Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratisreklam för iBook i Aftonbladet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Vad sägs om att fira första inlägget med detta:

Aftonbladet.se (som aldrig förnekar sig vad gäller särskrivningar och annat stolligt) har nu lyckats illustrera en artikel för 50 gratis Windowsprogram med en Apple iBook (http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,594118,00.html)

Läst på nätet i Beijing, Kina där jag har nöjet att jobba på en PM G5 1.8 DP.

hihi. det gäller att vara snabb på 99mac:

http://99mac.se/forum/showthread.php?p=492169#post492169

Välkommen Johan! Sådant där händer ganska ofta nuförtiden. PC är ofta för fula för att ha med i tidningen så då blir det sådär.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Välkommen Johan! Sådant där händer ganska ofta nuförtiden. PC är ofta för fula för att ha med i tidningen så då blir det sådär.

Vet inte om det gör så mycket skillnad i tidningen om dom har en bild på en ful pc med den grafiska profil Aftonbladet har.

Ursprungligen av DeeJam:

Vet inte om det gör så mycket skillnad i tidningen om dom har en bild på en ful pc med den grafiska profil Aftonbladet har.

För att anknyta till den eviga frågan Aftonbladet eller Expressen? Aftonbladets profil är lättläst till skillnad från Expressens plotter. Dessutom är AB´s upplägg med att kunna fortsätta läsa utan att behöva backa oslagbart. Även om det är hugget som stucket om man väljer bland de två papperstidningarna blir det garanterat 99% AB och max 1% Exp på nätet. (Sen kan man ju läsa andra tidningar också men det är en annan sak. På papper köper jag nästan aldrig kvällstidning då jag prenumerar på morgontidning då jag är i Sverige).

blev lite nyfiken...du reggade dig sept 03 och postar ditt första inlägg nu?

Ursprungligen av martenbjork:

blev lite nyfiken...du reggade dig sept 03 och postar ditt första inlägg nu?

Var det inte längre sedan ... ? Skämt åsido, testade mitt "standard-login" och visst var jag registrerad.

Kan inte påståt att jag är inne på 99mac varje dag precis - innehållet i tips- och frågeforumen var ju lite magert förr om åren. Nu verkar det vara mera matnyttigt så kommer nog att titta in lite oftare framöver.

Lite mac-bakgrund:

1984: En (uppenbart snuskigt förmögen) skolkamrat hade en Mac med ImageWriter som visades upp under en av skolans lektioner (betänk att detta var ABC80-tider i Sverige(.

1988 - MacPlus på Chalmers (hela 3 st diskettbootade med delad 20MB HD för ett par hundra studenter).

1994: Första egna Mac - en Performa 460 (LCIII) med 160 MB HD (numera på vinden). Senaste system: 7.1.

1996: PowerBook 190 med makalösa 20 MB RAM och en 68LC040 CPU. Jösses vad den gick jämfört med den egna LCIIIan och LCII, SE/30, IIsi mfl på jobbet. Senaste system: 7.6.1. Fungerar fortfarande men genomgick en hel del omfattande (garanti-)reparationer i början av sin karriär. Är det någon som kommer ihåg gångjärnen och locken till PB 190/5300?... Ligger numera mest och vilar då hela hårddisken kunde kopieras äver till cd och därmed göra innehållet snabbt tillgängligt på andra datorer vid behov. Funderade ett tag på att skaffa ett CF-kort med PCMCIA-adapter för att köra hela systemet, virtuellt minne och program från det. Men inte aktuellt då en en ny maskin gjort sitt intåg (se nedan).

2000: Utrangerad PowerMac 6100 i present med 40 MB RAM och 2 GB HD. Denna snikmodell med obefintligt VideoRAM-minne känns verkligen långsam då all skärmomritning går som i sirap. En SetiAtHome-modul tar nästan en vecka. Fungerade ett tag som skrivarserver åt en gammal skrivare med ADB port. Nu som backup och dess fina 17" Apple Multisync är "bra att ha" om G4ans (se nedan) skärm skulle rasa. Senaste system: 7.6.1.

2000: en bättre begagnad G4 350MHz (Ykes! med PCI-grafik från 1999). Still going strong efter utbyggt minne, större hårddiskar, extern cd-brännare osv. Men originalgrafiken räcker inte riktigt för de senaste cad-programmen... Senaste system: OS 9.2.2 och 10.3. En SetiAtHome-modul tar ca 18 timmar i snitt.

2004-12: iBook G4 12". Lite magert med 256 MB RAM men det får väl uppgraderas lite senare. "Tillräckligt" snabb men egentligen inte så ruskigt stor skillnad från min gamla 1:a-genarations G4. En SetiAtHome-modul tar 8-16 timmar (för få gjorda för att ge bra medelvärde).

2005-01 (på jobbet): En sprillans ny G5 1.8 DP med 1,2 GB RAM - now we are talking! En SetiAtHome-modul tar nu drygt 2 timmar - dubbelt så snabbt jämfört med min tidigare Pentium 4 3.2 GHz med 512 MB RAM

Helt korrekt analys av kvällstidningarna online. För övrigt; har dom blurrat äpplet på datorn?

AB gör det igen

Nu har Aftonbladet gjort det igen - illustrerat en Windows-artikel med en Mac. Denna gång en tidig PowerMac G4.

Är det en medveten "hämnd" av de macanvändande journalisterna att konsekvent illustrera sina pc-artiklar med Appledatorer!?

Edit: Jo, nu ser jag att det är en G3a...

Senast redigerat 2005-02-07 15:08
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu har Aftonbladet gjort det igen - illustrerat en Windows-artikel med en Mac. Denna gång en tidig PowerMac G4.

Är det en medveten "hämnd" av de macanvändande journalisterna att konsekvent illustrera sina pc-artiklar med Appledatorer!?

"Det gäller att vara snabb på 99mac"
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=65895

Sen är det väl en Powermac G3 blådåre.

Ursprungligen av Kristofer:

"Det gäller att vara snabb på 99mac"
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=65895

Sen är det väl en Powermac G3 blådåre.

Jo det är det - syns ju tydligare på de andra bilderna som jag hittade i de andra inläggen. (Då jag ofta är utomlands har jag missat "Modermodemet"... - tihi som knattarna skulle säga. Harrenadå vad mycket som dyker upp Google om man säker på modermodem).

Annan favorit i repris:

"hårddisk el. cpu
Du vet säkert redfan vad en hårddisk är för något, men här kommer en förklaring i alla fall

Hårddisken är en stor grå låda som står under bordet. Man kopplar in sladdar från datan till den, annars funkar inte datan. Hårddisken behöver inte stå under bordet, men om du undrar var den är så ska du leta där. Hårddisken kallas naturrligtvis för hårddisk eftersom den är hård, känn på den så få du se. Om du kopplar ur din hårddisk kommer du att stöta på problem med ditt internet och dina mp3."

"

1
Bevaka tråden