobba i 110% om man kopplar in USB 2.0 pryl som också skall ha ström. Portabel hårddisk kör jag FireWire, vilket visar sig bättre. Upptäckte problemet när strömadaptern föll ur min usb 2.0 hub. Datorn låter olidligt mycket då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 13:03

Slutsats: Det går inte att få en tyst dator om man har en PowerBook 12" och kör tillbehör till, ex extern skärm eller usb 2.0 pryl

Fundering: Är detta vad man skall förvänta sig av märkesdator i denna prisklass? Eller borde vi alla reklamera?? Detta är inte samma Apple kvalitet jag haft tidigare...

Det är rent fysikaliskt svårt att tillverka en så liten dator med så hög kapacitet och klara kylproblemen. Lägger man därtill extra utrustning som också skall drivas som t ex externa skärmar som utnyttjar grafikprocessorn eller usb prylar som tar ström från nätdelen så måste datorn kyla bort även denna energi i sin extremt lilla förpackning, enda chansen är med en fläkt.
Min PB12 1GHz alu 768 MB RAM är tyst när den används för sig själv om jag inte spelar spel eller tittar på film på den då det kräver mycket av grafikkortet.
På jobbet med en 19" skärm hör man fläkten surra lite svagt men aldrig varva upp för fullt.
Det har jag bara hört en gång och det var när jag spelade spel med 19" skärmen på och med locket stängt.

1
Bevaka tråden