Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högre upplösning på en B/W (?)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 11:20

Tjajnare!

Jag sitter här med en B/W G3:a och stör mig lite på den låga upplösningen (1024x768)... Men för någon vecka sedan så kunde jag välja högre upplösning :eek:. Jag funderade lite på vad jag hade gjort... och så kom jag på det! Jag hade haft skärmen avstängd när jag startade datorn. Jag försökte göra samma sak igen och det fungerade!

Men nu verkar det inte funka längre ... Vet inte vad jag ska göra...

Så min fråga är: Finns det något program eller nått "litet hacks" som gör att jag kan välja högre upplösning? Min skärm fungerar ju bra med det, men datorn verkar inte fatta det utan tror att den bara klarar 1024x768...

  • Medlem
  • 2005-01-27 11:28

Samma här. Jag misstänker att det är fel på mitt skärmkort eftersom skärmen inte får signal efter vissa omstarter, men då brukar det hjälpa med en omstart till. Jag har testat med flera kablar och flera skärmar så jag vet att felet sitter i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 12:14

Nu verkar det funka med detta programet:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15467

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 12:22

Nu blev det fel!!!!

Jag satte den på förhög upplösning!!! Hur ska jag göra för att "nollställa" programmet eller återställa inställningarna??? Skärmen står bara och blinkar och inget händer!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-27 13:58
Ursprungligen av MsB:

Nu blev det fel!!!!

Jag satte den på förhög upplösning!!! Hur ska jag göra för att "nollställa" programmet eller återställa inställningarna??? Skärmen står bara och blinkar och inget händer!!!

Håll nere äpple-alt-P-R när du startar datorn och håll de nedtryckta tills du hört startplonget en andra gång.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 14:00

Nu gjorde jag så men det fungerar inte....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-27 14:22
Ursprungligen av MsB:

Nu gjorde jag så men det fungerar inte....

Du kanske kan starta i single-user mode och slänga bort monitors.plist?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 14:23

Och hur gör jag detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-27 14:32
Ursprungligen av MsB:

Och hur gör jag detta?

Håll nere äpple-s när du startar. Du kommer få en prompt på skärmen ~dindator> typ

Mounta din startskiva med fsck -y och mount -uw /

Sedan är det bara att slänga bort bildskärmsinställningarna, de ska ligga i

users/dittanvändarnamn/library/preferences/ nånstans och heter com.apple.preferences.displays.plist eller nånting. Kan inte kolla nu för jag sitter vid en PC.

Annars kan du ju starta med en exern disk och slänga bort filen i Finder om du känner dig osäker på detta.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 14:36

Ok är inte jätte haj på sånt men hur... vad menar du med att starta med firewirehårdisk? Jag har ingen men jag har en iPod... kan den funka?? Iof windows formaterad...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-27 15:28
Ursprungligen av MsB:

Ok är inte jätte haj på sånt men hur... vad menar du med att starta med firewirehårdisk? Jag har ingen men jag har en iPod... kan den funka?? Iof windows formaterad...

Ja det går att starta från en iPod, om du har ett system installerat på den vilket du inte har eftersom den är Windowsformaterad.

Annars startar man från extern disk genom att hålla nere alt när man startar, en ruta kommer då upp där du kan välja startskiva.

Men för att återgå till min föregående lösning, jag har kollat upp vilka filer du ska ta bort.

Boota upp i single-user mode och mounta stardisken som jag beskrev innan.
Skriv sedan:
remove /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plist

och tryck enter
sedan
remove ~/Library/Preference/ByHost/com.apple.windowserver.*.plist
och tryck enter

slutligen
reboot
enter

Då ska det funka. Men det är f-n vad apple har krånglat tiill det för oss....

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 15:31

Tror du att detta kommer funka? Eftersom SwitchRes kommer starta när os x startar eller ?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-27 15:40
Ursprungligen av MsB:

Tror du att detta kommer funka? Eftersom SwitchRes kommer starta när os x startar eller ?

Jag tror att det borde fungera, jag antar att SwitchRes bara skriver till dessa filer för att "tvinga igenom" en högre upplösning än apples bildskärmsinställnigar vill tillåta. Men det är min gissning bara, jag har inte testat detta själv. Prova om du vill, i värsta fall är det ju bara att installera om osx med "arkivera och installera" så ska ju allt vara som förut.

Men jag säger som chefen brukar säga: Jag vill ha äran om det funkar men det är inte mitt fel om det inte gör det eller problemet förvärras

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 15:42

OK vågar jag testa då det kan väll inte hända så mycket eller? =S Får prova då

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 16:16

Nu har jag fixat det! Jag bytte heltenkelt skärm till datorn och sedan ändrade jag inställningarna!

Men du ska ha stort tack för att du ville hjälpa mig rhesus!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-27 17:56
Ursprungligen av MsB:

Nu har jag fixat det! Jag bytte heltenkelt skärm till datorn och sedan ändrade jag inställningarna!

Men du ska ha stort tack för att du ville hjälpa mig rhesus!

Lungt trodde inte du hade nån annan skärm.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 18:15

Jag hade nästan med glömt att jag hade en till!

FTR, blådåren kan inte starta från en FW-disk, såsom en iPod. Tyvärr.
Att stara med alt nere funkar inte heller.

... men den kan snurra ...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 19:43

OK kan vara bra att veta!

1
Bevaka tråden