Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN Server

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-26 00:06

Huem borde det inte gå att få macen att fungera som VPN server?
Har inte råd med någon dyr VPN hårdvaru pryl, även om det vore det finaste...
Men som mitt nät ser ut nu har jag ett NAT-Gateway mellan internet och mitt LAN, ja vill att mitt LAN och min brors LAN skall bli ett, kort och gott.. han har något liknande med en nattande gateway, men jag föreställer mig att man kan rdr om vpn trafiken till datorn i LANet.

Annars får jag damma av min gamla fbsd manskin och byta ut hw-nat-burken emot den, det vore kanske det smidigaste i penga perspektiv.. men det är oestetiskt att ha den surrandes i min studentlya.. iaf skulle min kvinliga livskamarat tycka så

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-26 08:39

Damma av den och sparka igång OpenBSD på den istället, för VPN. Då blir allt direkt mycket mer etiskt

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-26 09:04

Öppna/vidarbefodra upp portar i brandväggen till vpnservern.
Använd "Internet connect" (internet anslutning på svenska?) och koppla upp dig mot hans server adress.

Kan vara bra att ställa in i vpnservern att bara "routra"/skicka trafiken som ska gå på det "interna" nätverket över vpntunnlen så slipper ni belasta den med din/hans övriga internet trafik.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-26 09:05
Ursprungligen av pawh:

Annars får jag damma av min gamla fbsd manskin och byta ut hw-nat-burken emot den, det vore kanske det smidigaste i penga perspektiv.. men det är oestetiskt att ha den surrandes i min studentlya.. iaf skulle min kvinliga livskamarat tycka så

Ställ den hos din bror istället

  • Medlem
  • 2005-01-26 09:41

mjo det är en tanke att ställa den där, känner till det fina i internetanslunigs guid programmet..
Men problemet är kanske att han inte heller vill ha något surrande meck där
OpenBSD, nja.... ja vet inte om det är så vidare etiskt.... kör nog hellre med freebsd som jag tycker om... mycket.... det är lite lockande då vi skulle kunna ha den som webserver att jobba emot också...... men det blir ju en burk till och dessutom så NATar hans ADSL-modem... går säkert att koppla förbi men så är läget.

Men ja hade velat se något sånt här:
brorspriv nät ->firewall/nat -> internet <- firewall/nat <- privnät <- ibook OSX (10.3 inte server utgåva vpn-server)

Sedan ha skeppat över allt till iBooken i firewallen som gick till vpnporten.
Ett allternativ är förståss att han sshar till min dator och så sätter vi ett gäng ssh tunlar... men det känns inte så fint som ett vpn...

Det är inte oväsentligt om det är en dator (din dator) som ska kopplas på hans LAN eller om det är två LAN (flera datorer på varje) som ska kopplas ihop.

I båda fallen behövs dock en VPN-server och en VPN-klient. Klienten finns inbyggd i Mac OS X. Server känner jag inte till om det finns någon gratis open source-variant, men t.ex. 3Com (och säkert andra också) har numera "routrar" med inbyggd VPN av något slag. Har själv beställt en sådan men inte hunnit testa. Kostar runt 1000-lappen har jag för mig, och är ju den klart mest "estetiska" lösningen.

1
Bevaka tråden