Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Glocalnet ADSL?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det dags för morsan att skaffa ADSL!

Är det någon här som har erfarenhet av Glocalnet?

Håller de leveranstider osv.?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-24 23:46

Farsan har Glocalnet via vanligt modem.
Jag har inte lyckats få deras SMTP-autentisering att fungera med Macen.
De svarar inte på mina supportfrågor som jag har skickat via annan ISP.
Av förklarliga skäl så kan jag ju inte använda deras SMTP.

Jag hade nog valt en annan leverantör.

Senast redigerat 2005-01-25 09:24

Jag har Glocalnet ADSL 8Mb
och är nöjd, alltid full fart på deras nät ( änsålänge )
Hans

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 08:42

Vi har Glocalnet och har haft sen dom började leverera ADSL tjänsten och det har fungerat mycket bra tycker jag.

Det har väl varit nere ungefär 3 gånger på 2 1/2 år eller något sånt

Har också deras tjänst och SMTP funkar hos mig, dock krånglade det ett litet tag. Men de gjorde om det och sen har det funkat bra. Står att läsa på deras hemsida. Nu har jag deras 0.5, men väntar 8.0. Supporten är bra. Inte så långa väntetider i telefonen heller, vad jag hört kan vara hos andra. Det enda jag var irriterad över med Glocalnet, var att jag ett tag fick betala för deras säkerhetspaket för Pc. Nu vid årsskiftet tog de bort det, och det är jag glad över.

De kör med PPPoE, men det kanske de flesta leverantörer gör idag?

Tack för era svar! Ni som jar Glocalnet - håller de sina leveranstider?
Jag frågar därför att jag självhar dåliga erfarenheter av Bostream, som förhalade installationen av sin station där jag bor med ettt halvår...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-25 09:26
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Har också deras tjänst och SMTP funkar hos mig, dock krånglade det ett litet tag. Men de gjorde om det och sen har det funkat bra. Står att läsa på deras hemsida. Nu har jag deras 0.5, men väntar 8.0. Supporten är bra. Inte så långa väntetider i telefonen heller, vad jag hört kan vara hos andra. Det enda jag var irriterad över med Glocalnet, var att jag ett tag fick betala för deras säkerhetspaket för Pc. Nu vid årsskiftet tog de bort det, och det är jag glad över.

De kör med PPPoE, men det kanske de flesta leverantörer gör idag?

Och hur skall SMTP-autentiseringen gå till?

Är det med lösenord?

Jag får väl göra ett nytt försök på sportlovet.

Glocalnets hemsida är ju seg som sirap när man använder modem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 22:08
Ursprungligen av Macus:

Och hur skall SMTP-autentiseringen gå till?

Är det med lösenord?

Jag får väl göra ett nytt försök på sportlovet.

Glocalnets hemsida är ju seg som sirap när man använder modem.

Använder du Apple Mail så gör du så här:
Ändra under dina kontoinställningar: Server, Utgående e-post: "smtp.glocalnet.net"
Under rullgardinsmenyn Autentisering väljer du "Lösenord"

På grund av autentiseringen måste du lägga upp ett e-postkonto hos Glocalnet även om du inte använder det. Det gör du under "Mina sidor" på Glocalnets hemsida, logga in med dina användaruppgifter som skickats till dig.

Tillbaka till Apple Mail: Under användarnamn skriver du "dittnyaanvä[email protected]"
Ange lösenord.

Und denn es ist fertig!

För övrigt tycker jag det funkar mycket bra hittills med Glocalnet. Bra support dessutom. Med tanke på priset får man kanske räkna med lite längre leveranstider men det är ju bara att behålla sitt gamla abonnemang tills det nya funkar. För mig blev det något fördröjt pga att modemen tagit slut. Kör med 512 kbps just nu för jag snålar lite men det pinnar på bra här. 8 Mbit kostar ju iofs endast 50 spänn mer i månaden så man kanske tar sig ett byte snart

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 09:16

Har glocalnet hos "stumpan"

* Det är PPPoE (0.5 är det väl?) och IP-servern funkar väl nästan hela veckan, krånglar någon timma då och då varje vecka.
* Kundservicen är väl hyfsad [font="times"](även om hon haft problem då deras datorsystem ofta är nere och de missar att få in det de skriver på notisar i datorn sen när det hoppar igång. Det är ju ständiga telefonköer )[/font]. Sån som kundservicen brukar vara på "småskuttar" till firmor.
* Svar på DNS-servern är verkligen inte snabba [font="times"](när sidan väl är hittad laddar den hyfsat snabbt om det inte är mycket externa länkar på sidan)[/font], men det sägs att det beror på att det går via norge
* FAQ:n på glocalnets sida suger verkligen, men tänker man bara lugnt så fixar man alla brustna länkar hyfsat bra.
*Leveranstiden i hennes fall sög verkligen [font="times"](3 veckor, och när man hörde efter efter tre veckor så sa dom bara "-Nä, det har vi ingen beställning på" fast hon hade en bekräftelse, och dom nya tre veckorna blev många (5))[/font].

Nu är ju ovanstående inget farligt direkt, men man bör vara beredd på att det är inte telia-service hos dedär "wannabee"-leverantörerna...

1
Bevaka tråden