Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Q3 i Mac OS X version 10.3.7

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-24 08:00

Hej

Jag och några kompisar har installerat Q3 på våra macar på jobbet, men det funkar inte så väldigt bra eftersom vi blir utslängda av systemet efter ett par minuter av spelande. Men oxå när vi spelar mot internet och har, jättebra ping så, laggar det som faan... Det känns som datorn är besatt kul!....hmmm näää. Det verkar som vi måste avinstallera Q3 från OSX och slut spela Quake3 som vi älskar.....om inte någon här på forumet har en ide´om vad vi kan göra..

Vi spelade med Q3 på Mac os 9.2 förut och det gick jättebra, med pointrelease 1.31 men pr 1.32 final funkar kasst i OSX eller så är det något fel inställt i datorerna, eftersom jag är en PC kille så kan jag ingenting om OSX.

Tilläggas kan att vi spelar på 867 PowerPC 2 mb L3-cache med 1,5 GB
SDRAM

Tackar på förhand!

RaZZ

---------------------------
"Om reglerna i trafiken var samma som politikernas, så skulle trafiken vara enkelriktat och oplogad."

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-24 20:13

Ja jag har också problem med quake... Vet inte varför det funkar så otroligt dåligt i Os X...

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-01-24 21:43

Njaaee.. Det vet jag inte om jag kan hålla med om..

Jag är sedan länge en pc användare men som svidade om till mac för ca 4 mån sen. Jag körde in Q3 det första jag gjorde och kan erkänna att jag lyckades inget vidare - Hade stora problem med Punkbuster eftersom jag ville lira online (ett krav) Men så efter ett tag när jag pratat runt en hel del, kollat av olika forum så gjorde jag en nyinstallation och jag kan inte se några som helst problem nu, det flyter kanon, både på pubs och om man lirar mot botar. Jag kör en iMac G4, 1,25 ghz och 768 i minne. Va lite strul med skärmen till en början men nu så = allt ok!

Jag kan råda dig/er att läsa på denna sida

Den hjälpte mig mycket!

Lycka till!

*//Preat

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-25 09:07

Godmorgon

Ett av problemen som vi har är att man åker ut om man får plasmagun i ansiktet, även om man lyckas överleva så är det gonatt i systemet. Vad i h.....e kan det vara? Otroligt irriterande! Och ett
annat är när jag spelar på en server på internet och har jättebra ping så laggar det i massor, allt bara stannar och kontrollerna inte fungerar i några sekunder. Min gubbe står still och avfyrar skott.
Men man kan bli skjuten. Det känns som man är fastklistrad. "Suck" Det finns väl ingen lösning på det här strulet. eller?

Tackar på förhand på alla förslag!

RaZZ

"Fragging fourties"

Klart det finns en lösning. Vilket OS X kör du? Se till att hålla OpenGL uppdaterad.
Kör Software Update i System Preferences.

//Daniel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-25 10:16

Det här är lite skämmigt eftersom jag är en Peezee kille, som kör MAC......:), nu tror jag att det är panther version 10.3.7 och har ingen aning om openGL är uppdaterad. Hur vet man det?

Tackar på förhand

RaZZ

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-25 14:54

OpenGL uppdateras automatiskt när du uppdaterar operativsystemet. Det gäller också grafikkorts drivrar osv...

Nja, en sanning med modifikation. Det gäller bara om du har orginalgrafikkortet. Har du bytt ut det så rekommenderar jag att du kollar på det nya kortets hemsida efter senaste versionen.

Hittar du ingen ny drivrutin så rekommenderar jag att du först och främst ställer ned till riktigt dålig kvalitet på texturer och tar bort alla effekter. Ställ även ned upplösningen till 640*480. Om det inte kraschar ur då så ställer du upp en sak i taget till den nivå du vill ha, tills det kraschar. Då vet du var som stället till problemet.

Om det fortfarande kraschar i lägsta upplösningen så måste man börja misstänka annat.
T.ex. kanske det är så sjukt att en fil i Quake 3-mappen har fått sig en knäck och fått felaktiga rättigheter, så att då spelet ska komma åt filen så får den inte läsa den. Följakligen kraschar spelet.

Eftersom du installerar på nytt så gissar jag att det inte är det som är problemet, utan att du har en trasig programinställningsfil (som du glömt ta bort då du installerat om) elkler att skivrättigheterna behöver repareras.

Lycka till.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-26 14:44

Tjena Igen

Jaa Jag skall kolla programfilerna mer noga nu. Det var inte helt lätt att få fram en legal Q3 till MAC. Det är mycket lättare med PC. jag har tweakat inställningarna till max. Men när man spelar på någon server på internet, så laggar det även fast jag har jätte bra ping. Det är som om min gubbe står och wobblar och skjuter iväg en massa skott, sen lossnar det och funkar i några minuter, eller så skjuter någon mig med plasmageväret och så säger systemet stopp, och den blåa rutan dyker upp. Jag älskar att spela Q3 men det här vill jag inte ha. Jag är beredd på att gå tillbaks till OS 9,2 och pointrelease 1.31, för att kunna spela vidare.

Hur ser man vad för grafikkort som sitter i??

Hadetgott!

RaZZ

The masterhead of DIESELKOPF

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-01-26 19:19

razz: En legal Q3 till mac? Det räcker med att du får tag i en legal Q3, mac eller windows spelar ingen roll.. Mitt råd är att denna sida besöks.. Där finns 2 st Q3 app, en standard och en som är optimerad för G4, ladda ner önskad variant, installera, du kommer nu att finna pak1.pk3 > pak8.pk3 i din baseq3 folder. Lägg sen i din Q3 skiva och i baseq3mappen på skivan kopierar du pak0.pk3 över till din baseq3... Sen e det bara att köra.. Det låter enkelt och det är precis vad det var.. Min Q3 funkar kanon nu

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-27 08:25

Godmorgon

Jag skall testa att installera efter quake3worlds tips. Antagligen blir det bättre:) Jag tackar för all hjälp......TACK!

RAZZ :):):):)

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-01-27 10:23

Kanoners

Berätta gärna hur det gick

1
Bevaka tråden