Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En närmare titt på Mac mini

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Foto: Mats Björnström

99mac har tittat närmare på Mac mini, vårt exemplar levererades med flygfrakt imorse.

I lördags började Apple leverera Mac mini i New York. Vi hade en man på plats som plockade upp en 1.25GHz Mac mini som nu finns för granskning här hemma i Sverige. Även om det kan tyckas smidigt att köpa datorn ifrån USA innebär bristen på världsgaranti att vi inte kan reparera den i Sverige, något som är värt att tänka på.

Vi har inte ens hunnit starta upp maskinen, det tänkte vi göra senare ikväll. Jag räknar med att publicera ett första test senare i veckan efter några dagars provkörning. Sedan skall det här exemplaret monteras i vårt serverrack som webbserver.

Det finns redan gott om testade Mac mini runt i världen, här hittar du några av dom:

Mac mini unpacked

Hands on with Mac mini (MacWorld US)

My Mac mini and me

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-24 18:38

Så liten och vacker

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-24 18:43

Ooooh gruvligt läcker. Blir bara mer och mer sugen. En sån här MÅSTE inhandlas så fort ekonomin tillåter.

Snygga bilder! Gillar skärpedjupet i den översta

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-01-24 18:51

Undra vilken temperatur processorn håller sig på i standby...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-24 19:00

Vad är det för svart plastburk som är till höger på fjärde bilden, och drar ner helhetsintrycket avsevärt? :D:D

edit: stavfel

Ursprungligen av Björnström:

[IMG]

Vi har inte ens hunnit starta upp maskinen, det tänkte vi göra senare ikväll. Jag räknar med att publicera ett första test senare i veckan efter några dagars provkörning. Sedan skall det här exemplaret monteras i vårt serverrack som webbserver.

Jättesnyggt! Vilken tek.spec har den? Lova nu att köra den hårt (så vi vet hur fläkten beter sig) och posta en rec så fort det går.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-24 19:15

Jag tror inte det går att fatta hur liten den är innan man har sett den själv... (hoppas Apple skyndar sig med att leverera min! )

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 19:16

Vad är det för Donald Trump bok?

How to get beautiful hair

Om han skrev en sådan bok skulle den inte sälja många exemplar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-24 20:23

Mats! snygga bilder...!!!

Jag talade med pappa nyss (jobbar åt Dell som servicetekniker) som tyckte det var jättespännande med en så liten varelse. Den är tydligen helt tyst - om man inte håller örat mot datorn hörde han inte att den var igång.

Nu har dom fått igång burken och använder trådlöst tangentbord och mus samt en 20" TFT med DVI-anslutning som togs ifrån Hem PC datorn som naturligtvis kommer ifrån Dell.

Bilderna är tagna med Mats nya 50mm F1.8 objektiv som var en del av shoppingrundan på B&H Photovideo i New York. En riktig favoritbutik för foto.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 21:51
Ursprungligen av Björnström:

Bilderna är tagna med Mats nya 50mm F1.8 objektiv som var en del av shoppingrundan på B&H Photovideo i New York. En riktig favoritbutik för foto.

Snygga bilder jag har samma objektiv och det är ett av dom jag använder mest
, funkar till det mest.

/Uffe

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-25 06:43
Ursprungligen av Björnström:

Bilderna är tagna med Mats nya 50mm F1.8 objektiv som var en del av shoppingrundan på B&H Photovideo i New York. En riktig favoritbutik för foto.

Vad är det för kamera han använder?

  • Medlem
  • 2005-01-24 21:48

det sista fotot va otroligt snyggt, tack vare placeringen av alla föremålen, rätvinkligt...vackert

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-24 21:54

Fina bilder

Jag ser fram emot testerna!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 21:54

Sen blir dethär färdigt < http://mrzippy.org.uk/macmediacenter/ > och sedan är världen predestinerad

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 22:19

Känns som det blir lite upprepning, men min första tanke var "Wow, vilka snygga bilder!". Sen är ju själva minin snygg också, och jag ser fram emot rapporten från testet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-24 23:16

Jepp, samma här: jättesnygga bilder!

Läcker dator också förresten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 23:24

Plötsligt känns min PowerMac Cube inte alls lika het...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 23:33

Mac mini är fin. Men hur länge är den aktuell? Innehållet är två generationer gammal teknik. Men naturligtvis kommer den att sälja vansinnigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 00:16
Ursprungligen av Mondo:

Mac mini är fin. Men hur länge är den aktuell? Innehållet är två generationer gammal teknik. Men naturligtvis kommer den att sälja vansinnigt bra.

Det är teknik som idag sitter i iBooks och som också säljs som smör. Teknik som du kan spela de flesta spelen på. Teknik som klarar att spela upp pixlet film i HD-upplösning (och därför troligen även h.264). Visst, ATI 9200 har inte stöd för DX9 (pixel- & vertex-shaders) för CoreImage i Tiger. Visst, en G4 på 1,25 - 1,42 GHz i känns så hett - men de kommer att sparka rumpa ett tag till. Visst, det är inte väldens största och snabbast HDD i den. Men det räcker till det mesta (Videoredigering vill man ändå inte göra på något annat än en PMG5 2x2.5 GHz med 1 TB RAID-5). Visst, det hade varit kul med 2 GB RAM, men faktum är att 1 GB räcker gott och väl. Visst 2 USB 2.0, 1 FW400, 10-100 Bas-T Ethernet, V.92 modem samt en DVI inte är allt man kan önska sig - men det är inte dåligt heller. Samt BlueTooth och AirPort Extrem sparkar på bra också.

från 4700 SEK och uppåt.

Nej Mondo, så mycket gammal teknik är det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 00:17

Ja man kan ju alltid hoppas på att Apple skärper sig lite på hårdvarufronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 00:19
Ursprungligen av acke:

Ja man kan ju alltid hoppas på att Apple skärper sig lite på hårdvarufronten.

Jupp, det får man hoppas.

Vad tusan gör den bärbara dellen där?

Världsgaranti

Visst har väl Apple världsgaranti! Dom reparerade brors iBook 12 som köptes i USA i höstas.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-25 02:46
Ursprungligen av GeeFourMan:

Visst har väl Apple världsgaranti! Dom reparerade brors iBook 12 som köptes i USA i höstas.

Ja, de har världsgaranti. På bärbara datorer...

Ursprungligen av martenbjork:

Vad tusan gör den bärbara dellen där?

Mats är DELL-fanboy

Flera av världens största macsajter har ju redan testat Mac mini så det vore konstigt om vi hade speciellt mycket att tillföra förutom vissa personliga reflektioner.

Brorsan använder en Canon EOS D60 kamera (ett par-tre år gammal 6 megapixel SLR).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 08:37
Ursprungligen av Björnström:

Flera av världens största macsajter har ju redan testat Mac mini så det vore konstigt om vi hade speciellt mycket att tillföra förutom vissa personliga reflektioner.

Var inte så blygsam hördu. Vad sägs om första svenska testet? På sveriges största/bästa mac-sajt? Klart ni ska hårdtesta, och det pronto!

Bevaka tråden