Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Gnumeric

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Laddade just hem Gnumeric 1.4.2, men hur i hela friden installerar man den, det verkar bara finnas source tillgängligt och distributören tycks tro att alla vet precis hur det går till att kompilera koden...

  • Medlem
  • 2005-01-25 20:23
Ursprungligen av bruksarn:

Laddade just hem Gnumeric 1.4.2, men hur i hela friden installerar man den, det verkar bara finnas source tillgängligt och distributören tycks tro att alla vet precis hur det går till att kompilera koden...

Nu var det MYCKET länge sedan jag sysslade med det här, men ladda ned Fink och kompilera från source genom det. Sök här på forumet på fink först.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 20:31

Jo, fink eller darwinports borde hjälpa dig få med alla "dependencies".
Sen lägger ju fink och darvinports allt i en speciell mapp (var/***/ tror jag), så det är lättare att bli av med det

Ursprungligen av bruksarn:

Laddade just hem Gnumeric 1.4.2, men hur i hela friden installerar man den, det verkar bara finnas source tillgängligt och distributören tycks tro att alla vet precis hur det går till att kompilera koden...

Normalt sett brukar man köra "./configure" följt av "make && make install", men om installationsförfarandet går till annorlunda brukar det finnas väl beskrivet i filen "INSTALL" (eller "README").

Annars så är det ju bara att tanka hem Darwinports och installera den vägen, klart smidigast... eller så kan man såklart använda fink i stället, om man gillar dåliga Debian-ripoffs

  • Medlem
  • 2005-01-25 22:03
Ursprungligen av Samuel K:

Annars så är det ju bara att tanka hem Darwinports och installera den vägen, klart smidigast... eller så kan man såklart använda fink i stället, om man gillar dåliga Debian-ripoffs

Det har rört på sig ser jag. Satan vad mycket program det finns nu.

Ursprungligen av stfm:

Det har rört på sig ser jag. Satan vad mycket program det finns nu.

Japp, beror nog mest på att det är så enkelt att paketera saker under darwinports. Råkade igår på ett paket som faktiskt inte fanns portat (CppUnit ifall nån undrar) men med hjälp av dokumentationen fixade jag en fullt fungerande Portfile på bara en halvtimme - och det helt utan förkunskaper!

Är i övrigt riktigt imponerad av darwinports... känns så mycket mer genomtänkt (och mindre struligt) än Fink. Systemet med "images" är smått genialt, man kan ha flera versioner/varianter av samma paket installerade samtidigt, och enkelt aktivera/inaktivera den version man behöver för tillfället. Nackdelen är väl att det är lite mindre newbie-vänligt, men för egen del är det inget problem

1
Bevaka tråden