Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sänker priserna på tillval till Mac mini

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hoppas det inte redan nämnts i någon annan tråd, men Apple har i all tysthet sänkt priserna på flera tillval till Mac mini. Såhär skriver MacNN:

Apple has quietly lowered the price of some of its build-to-order components on the Mac mini as well as offering a faster version of its optical SuperDrive. The Apple Store is now offering the combination Bluetooth/AirPort Extreme upgrade for $100 ($30 drop), while offering the Bluetooth upgrade separately for $50. Apple is also offering 1GB RAM upgrades for $325 ($150 drop) and offering a faster 8x SuperDrive (with both DVD+/-RW functionality) for the same $100 upgrade price as its previous 4x SuperDrive. A hard drive upgrade to 80GB (from 40GB) is now $50 ($40 drop). The estimated ship time on BTO and standard configuration Mac minis is 3-4 weeks.

Detta är ändrat alltså:
• Kombinationen Bluetooth/AirPort Extreme kostar 100 dollar istället för 130 dollar.
• 1 GB RAM för 325 dollar istället för 475 dollar.
• SuperDrive är 8x istället för 4x och har både +/-RW tills samma pris som innan.
• Uppgradering till 80 GB kostar 50 dollar istället för 90 dollar.

Jag kollade på Apple Store och ändringarna vad gäller SuperDriven stämmer. Nån som kan bekräfta att priserna också ändrats?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-25 20:37
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kollade på Apple Store och ändringarna vad gäller SuperDriven stämmer. Nån som kan bekräfta att priserna också ändrats?

Svenska priserna ligger än så länge kvar.

Ursprungligen av Peth:

Svenska priserna ligger än så länge kvar.

Aha, så priserna jag just postade är de gamla alltså?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-25 20:42
Ursprungligen av Adrian B:

Aha, så priserna jag just postade är de gamla alltså?

Precis.

Vad tusan händer? Ska de börja sälja macar på Ge-kås också?

Ursprungligen av Leftrustle:

Vad tusan händer? Ska de börja sälja macar på Ge-kås också?

Innan gnällde vi ju om att macar var för dyra. Nu måste vi ju börja gnälla om att de är för billiga

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-25 20:56
Ursprungligen av Kristofer:

Innan gnällde vi ju om att macar var för dyra. Nu måste vi ju börja gnälla om att de är för billiga

Tjaa - inte vet jag om en skapligt utrustad miniMac för 7 papp känns förnedrande billig inte?!
Den dagen Apple börjar agera altruistiskt får nog inte jag uppleva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 21:27
Ursprungligen av Leftrustle:

Vad tusan händer? Ska de börja sälja macar på Ge-kås också?

Ja! Tänk om Ge-Kås kunde sälja Apple-produkter. Jag åker ju dit ett par gånger per år när jag är hemma på besök hos mamsen

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-26 10:43
Ursprungligen av magnur:

Ja! Tänk om Ge-Kås kunde sälja Apple-produkter. Jag åker ju dit ett par gånger per år när jag är hemma på besök hos mamsen

iPod Socks låter väl som en lämplig produkt att börja med i så fall..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 10:47

Så om jag har förstått det rätt så har dom ändrat hårddisken från 4200 till 5400rpm? eller har jag bara missuppfattat? Undrar hur det isåfall blir för mig som beställde från macforum i Göteborg? tror ni jag kan fixa så jag får den snabbare hårddisken nu i efterhand? de har ju inte gett mig något fastställt leverans datum.
Nu beställde jag iof ingen superdrive men om hårddisken är snabbare så är ju det ganska viktigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 10:58
Ursprungligen av Mare:

Så om jag har förstått det rätt så har dom ändrat hårddisken från 4200 till 5400rpm?

Mig veterligen så har Apple inte sagt något om vad för HD som kommer (mer än kapacitet), så det kan nog bli hipp som happ (utifrån vad montören fick i näven när han grabbade i hårddisklådan).

Det jag sett är "systeminfo" på nätet där folk fått toshiba 4200/8MB och seagate 5400/2MB. Det finns säkert fler varianter om man letar... Man får en 40GB/80GB UATA...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 11:01
Ursprungligen av Pär:

Det jag sett är "systeminfo" på nätet där folk fått toshiba 4200/8MB och seagate 5400/2MB. Det finns säkert fler varianter om man letar... Man får en 40GB/80GB UATA...

Så man får helt enkelt en sådan där "bag of joy" med lite olika grejer. låter väl helt ok antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 11:11
Ursprungligen av Mare:

Så man får helt enkelt en sådan där "bag of joy" med lite olika grejer. låter väl helt ok antar jag.

Är väl som med pommes frittes...
Ibland är det 407 gram i 400g påsen, ibland inte...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 11:13

Ja jag antar väl det. Fin liknelse förövrigt.

Detta är priserna på svenska Apple Store just nu:
• 1 GB RAM kostar + 4.000 kr.
• 80 GB hårddisk kostar + 470 kr.
• Bluetooth + AirPort Extreme kostar 1.295 kr.

Var det högre innan?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-26 07:10
Ursprungligen av Adrian B:

Detta är priserna på svenska Apple Store just nu:
• 1 GB RAM kostar + 4.000 kr.
• 80 GB hårddisk kostar + 470 kr.
• Bluetooth + AirPort Extreme kostar 1.295 kr.

Var det högre innan?

Nu är priserna såhär: (så dom har sänkt nu)

• 1 GB RAM kostar + 3.060 kr.
• 80 GB hårddisk kostar + 470 kr.
• Bluetooth + AirPort Extreme kostar 930 kr.

Får dom göra så?? Jag (o ingen annan) har ju inte fått min än, och ordern ligger med de dyrare priserna... Med dessa säkningar hade jag ju i alla fall lätt valt till BT med...

Ursprungligen av nubi:

Nu är priserna såhär: (så dom har sänkt nu)

• 1 GB RAM kostar + 3.060 kr.
• 80 GB hårddisk kostar + 470 kr.
• Bluetooth + AirPort Extreme kostar 930 kr.

Ah, trevligt! Man kan ju hoppas att det är början på slutet av Apples tokiga minnespriser...

Ursprungligen av nubi:

Får dom göra så?? Jag (o ingen annan) har ju inte fått min än, och ordern ligger med de dyrare priserna... Med dessa säkningar hade jag ju i alla fall lätt valt till BT med...

Ja, dom får nog faktiskt göra så

Utan att ha undersökt saken vågar jag lova att de som motsätter sig sänkningarna är i minoritet... Men du kanske kan ringa Apple Store och snällt fråga efter de nya priserna eller avbryta din order och lägga en ny?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-26 09:31
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, dom får nog faktiskt göra så

Utan att ha undersökt saken vågar jag lova att de som motsätter sig sänkningarna är i minoritet... Men du kanske kan ringa Apple Store och snällt fråga efter de nya priserna eller avbryta din order och lägga en ny?

Jag motsätter mig inte sänkningen såklart, men när dom inte ens börjat leverera är det ju fräckt att sänka priset för de stackare som lagt en order och väntar leverans snart, men som inte får ta del av det bättre priset. Jaja, det skall väl kosta att ligga i framkant, jag är ju i alla fall en av de första som får min Mac mini... :rolleyes:

---Edit:
Har i alla fall skrivit ett långt och snällt mail till apple-store nu, så vi får väl se vad som händer

Senast redigerat 2005-01-26 09:45
Ursprungligen av nubi:

1 GB RAM kostar + 3.060 kr.

Förlåt en okunnig men stämmer det att Mini och Powerbook har identiska minnestyper, enligt vad jag kan hitta PC2700 333MHz DDR SDRAM?

I så fall är det märkligt att en Mini-uppgradering från en 256-modul till en 1GB-modul kostar 3060 kr medan uppgraderingen från två 256-moduler till en 1GB-modul på en Powerbook kostar 4650 kr. Eller kan det kanske vara så att en justering är på gång även där?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-26 12:07
Ursprungligen av Johan Andersson:

Förlåt en okunnig men stämmer det att Mini och Powerbook har identiska minnestyper, enligt vad jag kan hitta PC2700 333MHz DDR SDRAM?

I så fall är det märkligt att en Mini-uppgradering från en 256-modul till en 1GB-modul kostar 3060 kr medan uppgraderingen från två 256-moduler till en 1GB-modul på en Powerbook kostar 4650 kr. Eller kan det kanske vara så att en justering är på gång även där?

Nej så vitt jag vet har inte Powerbook "vanliga" minnen (som minin har)...? Det är väl SO-DIMM i PB som i "alla" bärbara?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-25 21:10

Ojdå, aja..Du vinner Adrian =P du hann före med tråden...
Men jag har en fråga i min tråd så ni får jättegärna titta in där ^^

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=64451

tack

Kaveh, jag stängde den andra tråden, så här är din fråga för folk att besvara:

Ursprungligen av Kaveh:

Hejhej, vi har väl alla läst (?) vad artikelroboten skrev nyss...

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=64435

kul att dom gör det billigare, men om dessa ändringar kommer göras i svenska applestore också så har jag ännu ett jobbigt samtal att ringa... redan beställt min...(ringde om csn-rabatten)

Så nu har jag en fråga till er som har erfarenhet av applestore...

Kan man, efter att beställningen är gjord och den står på "open", göra ändringar i den?
Kan jag t.ex. lägga till en superdrive till beställningen utan att avbryta den och göra om den?

tackar!

*en som inte vill bli av med sin plats i kön ^^*

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-25 21:16
Ursprungligen av Adrian B:

Kaveh, jag stängde den andra tråden, så här är din fråga för folk att besvara:

Det tackar jag för!

Ursprungligen av Kaveh:

Kan man, efter att beställningen är gjord och den står på "open", göra ändringar i den?
Kan jag t.ex. lägga till en superdrive till beställningen utan att avbryta den och göra om den?

Jag ville lägga till en helt ny pryl till min beställning dagen efter (beställningen har än idag status open) men fick till svar att det inte gick, så svaret är nog dessvärre nej. Men hör med Apple Store om du är osäker.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-25 23:58
Ursprungligen av Johan Andersson:

Jag ville lägga till en helt ny pryl till min beställning dagen efter (beställningen har än idag status open) men fick till svar att det inte gick, så svaret är nog dessvärre nej. Men hör med Apple Store om du är osäker.

okej, tack!

vet någon hur leveranstiden ändras om jag beställer på nytt?
Jag beställde för en vecka sen, kommer jag få den en vecka senare om ja beställer igen nu eller kommer jag få den ännu senare? (lite OT)

tackar!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-26 00:12
Ursprungligen av Johan Andersson:

Jag ville lägga till en helt ny pryl till min beställning dagen efter (beställningen har än idag status open) men fick till svar att det inte gick, så svaret är nog dessvärre nej. Men hör med Apple Store om du är osäker.

"If your order status is listed as "Order Received" or "Open," you may change or cancel your order."

Saxat från apples egna sida om ordrar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-26 17:22
Ursprungligen av surak:

"If your order status is listed as "Order Received" or "Open," you may change or cancel your order."

Saxat från apples egna sida om ordrar.

Kan du vara bussig och förklara vart jag kan hitta detta?

Ringde nämnligen dit och han sa att det inte går att ändra på min order.. ("Open")

aja får väl nöja mig utan dom billigare extragrejjorna =P
tack

Ursprungligen av Kaveh:

Ringde ... och han sa att det inte går att ändra på min order.. ("Open")

Det låter rimligt att du kan avbeställa medan det står open och då kan du ju i princip ändra också, fast du får en ny plats i kön. Om du vill göra tillägg och inte ändra en dators konfiguration så kan du ju alltid göra en tilläggsbeställning.

...och för att svara på din fråga Kaveh; jag vet inte hur det fungerar, enklast är det nog om du ringer Apple Store imorgon och hör med dem om detta. (Men någon annan här kanske vet mer?)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 21:32

Jag skulle vara väldigt intresserad och höra svaret från apple.

Här nere i österrike ligger priserna fortfarande också kvar som innan, men om de sänks som
i amerika så är det ju inte utan att man känner sig lite dum. Särskilt när man får en 4x
superdrive istället för en 8x enligt de nya tillvalen plus att man betalar lite extra.

Bevaka tråden