Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömmen stängdes av i lägenheten

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-26 11:10

Hej
Det var så att polaren kände för att stänga av strömmen i hela lägenheten och satte sen på strömmen efter 10sec-1min jag hade nätsladden ikopplad till iBooken och undrar om datorn eller nått kan ha tagit skada av detta ?
Sen en fråga till om man har iBooken i viloläge och nätsladden ikopplad och samma sak händer kan datorn ta skada av det ?

/Jerrry

Jag tror inte det ska vara någon fara. Bor du stockholm västerort typ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-26 11:14
Ursprungligen av martenbjork:

Jag tror inte det ska vara någon fara. Bor du stockholm västerort typ?

Nej , långt ner i söder Helsingborg varför då?

nej strömmen dog hos mig där så jag tänkte att det var lite lokalt men det verkar ju ha varit något ganska omfattande. Men låt oss anta att det var någon elleverantör som rebootade sytemet så kan du nog ta det lugnt ang. datorn. Dom skulle nog inte våga göra reboot om dom visste att det kunde skada teknik. eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 11:27
Ursprungligen av martenbjork:

nej strömmen dog hos mig där så jag tänkte att det var lite lokalt men det verkar ju ha varit något ganska omfattande. Men låt oss anta att det var någon elleverantör som rebootade sytemet så kan du nog ta det lugnt ang. datorn. Dom skulle nog inte våga göra reboot om dom visste att det kunde skada teknik. eller?

Bland annat projektorer skadas av det. Lampan måste kylas efter användning i någon minut.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-26 11:41
Ursprungligen av christianf:

Bland annat projektorer skadas av det. Lampan måste kylas efter användning i någon minut.

Då är det tur man inte äger en projektor

Jag har för mig att generellt brukar bärbara datorer med batteri klara sig bättre då batteriet buffrar för spänningsfall och dito toppar. Men det borde vara avhängigt av hur det är kopplat i datorn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-26 11:40
Ursprungligen av martenbjork:

nej strömmen dog hos mig där så jag tänkte att det var lite lokalt men det verkar ju ha varit något ganska omfattande. Men låt oss anta att det var någon elleverantör som rebootade sytemet så kan du nog ta det lugnt ang. datorn. Dom skulle nog inte våga göra reboot om dom visste att det kunde skada teknik. eller?

Nä det är ju sant

  • Medlem
  • 2005-01-26 13:47
Ursprungligen av The_JJ:

Hej
Det var så att polaren kände för att stänga av strömmen i hela lägenheten och satte sen på strömmen efter 10sec-1min jag hade nätsladden ikopplad till iBooken och undrar om datorn eller nått kan ha tagit skada av detta ?
Sen en fråga till om man har iBooken i viloläge och nätsladden ikopplad och samma sak händer kan datorn ta skada av det ?

/Jerrry

Det borde ju inte vara konstigare än om man drar ur sladden själv och går över på batteridrift.

Ursprungligen av Giggs:

Det borde ju inte vara konstigare än om man drar ur sladden själv och går över på batteridrift.

Min tanke precis, man bryter längre bak i kedjan bara. Däremot stationära datorer, projektorer osv kan nog grina lite.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-26 18:23

Jo , men ibland blir man lite sne på personer som gör sånt

Faktum är att det är lite mer avancerat än att bara dra ut sladden. Gjorde följande sökning : http://99mac.se/forum/search.php?searchid=756442 . Där talas det om flera macar som blivit skadade efter strömavbrott.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 20:18

Strömavbrott för projektorer

En dator med batteri borde väl fungera som en UPC, dvs hålla kvar datorn vi liv. Om inte elnätet spikar när strömmen kommer igång igen, då blir det ju problem...

Det talas om att projektorer tar skada vid strömavbrott. Många nyare projar har en funktion som gör att ström buffras (skulle tippa på en rätt rejäl kondensator) som gör att även då strömmen bryts finns det kapacitet att köra fläkten en stund till för att lampan verkligen ska kyla ner sig. Vi monterade en proj på jobbet där fläkten går på varje gång man bryter stömmen, oavsett om lampan har varit tänd eller inte. Lite OT, men men...

Marcus.

Kan inte tänka mig att en bärbar dator tar skada av strömavbrott. Den känner inte ens av det så länge batteriet är laddat. Däremot kan överspänningar ta kol på nätdelen, men inte datorn.

Har själv vid strömavbrott varit en av de enda som fortsatt att skriva då min PB fungerar länge utan strömtillskott.

Vad var det för tråd den funkade ju inte

1
Bevaka tråden