Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är "svagaste länken" i PB?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar mycket i Adobe-CS paketet med en del stora dokument och tycker min PB blir lite seg ibland. Jag har försökt optimera den genom att uppgradera till en supersnabb hårddisk (7200rpm Hitachi med 8MB buffer). Jag har också 1GB i RAM. (Det är en 15" 1,5GHz G4)

Inte för att den är sölig men jag frågar ändå: Går det att göra den ännu snabbare? Eller är det bara själva datorn allmänt som begränsar, eller är någon del av den en "flaskhals"?
Jag upplevde det som en enorm skillnad att skaffa 1GB i stället för 512MB RAM - skulle jag tjäna på att skaffa 2GB eller blir den skillnaden marginell?

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

Skaffa en stationär dubbel G5a med 2 Gb RAM.

Nej, allvarligt så kan jag inte se vad du ska göra för att få PBn snabbare du har redan gjort "allt".
Är inte riktigt säker på hur mycket 2 Gb skulle tillföra i RAM minne.
G5orna rockar inte loss ordentligt förren de från 2 Gb RAM kan jag säga. Men nu pratar vi G4a.
Nog skulle det bli skillnad det tror jag frågan är om skillnanden är värd priset du får betala.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

G5orna rockar inte loss ordentligt förren de från 2 Gb RAM kan jag säga.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De här programmen käkar internminne till frukost och hårddiskar till lunch, med en stadig frukost så dröjer det längre innnan de går på hårddisken, så antingen är det mer minne eller färre program/mindre dokument som gäller.

Vi sitter med med G5-burkar på allt från 1,6 Ghz till 2x2,0 Ghz och alla med 1 Gb i ram. Dessa kör Photoshop, Indesign och Illustrator i CS-versioner. Det skulle alltså ge oss extra skjuts att stoppa i ytterligare 1 Gb?

/ursäkta att jag är lite offtopic.

Kan du specificera lite mer exakt i vilka situationer den blir seg, vilka arbetsmoment i vilka program?

Har segheten någon egentlig inverkan på din produktivitet, eller är det mest "känslan" av seghet som stör?

Det känns som att det är hårddisk-aktivitet som går för sakta. Typ när man jobbar både i Photoshop, Illustrator och Destiller samtidigt med större dokument och sparar dokumenten och switchar mellan program. Också när man öppnar stora (100MB+) filer i Photoshop. Eller öppnar Illustrator-dokument med en massa bilder i (även om jag länkar alla bilder - inte embeddar).

Just nu måste jag klara mig med min PB, men drömmen voru ju en dubbel PowerMac med en massa RAM.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

Vad är det för processor i den? 1.33? 1.5?

I den situationen så skulle helt klart mer minne hjälpa dig, men annars så finns det den enklare och billigare lösningen att avsluta de programmen du inte använder. Du sitter väl inte och destillerar ps-filer på löpande band?

(den är 1.5 GHz)
Det värsta är att steget upp till 2GB är så otroligt dyrt och det tycker jag inte lönar sig. (Det finns ju bara två minnesplatser i PB - 512MB kostar 1200 kr/st men 1GB kostar typ 4000kr/st=8000kr!).

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

De här programmen käkar internminne till frukost och hårddiskar till lunch, med en stadig frukost så dröjer det längre innnan de går på hårddisken, så antingen är det mer minne eller färre program/mindre dokument som gäller

du kanske kan effektivisera ditt photoshoparbete? försöka slå ihop lager medans du jobbar, rastrera texten osv.

1
Bevaka tråden