Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad mostvarar Mac Minis prestanda i PC världen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-24 12:28

Jag står och väger mellan att bygga en PC shuttle eller köpa en Mac Mini. Båda har sina fördelar och nackdelar, och båda lösningarna är något jag kan tänka mig, så gör inte det här till en Mac vs PC diskussion.

Det jag funderar över är, vilken PC processor bör en 1.4 gigaherz Mac Mini mostvara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 12:31

I Dodge Viper tror jag det sitter en lastbilsmotor. Trots det kan vi ju inte jämföra Vipern med en Scania?
Så, även om vi nu kommer fram till att det kanske är en 2 GHz P4'a typ så betyder det ju inte något.

Vad ska du använda burken till och vilket OS gillar du bäst?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-24 12:32

Fråga är väl snarast vad du tänkte göa med den.
Kolla på film, ha som HD-video, musik?
Då lär du nog kolla på vad extra tillbehör kostar.

Mac mini = Celeron 2GHz kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-24 12:35
Ursprungligen av Creops:

Mac mini = Celeron 2GHz kanske?

2 Ghz eller 1Ghz, beror helt på vad du ska göra

Ursprungligen av Creops:

Fråga är väl snarast vad du tänkte göa med den.
Kolla på film, ha som HD-video, musik?
Då lär du nog kolla på vad extra tillbehör kostar.

Mac mini = Celeron 2GHz kanske?

Man skall nog inte jämföra Celeron med G4:an fast än hur många Ghz Intel pinar ur dem. Eller skall jag citera vad en intel anställd sa "off record" – worst crap we ever built!

Ursprungligen av Solitere:

Man skall nog inte jämföra Celeron med G4:an fast än hur många Ghz Intel pinar ur dem. Eller skall jag citera vad en intel anställd sa "off record" – worst crap we ever built!

varför inte? sen att jag inte är säker på om CeleronD 2,53GHz är lika bra som G4 1,4 till vardags är en annan sak
(allt kan jämföras: päron är godare än äpplen... tycker jag...)

Ursprungligen av Smirf:

Jag står och väger mellan att bygga en PC shuttle eller köpa en Mac Mini. Båda har sina fördelar och nackdelar, och båda lösningarna är något jag kan tänka mig, så gör inte det här till en Mac vs PC diskussion.

Det jag funderar över är, vilken PC processor bör en 1.4 gigaherz Mac Mini mostvara?

Den motsvarar ingenting utan det är nog snarast grafikkort o sånt som gör skillnaden.

Linus - allt går att jämföra... du kommer nog inte påstå att Mini 1,4GHz är snabbare än P4 3GHz i något eller hur? sen kan jag hålla med att diskutionen hurvida den motsvarar P4 2GHz eller 2,2GHz, eller bara en 1,8 är överflödig

Smirf - de flesta shuttle du kan bygga ihop idag kommer få bättre prestanda än Mini 1,4, men om du verkligen kan tänka dig använda båda varianterna så tror jag att du inte kommer märka skillnaden i råkraft
G4 är inte Via C3 utan faktiskt en välpresterande processor (tyvär med något år för mycket på nacken)

edit: VVV Pär, du kommer få visa det med siffror nästa gång

Senast redigerat 2005-01-24 14:15
  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 13:28

1.42 7445 lär säkert vara snabbare än en 3 P4 om man tittar på flyttal (speciellt om ett antal register behövs), och långsammare på heltal.

1
Bevaka tråden