Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital Skymning

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I 9 år har jag nu nästan uteslutande använt datorn för att lagra texter jag skrivit, och diverse alster jag skapat. Med undantag för mina foton, som inte blev ettor-och-nollor förrän en prisvärd digital systemkamera kom ut. Canons D20 löste den problematiken, och nu sparas allt uteslutande digitalt.
Och jag är knappast ensammen.

Är det bara jag som är orolig?

Trots att allt mer är digitalt, så finns fortfarande inget beständigt lagringsmedia presenterat, ja förutom holografi-tekniken (tror det är Holografi det heter, inetsning av digitala och analoga bilder i kristall) som kommit en bra bit på vägen, men som fortfarande är tiotals år bort.
Vi sitter alltså på åratal av minnen och kunskaper som riskerar att gå förlorad.

Nej, låt mig omformulera... jag sitter på 10 år av kunskap och minnen lagrade på diverse plastbitar med hållbarhet noll, och diskar med framtidsutsikt noll. Det är i sanning en digital skymning vi upplever ur efterlevnadsperspektiv. Varför reagerar vi inte? Varför kräver vi inte lösningar från de som prackar på oss att film absolut måste redigeras i datorn, och spolas tillbaka till DAT-band?

Är det bara jag som är orolig?

Vi måste kollektivt ta ansvar och kräva förbättrade lagringsmöjligheter. Annars kommer inte mina barnbarnsbarn har en chans att veta hur jag såg ut efter det att jag skaffat mig digitalkamera, eller läsa något av det jag skrivit.

Är det bara jag som är orolig?

Vad säger ni andra?

Man ska inte vara så tvärsäker på att ens diabilder eller papperskopior håller i evigheter de heller.
Och visst är det är det lite läskigt med digital lagring, jag har varit med om att äldre CD-R exploderat i CD-driven för att de inte tål den höga hastighet som nyare CD-ROM-spelare har.

Jag känner en person som jobbat på länsmuseet här. Hon säger att en tredjedel av deras bildarkiv med diabilder har börjat mögla.
Jag har sett att en del av mina gamla dior också börjat mögla, då handlar det om de som är ramade i täta ramar med glas. Det fanns säkert fukt kvar i emulsionen när man monterade dem, sen blir de hermetiskt tillslutna och uppvärmda av lampan i projketorn, då sätts processen igång.

Jag vet inte vad man ska göra, kanske ta back-up på back-upen som man har på CD/DVD med några års mellanrum. Det är ingen som vet om det finns apparater som kan läsa våra digitala media om 100 år heller.

Ursprungligen av Nurell:

Jag vet inte vad man ska göra, kanske ta back-up på back-upen som man har på CD/DVD med några års mellanrum. Det är ingen som vet om det finns apparater som kan läsa våra digitala media om 100 år heller.

Man behöver inte vänta 100 år... Hur lätt är det att hitta en 5 1/4" floppydrive i dags läge som du kan koppla in i din nuvarande mac eller pc... Zip spelare och tillika skivor växer inte på träd heller.

Digitala medier kommer och går med en sällan skådad hastighet det som är modernt idag är i bästa fall gångbart om en vecka men om fem år...Det vete fan...

Ursprungligen av xplane:

Man behöver inte vänta 100 år... Hur lätt är det att hitta en 5 1/4" floppydrive i dags läge som du kan koppla in i din nuvarande mac eller pc... Zip spelare och tillika skivor växer inte på träd heller.

Digitala medier kommer och går med en sällan skådad hastighet det som är modernt idag är i bästa fall gångbart om en vecka men om fem år...Det vete fan...

Ungefär så menade jag också. Man får väl backa upp det man vill ha kvar på de nya digitala media som är aktuella då. Jag köpte CD-brännare så snart priserna kommit ner under 20.000 kr i början av 90-talet. Det är många CD som jag brände då som inte går att läsa nu. Det finns nog inga säkra sätt att lagra data på, vad det verkar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 10:15

blir väl kanske till att göra löpande kopior på aktuella lagringsmedier till ett vettigt beständigt lagrinsmedia kommit ut.
Redundant lagring är väl vad som är det säkraste.. kanske inte så kul att varje eller varannat år göra någon integirtetskontroll över allt man samlat på sig, å andra sidan kanske det är värt besävert om det i långa loppet ger ett beständigt och hållbart arkiv med en bedrifter

Historien kan lära oss att föra över alla digitala bilder till negativ, det finns fortfarande bilder från kamerans barndom "1862" som är fullt läsbara utan någon elektronik... Det är svårslaget inom den digitala sfären.

Men vi väljer själva om vi vill vara bekväma och slippa allt pyssel med negativ, diverse vätskor och rädslan att göra fel...Visst det är lätt att göra fel inom det digitala men det är bra mycket lättare att göra hundratals kopior inom någon minut...

Hårddiskar är ju ganska beständigt om man bara lägger sina filer där och sedan lägger hårddisken i ett bankfack i en källare någonstans...Såvida inte det inträffare en kärnexplosion å andra sidan skiter sig negativen då med...;)

Det är det jag menar. Hur läser vi av 5 tums floppys idag. Nästan omöjligt.

Hårddiskar är inte speciellt beständiga. Jag pratar om ett litet vidare tidsperspektiv. Låt oss säga 60 år. Om nu, mirakulöst, disken är ok... vilken dator om 60 år kan läsa en HFS+ formatterad disk?
Svaret är nog tyvärr: Ingen.

Men det bör påpekas att jag är minst oroliga för sådana som oss. Mer för de icke-teknikintresserade vännerna, eller mor/far. Kommer de göra formatskiften vart 5 år?

Jag tror jag vet svaret där också. Det räcker med att man missar ett formatskifte... så blir allting väldigt bökigt helt plötsligt. Det går sjukt snabbt i dagens märkliga digitala värld.

Senast redigerat 2005-01-25 13:02
  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 12:34

Tycker att det är en intressant fråga som faktiskt diskuteras häpnadsväckande sällan.

Jag har sett att en hel del tillverkare av CD-R och dylikt rekommenderar att man lagrar om sitt mediabestånd var femte år. Spontant känns det som sagt inte som att detta är något som gemene man gör ute i stugorna, särskilt inte de "icke-teknikintresserade" som du nämner Daniel. Jag tror att de flesta inklusive mig själv kallt räknar med att digitala bilder och dokument kommer att finnas kvar i all evighet och att många faktiskt inte har reflekterat över problemet överhuvudtaget.

Ursprungligen av Spinalis:

Tycker att det är en intressant fråga som faktiskt diskuteras häpnadsväckande sällan.

Ja, jag tog upp det för några år sen och blev i princip utmobbad vill jag minnas...

För individen är det nog ett mindre problem, trots allt, för historien och samhället i stort är det ett jätteproblem.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 09:52

Hur många av er tar i era CDs och DVDs med era händer klädda i bomullshandskar - hur ofta ser ni ens att de som arbetar på museeum o liknande ställen har bomullshandskar på sig...

Vårt fett vi har på vår kropp skadar CDs DVds, papper - ja allt vi tar i.... så vill vi vara extra rädda om dessa saker - på med handskar.... de finns på Yrkesfotobutiker (för det mesta)....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 10:24

Hur många av er har en fungerande SyQest läsare?

Eller en Bernoulli?

Det är ca 10 år sedan dessa maskiner sparade på 44Mb alt 88Mb - SyQest 200Mb på band....

Jag fick in mina sparade filer på dessa band - tre Konsumkassar på en DVD....:-)))))

Här finns det intressant läsning om exploderande CD. Klicka här.
Jag har själv råkat ut för det och det är nog ingen skillnad med DVD-media.

Tillägg: Det är tydligen ännu sämre beställt med DVD. Kolla här!

Långsiktigt bevarande

Intresserade av att bevara ljud och rörliga bilder långsiktigt?

Läs SOU 2004:53 där även den tekniska aspekten på problematiken med långsiktigt bevarande tas upp. SOU är statens offentliga utredningar och i somras publicerades den utredning som berör Statens Ljud- och Bildarkiv och deras fortsatta verksamhet. De har idag ca ca 5 miljoner timmar inspelat material att försöka rädda inför framtiden.

Utredningen finns att ladda ner från www.regeringen.se/sb/d/108/a/23549 och de tekniska aspekterna finns att ta del av i bilaga 2 i bilagedelen SOU 2004:53b .

Honnörsordet är migrering med allt vad det innebär av val av formatstandarder och urval av sk metadata.

Det finns även en hel del hänvisningar till andra organisationer som sliter sitt hår med hur de skall kunna bevara sina samlingar av bild och ljud.

Hälsar
Lars Borneland
som fn jobbar med ett projekt som handlar om migrering av ca 600 timmar av äldre videoproduktioner

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 10:45

För att återgå till starten på denna tråd då.

Eftersom alla digitala lagringsmedia är sårbara återstår väl bara att skriva ut allt på arkivbeständiga papper. Kan väl tas med ett leende men om man verkligen vill så är det nog enda sätet. (?)

Jag har för mig - det kan ha tagits bort de senare åren - att alla som trycker årsredovisningar kastar in några ark av arkivpapper för att göra några ex som skall förvaras för evigt.. detta gäller börsnoterade ABen då... och statliga verk?

Några länkar ang detta. Finns fler om man söker.

http://www.primefinepaper.com/prime_archival_sv.asp

http://www.ssa.stockholm.se/arkivhbok/arkhhtm/kap8.htm

***

...tack robral/Lars

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-01-30 10:51

Det blir liiiite jobbigt att skriva ut en filmproduktion på papper. Mycket papper blir det.
Så det är ingen bra lösning, fjellis.

Haha, ja det blir väääldigt många papper om man ska skriva ut digital data på papper

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 11:11

j a men det finns en större chans att det blir kvar - jag *ler* vid tanken....

Ursprungligen av fjellis:

j a men det finns en större chans att det blir kvar - jag *ler* vid tanken....

Om det är en långfilm med 24 fps så blir det en ansenlig trave med papper. Du som har så lite att göra kanske skulle kunna åta dig ett sånt projekt? Det lär ta en stund.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 11:31

Mot vanligt timarvode - självklart kan jag ta hand om det... ja tom till ev lägre timarvode då det lär ge en stadig inkomst över en lite längre tid...

...maila mig vid ev intresse

Ursprungligen av fjellis:

Mot vanligt timarvode - självklart kan jag ta hand om det... ja tom till ev lägre timarvode då det lär ge en stadig inkomst över en lite längre tid...

...maila mig vid ev intresse

Jag tror inte att du vet hur man gör.

Detta är som sagts i tråden ett stort problem för samhället. Som också nämnts är inte gamla fotografier och ljudupptagningar oförstörbara heller, under goda förhållanden håller de länge, men det krävs ofta specialutrustning för framkallning och uppspelning. Jag jobbar på ett muséum, där gamla negativ just nu skannas in digitalt för att de håller på att "äta upp" sig själva.

Precis som det alltid har gjort så krävs det lite engagemang för att bevara det man verkligen vill bevara, t ex att man uppdaterar säkerhetskopior, för över till nya format o s v. En fördel med det digitala är att jag kan ha en säkerhetskopia i garaget och en hos mina föräldrar, som är precis lika original som de på hårdisken. Perfekt vid brand, stöld eller liknande.

Men som sagt i början av tråden, det kan ju bli knepigt om våra barnbarn hittar en dvd-skiva i garaget om 80 år.
-Va tusan e detta?
Det problemet uppstår ju inte med fotografier...

Inget är beständigt. Men vi kan ju förlänga existensen på det.
Detta är kanske det största problemet med den digitala åldern, vi riskerar att bli ännu mer historielösa, om vi inte tänker igenom vad vi gör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-30 11:45

Det finns positiva aspekter med digitala orginal också. Man kan ju mycket lättare ha flera identiska orginal samtidigt på olika media. Det är också förhållandevis billigt och enkelt att efterhand migrera filer till nyare medier.
Jag känner mig ganska trygg med mitt bildarkiv på HDn i datorn, på CD och på en filserver på jobbet. Att kopiera över allt på en ny HD efterhand går väldigt fort. Håller filformaten på att bli föråldrade finns möjligheter till batchkonvertering.
Problemet är stort för forkningsdata och andra enorma centrala datasamlingar, men för privatpersoner är det enklare.
Jag har precis städat ur en gammal gård efter ett arv och hittat en massa gamla bilder, efter att ha legat bortglömda i 70 år ser man inte ens vem bilderna föreställer. Gamla bilder och negativ kräver också en viss skötsel och omsorg för att överleva (om än något mindre).
Det finns nog inget sätt att säkert bevara information för all framtid.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 16:07

Ett: Vänder andra kinden till - Herr Nurell

****

Dena del av inlägget är till alla er andra-----------------------

Två: Vad man ser nu är en start på hur proffs och amatörerna gärna börjar beställa papperskopior av sina digitala filer - se tex : http://printnet.prolabbet.se/

Tre: Väldigt bra för oss bildköpare att kunna få tag på dessa redan inscannade bilder från museum

Fyra: Att slippa ansvaret för att få låna originalbilderna - nu får man dem digitala. behöver aldrig vara rädd för att ngn repro skall skada dem

Fem: frågan när det gäller CDs/DVDs kan ju vara om de är förstörda av vårt egna fingerfett eller om det vill sig så illa att det inte finns ngra ”läsare” att stoppa in dem i???

Sex: Jag kan tänka så här - är det inte alltid roligare att få hålla/ta i (med handskar) en fiberkopia på alla typer av bilder??? Nu och om 100 år???

Sju: Du med gamla skadade kort det finns ofta hjälp -men rätt kostsam. FOTO har haft en artikelserie om hur man kan göra själv....

Senast redigerat 2005-01-30 16:36

Jag säger inte kort - jag säger bilder, det är bara amatörer som säger kort.

Jag är personligen bekant med artikelförfattaren i FOTO.
Kan du vara snäll och sluta tjafsa nu fjellis?
Du får hålla dig tills OT är igång igen, då kan du sitta och svamla i vanlig ordning.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 16:22

Då kanske du kan skriva vad artikelförfattaren i FOTO heter. och OM man kan hitta de artiklerna på nätet? Vore intressant.

Vore även om bra andra att veta. Ge tips vet jag.

Det får du leta upp själv. Jag hänger inte ut honom här. Om du har läst så kan du ju bläddra i dina gamla blaskor själv.
Har du hört talas om Google?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 16:32

I FOTO 11/2004 finns en av dessa intressanta artiklar.

I det numret heter artikeln: ”Så räddar du gamla blekta bilder - av Joachim Smith.

Värd att läsa om man vill ”rädda” sina eller andras bilder...

Nordiska Museet har gett ut en bra bok om hur man gör med..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 17:06
Ursprungligen av fjellis:

I FOTO 11/2004 finns en av dessa intressanta artiklar.

I det numret heter artikeln: ”Så räddar du gamla blekta bilder - av Joachim Smith.

Värd att läsa om man vill ”rädda” sina eller andras bilder...

Nordiska Museet har gett ut en bra bok om hur man gör med..

Googlade lite på hans namn - ni kan titta runt själva:

http://www.google.com/search?hl=sv&q=Joachim+Smith&btnG=Sök&lr=lang_sv

Fjellis – en lagrad digital bild utskriven på papper är ju inte riktigt samma sak att lagra som ett negativ. Negativet har fullupplösning. Det som har full upplösning i digitalsamanhang är filen.

Bevaka tråden