Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel mysql client länkad emot php

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-25 00:23

Det verkar som om att php är länkad emot en äldre version av mysql client.. men vet inte om det är static eller dynamic..
Det skriker lite fel och vägrar allmänt att funka:
Warning: mysql_connect(): Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client in /Users/pawh/Sites/functions/sql.php on line 2

Client API version
3.23.49

från mysql Ver 14.7 Distrib 4.1.7, for apple-darwin7.5.0 (powerpc)

Orkar inte hålla på och bygga och ha mig, det kan jag syssla med på något annat än min mac.. (sunnen eller freebsdn) grejen är ja vill plocka med mig projektet när ja går..

PHPn är 4.3.10 ifrån www.entropy.ch och MySQL tror jag är ifrån binärerna som ligger på mysql.com, kommer inte riktigt ihåg..

usch vad jag tycker dåligt om MySQL, ingen bra licens, dåligt SQL stöd... inga sp, inga gerneratorer, autocommit är så fult, inga triggers, inga server events, fult locking på rad vid transaktion, ingen onlinebackup.. man kan nog hålla på hur länge som helst.... trist att man är tvingad att utveckla med skräpet.... den är iaf hyffsat snabb på selects... fast man kan ju åh andra sidan inte skriva några avancerade queries..
Eh något som har någon lösning på mitt lilla problem, jag blir så trött...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 12:33
Ursprungligen av pawh:

usch vad jag tycker dåligt om MySQL, ingen bra licens, dåligt SQL stöd... inga sp, inga gerneratorer, autocommit är så fult, inga triggers, inga server events, fult locking på rad vid transaktion, ingen onlinebackup.. man kan nog hålla på hur länge som helst.... trist att man är tvingad att utveckla med skräpet.... den är iaf hyffsat snabb på selects... fast man kan ju åh andra sidan inte skriva några avancerade queries..
Eh något som har någon lösning på mitt lilla problem, jag blir så trött...

* Det är knappast MySQLs fel att du har PHP länkat mot en gammal version.

* MySQL AB sätter vilken licens de vill på sin produkt, du behöver inte använda produkten om du misstycker (MySQL AB har lagt ner en stor summa pengar i utvecklingen av MySQL som de säkerligen vill ha lite avkastning på, jag antar att du tänker på deras hårda tolkning av GPL som inte medger länkning mot biblioteken i kommersiella projekt).

* Om du behöver mer features än MySQL kan ge dig, använd någon annan DB, det är ingen som tvingar dig och alternativ saknas inte heller.

Själv använder jag Apache2 & PHP & MySQL-paketen från http://www.serverlogistics.com , fungerar klockrent, kan vara värt att kika på

/Kalle

/Kalle

  • Medlem
  • 2005-01-26 12:43

Jo det är faktiskt folk som tvingar mig att använda MySQL, på rätt många ställen. Och jag är väl medveten om bra RDBMS som har BSDL som licens istället....
Men man vill ju ha en miljö som man kan arbeta emot och inte behöva arbeta emot den skarpa...
MySQL har all rätt i värden att ta betalt, det är lite synd att bara folk inte fattar att den kostar pengar och inte alls är gratis.

Kan vara värt att kolla på sidan du pratar om, men jag har en känsla av att jag minst 2 clientlib för MySQL, ett som kom med i installationen och en som mysql paketet har slängt in.. Sedan så hittar mod_php till "fel" mysql client lib. Det är ju inte bara att sätta en LD_LIBRARY_PATH har jag en kännsla av..

Ursprungligen av pawh:

Jo det är faktiskt folk som tvingar mig att använda MySQL, på rätt många ställen. Och jag är väl medveten om bra RDBMS som har BSDL som licens istället....
Men man vill ju ha en miljö som man kan arbeta emot och inte behöva arbeta emot den skarpa...

Ett tips kan ju annars vara att använda sig av någon form av abstraktionslösning, så att man slipper hårdkoda databasstödet i applikationerna. Då blir valet av databas inte skrivet i sten, och det blir dessutom betydligt enklare att motivera sina klienter att kanske byta till kraftfullare och mer robusta databaslösningar. Pear DB är populärt bland många php-utvecklare, och så länge man inte tar till alltför databasspecifika SQL-satser är det enkelt att växla från en databashanterare till en annan. Inte i klass med Active Record förvisso, men åtminstone klart bättre än ingenting.

1
Bevaka tråden