Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern DVD-brännare.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 21:26

Redigerar en del film i min ibook. Problemet är bara att jag saknar en DVD-brännare. Tänkte köpa mig en i förra veckan men då fick jag höra att iDVD bara var kompatibel med apples egna inbyggda superdrive. Stämmer detta? Verkade lite konstigt tycker jag.

Jag har också hört talas om att iDVD bara är kompatibelt med SuperDriven men jag är inte säker...

Ska du inte satsa på en intern DVD-brännare istället, FastMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 21:32

Ja den iDVD som finns nu kan man endast använda med den medföljande inbyggda SuperDriven. Anledningen är helt enkelt att Apple inte lagt in stöd för något annat av någon anledning.

Jag vet dock inte om iDVD 5 har stöd för flera andra brännare. Jag vet att den versionen (som alltså finns att köpa den 22 januari eller något sådant) iaf numera har stöd för DVD+R/+RW/+DL så det är mycket möjligt att de har lagt in stöd för externa också.
Hursomhelst så finns det ett program som heter Patchburn och som kanske kan ge iDVD kompatibilitet via patchning. Kanske gällde det endast CD-bränning, minns inte riktigt - sök på forumet.

Svampisen: iBook 12" finns inte med DVD-brännare, endast 14"

Vad har ni för externa DVD-brännare? Vad är att rekommenderas?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 15:11
Ursprungligen av markisevil:

Vad har ni för externa DVD-brännare? Vad är att rekommenderas?

Har en Lacie d2 till min iBook 12". Funkar riktigt bra!

Ursprungligen av Rajje:

Svampisen: iBook 12" finns inte med DVD-brännare, endast 14"

Apple säljer inte 12" iBook med SuperDrive men ska inte denna DVD-brännare fungera internt även i en tolvtummare?

http://store.fastmac.com/product_info.php?cPath=20&products_id=100

Funderar oxo på extern brännare, men undrar: Hur är det med övrig kompabilitet, förutom iDVD då, funkar det att bränna från finder, toast, iphoto och vad det nu kan va man vill säkerhetskopiera?

Jag tycker det är skitdåligt av Apple att inte stödja externa DVD-brännare. Hade det varit ett gratisprogram så visst, då skulle jag inte kunnat klaga men nu betalar man faktiskt pengar för programmet. Jag köpte min PowerBook generationen innan Superdrive var tillgängligt och som skrivs tidigare i tråden går det fortfarande inte att få superdrive i vissa modeller. Har tidigare mailat och klagat på detta men de har vissa konstiga funderingar ibland vårt kära Apple!

De krav som ställs ang. DVD-brännare för iLife 05 är:
DVD drive required to install GarageBand and iDVD
Apple SuperDrive (or 733MHz G4 processor) required for iDVD
http://www.apple.com/ilife/

1
Bevaka tråden