Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 blå/vit ingen ström?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta har fått sin lyckliga lösning tack vare tips! TACK

Hej igår hände något tragiskt. G3 fungerade perfekt hade precis kopplat upp den mot nätet för första gången, och installerat lite trevliga program, MEN när jag flytta den till ett annat rum vill den inte längre starta. Ingen reaktion alls när jag trycker på strömmen, hoppas det bara är batteriet, men det fanns inga tecken på att det höll på att ta slut, inga tröga starter eller problem med datum.
Någon som har några ledtrådar!

mvh
Patrik Gronostaj

Senast redigerat 2005-01-27 22:49

Om batteriet är slut kan du ändå starta datorn. Det går tom att starta datorer utan batteri (vet ej om detta gäller för din modell).

Kan du slå på den på strömbrytaren på datorn? Har du kommit åt spänningsregleraren bak på nätaggreegatet (som växlar mellan 110/230 volt)? Testat att byta elsladd? När strömmen är inkopplad, lyser nån lampa på moderkortet? Funkar den i det rum du hade den sist?

Några chansningar bara.

  • Medlem
  • 2005-01-27 11:30

funkar andra saker om du sätter dem i samma eljack?

mer info

Det är en blå/vit G3 om det hjälper någon.
jag har testat olika sladdar och olika uttag jag har inte kommit åt spänningsswitchen. borde väl sagt det från början!
nej ser inga lampor som lyser på moderkort och får ingen reaktion på datorn alls!
strömbrytaren på datorn antar jag du menar knappen på framsidan, det är den jag använder hela tiden och hittar inte någonannan main powerswitch!

mer hjälp snälla!
tack

Dra ur strömsladden. Öppna sidan på datorn så att du kommer åt moderkortet. Leta upp den lilla runda svarta knappen, tror den sitter i närheten av batteriet. Tryck en gång snabbt, mindre än en sekund på den lilla knappen. Vänta en halvminut innan du sätter i sladden och provar att starta datorn.

Vad den lilla knappen är

Computer that fails to power up: Many system problems can be resolved by resetting the Cuda chip. The function of the Cuda chip is to:
•Turn system power on and off.
•Manage system resets from various commands.
•Maintain parameter RAM (PRAM).
•Manage the real-time clock.

Lösningen kom

Tack Mattias A och ni andra för hjälpen. Nu är jag jätteglad igen
PMU är en bra uppfining! men jag undrar varför den dog överhuvudtaget, något mystiskt.
Men ett mirakel har inträffat. It´s alive!

Patrik Gronostaj

1
Bevaka tråden