Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SATA-kort till Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Finns det något SATA-kort som stöder Mac? Det behöver fungera i OS 9 (och t.o.m. i OS 8.6) + i OS X. Jag har en Blå/Vit G3:a REV. 1. Jag vet att frågan har diskuterats här tidigare, men jag fick intrycket att något sånt kort inte finns. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-25 00:09

Jodå vår egen Björnström säljer sådana på sin Speedmania site, dock verkar dom vara slut.

Det låter fint!

Jag behöver mer hårddisk-utrymme och tänkte att SATA borde vara mer framtids-kompatibelt än tidigare ATA-varianter. Tänker jag rätt? Extern Firewire kunde funka, men jag behöver kunna boota från disken och det går inte med Blådåren.

Kan man boota en Blå/Vit G3:a från ett sådant SATA-kort, tro?

Och när kan Herr Björnström tänkas få in dom i lager?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-25 01:23

Det borde ju gå att bota från dom men läs mer här.
Du kan köpa från Tyskland billigare och dom har hemma dem nu för ca 59 Euro

Ursprungligen av Kentor:

Det borde ju gå att bota från dom men läs mer här. ...

Det verkar ju som att det rimligen går att boota från, men jag skulle helst vilja
veta innan jag köper (från Speedmania eller någon annan stans). Jag undrar om Björnström har testat med tidigare systemversioner (som 9.2.2, t.ex.).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-25 08:55

Kortet kostar ju lika mycket som en ny HD och blir kanske överflödigt den dagen du köper en ny dator.

Om du redan har ett ATA66-kort så är det väl smartare att lägga pengarna på något annat t ex mer minne eller snabbare processor.

Ursprungligen av Macus:

Kortet kostar ju lika mycket som en ny HD och blir kanske överflödigt den dagen du köper en ny dator.

Om du redan har ett ATA66-kort så är det väl smartare att lägga pengarna på något annat t ex mer minne eller snabbare processor.

Det kan du ha rätt i, men som du kan se längre upp i tråden så har jag en Blådåre REV. 1, och det inbyggda ATA-stödet funkar ju bara för en disk (som du kanske vet). Annars har du som sagt rätt.

1
Bevaka tråden