Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-spelare för PM QS 733

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 22:51

Hej,

Jag har en Power Mac 733 'Quick Silver' med CD-RW och jag kör fortfarande i OS9.2. Men nu skulle jag vilja ha en DVD-spelare för att kunna kolla och lyssna på lite film och musik-DVD i min Apple Studio Display och mina studiomonitorer som är kopplade till datorn. DVD:n behöver inte kunna bränna alltså, jag avänder sällan ens CDR:n, än mindre skulle jag använda en DVDR. Nu undrar jag, vad finns det för alternativ i DVD-spelarväg? Jag vill ha något funktionellt, billigt (mellan 500-1000 SEK) och riktigt bra. Måste jag ta ut min CD-RW om jag köper DVD-läsare till datorn eller kan jag montera den under min CD-RW eller är den platsen till för en ZIP? Måste jag lämna in datorn eller är brännarna 'Plug and Play' så att säga? Vad ska man ha för programvara för att kunna titta på DVD-filmer och är programvaran bundlad med spelaren? Vad ska jag tänka på mer?

Tacksam för svar... // Amphibian

Du kan bara ha en 5,25-tumsenhet i datorn (du kan iofs såga till en extra plats, men det blir knöligt). För 1000 kr får du en råbra Superdrive, så letar du bara efter en DVD-spelare kan det inte kosta mer än ett par hundra.

Alla passar inte Mac OS dock, men kika runt på Xlr8yourmac's drive-databas så kan du se vilka spelare som folk har lyckats installera mer eller mindre smärtfritt.
Se till att den t.ex. går att boota ifrån, och smidigast är det om det inte behövs extra drivrutiner.

Du byter lätt själv. Bara att skruva ur några skruvar och dra ut den gamla spelaren.

Apples egen DVD-spelare duger ofta bra att kika på film med (finns med i systemet), men du kan även använda t.ex. VLC.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-08 15:26
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du kan bara ha en 5,25-tumsenhet i datorn (du kan iofs såga till en extra plats, men det blir knöligt). För 1000 kr får du en råbra Superdrive, så letar du bara efter en DVD-spelare kan det inte kosta mer än ett par hundra.

Alla passar inte Mac OS dock, men kika runt på Xlr8yourmac's drive-databas så kan du se vilka spelare som folk har lyckats installera mer eller mindre smärtfritt.
Se till att den t.ex. går att boota ifrån, och smidigast är det om det inte behövs extra drivrutiner.

Du byter lätt själv. Bara att skruva ur några skruvar och dra ut den gamla spelaren.

Apples egen DVD-spelare duger ofta bra att kika på film med (finns med i systemet), men du kan även använda t.ex. VLC.

Jag behöver egentligen bara en DVD-läsare/spelare, write-funktioner är överkurs...

Var hittar jag den råbra Superdriven, vad är det för något, märke och modell? Jag vill ha något som funkar klockrent med mitt system och OS9.2. Har hört att Apples drivar är att föredra eftersom jag inte är en tweeker, och eftesom jag tänker ge mig på att installera driven själv.

Är det lättare med en extern då? Vad kan man skaffa för externa DVD-spelare?

Kolla upp på xlr8yourmac vilka spelare som funkar (LG är bra), och leta sedan upp samma på t.ex. inWarehouse. Jag köpte en dvd-brännare i vintras, DL 16x ± för under 1000 kr. Den funkar inte i macen utan en speciell drivrutin, men den skulle sitta i en PC, så jag brydde mig inte om det.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-11 15:26

Kan någon hjälpa mig, rent konkret, att söka på "xlr8yourmac"? Vilken Combo-Drive-modell tycker ni vore bra och lätt att installera? Vet inte vilken Apple-sort jag har, AGP eller icke-AGP eller vad det är för "Interface Type", dvs. PCI ?! !? eller någon annan typ... Har som sagt en G4 QS733 och Os9.2, men vet inte mer än så förutom hur man använder mjukvaran installerad.

Efter en sökning ser jag att en LG GCC-4520B kan kanske vara bra med en QS733 och OS9.2.

Så till nästa fråga; hur installerar man en sådan drive, rent mekaniskt och drivruntinsmässigt, för att få den att funka?

www.xlr8yourmac.com

Din quicksilver är en "Apple G4 AGP slot", eftersom den har AGP, men inte är en MDD (mirrored drive doors) eller har två processorer. (Tycker att kategorierna kunda ha varit lättare att överskåda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 16:04

Jag tror inte att det säljs några nya rena DVD-spelare.

En billig Combodrive (CD-brännare/DVD-spelare) kan man få för kanske 300.

Men vill du köpa begagnat så har jag två stycken CD/DVD-spelare till salu, 150 kr/st.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-11 18:48

Jag tycker att du skall satsa på en Superdrive d v s enPioneer 107 eller 108 DL. Det är den enda DVD-brännare som Apple har brännarstöd för i sina iApps. Dual Layer-stödet är troligtvis på gång.

Eller så köper du den något billigare NEC ND-3520 från Dustin och installer Patchburn 3.
http://www.patchburn.de/download.html

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 10:03

Jag har likadan dator som du och jag har bytt ut min CDRW mot en "superdrive", Pioneer 107. Funkar perfekt och är mycket billigare än en extern. Satsa på en sån, kan väl inte skada att kunna bränna DVD?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 00:06
Ursprungligen av bOOzo:

Jag har likadan dator som du och jag har bytt ut min CDRW mot en "superdrive", Pioneer 107. Funkar perfekt och är mycket billigare än en extern. Satsa på en sån, kan väl inte skada att kunna bränna DVD?

Hej,

Kan du skriva lite kortfattat vad jag ska göra.

...jag köper den, får hem den, öppnar pakete, öppnar min dator... och sen, vad ska jag göra? Vilka program och drivrutiner behöver jag och hur installerar jag driven i datorn? Behöver jag modifiera den på något sätt för att den ska komma ut på det konventionella sättet genom fronten på datorn? Kan jag fortfarande använda iTunes att bränna CDR-skivor med? Vad för program behövs för att titta på DVD-film och vad behöver jag för att bränna DVD?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 10:12
Ursprungligen av Amphibian:

Hej,

Kan du skriva lite kortfattat vad jag ska göra.

...jag köper den, får hem den, öppnar pakete, öppnar min dator... och sen, vad ska jag göra? Vilka program och drivrutiner behöver jag och hur installerar jag driven i datorn? Behöver jag modifiera den på något sätt för att den ska komma ut på det konventionella sättet genom fronten på datorn? Kan jag fortfarande använda iTunes att bränna CDR-skivor med? Vad för program behövs för att titta på DVD-film och vad behöver jag för att bränna DVD?

Du öppnar din dator, skruvar loss några skruvar runt den gamla CD brännaren tills du får loss den. Det hjälper om du har en bra stjärnskruvmejsel. Min jag använde var för sliten och jag kunde inte få loss en skruv, så jag fick köpa en ny. Du kopplar loss sladdarna till CD brännaren och kopplaren sen in superdriven istället och skruvar dit den.
Du behöver inte göra någonting för att den ska mata ut precis som din cd brännare gör. Dock såär den antagligen inte svart, utan grå.
Du behöver inte installera några drivisar om du köper Piooner iaf. DVD film använder du DVD player för att se. Anledningen till att du inte har det installerat är för att OS X inte hittade någon DVD spelare när det installerades. Du kan antingen installera om det när du skruvat i superdrivem, eller så kan du be någon skicka det till dig. Eller plocka det från CD med programmet Pacifist.
Bränna DVD kan du göra genom Skivverktyget, eller Toast.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 12:07
Ursprungligen av bOOzo:

Du öppnar din dator, skruvar loss några skruvar runt den gamla CD brännaren tills du får loss den. Det hjälper om du har en bra stjärnskruvmejsel. Min jag använde var för sliten och jag kunde inte få loss en skruv, så jag fick köpa en ny. Du kopplar loss sladdarna till CD brännaren och kopplaren sen in superdriven istället och skruvar dit den.
Du behöver inte göra någonting för att den ska mata ut precis som din cd brännare gör. Dock såär den antagligen inte svart, utan grå.
Du behöver inte installera några drivisar om du köper Piooner iaf. DVD film använder du DVD player för att se. Anledningen till att du inte har det installerat är för att OS X inte hittade någon DVD spelare när det installerades. Du kan antingen installera om det när du skruvat i superdrivem, eller så kan du be någon skicka det till dig. Eller plocka det från CD med programmet Pacifist.
Bränna DVD kan du göra genom Skivverktyget, eller Toast.

Hej igen och tack för den extensiva redogörelsen. Men nu är det ju så att jag fortfarande kör i OS9.2 eftersom mina program är icke-OSX-kompatibla och det kostar 4-5.000 kr, en ringa summa :), att uppgradera allt. Är denna procedur gångbar för OS9.2 också eller skiljer där något moment? Tack igen!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 12:12
Ursprungligen av Amphibian:

Hej igen och tack för den extensiva redogörelsen. Men nu är det ju så att jag fortfarande kör i OS9.2 eftersom mina program är icke-OSX-kompatibla och det kostar 4-5.000 kr, en ringa summa :), att uppgradera allt. Är denna procedur gångbar för OS9.2 också eller skiljer där något moment? Tack igen!

Tror att det funkar bra i OS 9 också. Det är möjligt att du då behöver skaffa ett tillägg (drivrutin) för att få den att fungera, jag vet faktiskt inte.

1
Bevaka tråden