Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G5 och iBook G5 inom ett halvår

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man ska inte tro på ryktet allt för mycket. Att tillverka en PB G5 är svårt nog, men en iBook G5 som ska vara mindre och tystare - nä, det tror jag inte på.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-15 18:14

Då kanske de 100000 15,4 skärmarna som samma källa uppgav att Apple skrivit en order på ( för mer än ett år sedan) kommer till nytta. Dvs den skärm med enastående upplösning, färgåtergivning och bred betraktningsvinkel och som jag har använt för bärbar bildredigering en längre tid, på en pc.
Om det är så? är det bara att gratulera !!!!.

Senast redigerat 2005-01-15 20:23

Jag tror att det är ett skrivfel. Att det ska stå G4 egentligen.

  • Medlem
  • 2005-01-16 14:21

Om det nu är ett skrivfel så borde det väl ha varit åtgärdat nu, eller samlar de bara träffar på sin hemsida för att höja annonspriset.... Undrar förresten hur länge Apple ska hålla på så här? Övriga datorleverantörer har halvofficiella roadmaps och kunderna kan i god tid planera sina investeringar. Gamla och nya produkter överlappar varandra och prissättningen anpassas på ett sätt som gör att kunden inte känner sig blåst så fort det kommit ny produkt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-16 19:25
Ursprungligen av tby:

Om det nu är ett skrivfel så borde det väl ha varit åtgärdat nu, eller samlar de bara träffar på sin hemsida för att höja annonspriset.... Undrar förresten hur länge Apple ska hålla på så här? Övriga datorleverantörer har halvofficiella roadmaps och kunderna kan i god tid planera sina investeringar. Gamla och nya produkter överlappar varandra och prissättningen anpassas på ett sätt som gör att kunden inte känner sig blåst så fort det kommit ny produkt.

håller med! tycker också att de kan presentera sina planer inte bara låta folk vänta och vänta. om de säger att en pb inte kommer förrän en viss dag jadå vet man så kan man med lugn och ro köpa sin pb g4...

Ursprungligen av clabbe:

håller med! tycker också att de kan presentera sina planer inte bara låta folk vänta och vänta. om de säger att en pb inte kommer förrän en viss dag jadå vet man så kan man med lugn och ro köpa sin pb g4...

Så funkar det inte. Det sista en producent vill är att konsumenter ska veta om att det kommer nyare, snabbare. bättre prylar nästa månad. Försäljning tvärdör då alla istället väntar.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-16 21:00
Ursprungligen av Anders Täpp:

Så funkar det inte. Det sista en producent vill är att konsumenter ska veta om att det kommer nyare, snabbare. bättre prylar nästa månad. Försäljning tvärdör då alla istället väntar.

kanske inte massan men jag skulle iaf göra det:-P

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-01-16 21:56

PbG5

>Jag tror att det är ett skrivfel

Då hade dom inte skrivit "iBook/iBook G5" eller hur...
Kan fortfarande vara fel - men pga av felaktig källa - eller ett försök att ragga publicitet.
Eller så har koreanerna helt enkelt fått en beställning att bygga nästa generation iBöcker och Powerbooks - utan att få veta exakt processorspec.

"G5" kan dessutom inrymma mycket (dvs inte nödvändigtvis vara vad vi idag anser en "G5").
Personligen tror (och hoppas) jag att det snart dyker upp gefemmor i de bärbara. Tror inte det blir från Freescale (fd. Motorola) då Apple blivit rejält brända tidigare. Förmodligen någon IBM-variant.

iBook får förmodligen G5 samtidigt som Powerbook - det blir ofta en hel del "låghertzare" när man gör processorer och dom vill vi ju *inte* ha i PB - eller hur
Processorer i lägre herz är dessutom i regel svalare och mindre batterikrävande.

Konspirationsteori: Att inte Påvverböckerna uppdaterats till snabbare G4 kan bero på att steget ska kännas större när väl gefemmorna kommer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 22:12
Ursprungligen av kendoka:

Konspirationsteori: Att inte Påvverböckerna uppdaterats till snabbare G4 kan bero på att steget ska kännas större när väl gefemmorna kommer...

Det kan säker ligga något i det,, dom vill öka på WOW effekten.. Powerbook G4 1,8 till 2.0 G5 låter inte lika skönt som 1,5G4 till 2.0G5..

  • Medlem
  • 2005-01-17 01:16

[QUOTE="Anders Täpp"]Så funkar det inte. Det sista en producent vill är att konsumenter ska veta om att det kommer nyare, snabbare. bättre prylar nästa månad. Försäljning tvärdör då alla istället väntar.[/QUOTE

Ehh... "Så funkar det inte." Hmm få se nu, kan vi ta två enkla exempel kanske? Mobiltelefoner och bilar (och naturligtvis övriga datortillverkare) redovisar i god tid sina planer. I fallet Apple, där det till stora delar inte ens är frågan om konsumentprodukter så är det nog så att det till och med begränsar deras möjligheter att slå sig in på marknaden. Större företagskunder är inte så intresserade av en häftig lansering, mer att planera teknologiskiften och uppgraderingar.

Monopol är väl det man kommer att tänka på... som gör att inte normala marknadskrafter biter på äpplet. Hade OSX varit tillgängligt på flera tillverkares hårdvara så hade det inte varit samma hemlighetsmakeri.

Men de ska ha all heder av att de verkligen kan hålla en så stor kedja med personer knäpptysta om tidplanerna, för det är väl hundratals personer som vet om vad som sker hos en hel drös med underleverantörer.

[QUOTE="tby"]

Ursprungligen av Anders Täpp:

Så funkar det inte. Det sista en producent vill är att konsumenter ska veta om att det kommer nyare, snabbare. bättre prylar nästa månad. Försäljning tvärdör då alla istället väntar.[/QUOTE

Ehh... "Så funkar det inte." Hmm få se nu, kan vi ta två enkla exempel kanske? Mobiltelefoner och bilar (och naturligtvis övriga datortillverkare) redovisar i god tid sina planer. I fallet Apple, där det till stora delar inte ens är frågan om konsumentprodukter så är det nog så att det till och med begränsar deras möjligheter att slå sig in på marknaden. Större företagskunder är inte så intresserade av en häftig lansering, mer att planera teknologiskiften och uppgraderingar.

Monopol är väl det man kommer att tänka på... som gör att inte normala marknadskrafter biter på äpplet. Hade OSX varit tillgängligt på flera tillverkares hårdvara så hade det inte varit samma hemlighetsmakeri.

Men de ska ha all heder av att de verkligen kan hålla en så stor kedja med personer knäpptysta om tidplanerna, för det är väl hundratals personer som vet om vad som sker hos en hel drös med underleverantörer.

Sen beror det ju på vad man menar med funkar iofs... du utgår från att det som funkar för Dell och Nokia även funkar för Apple. Hur vet du det?

Apple får stort genomslag i media genom att släppa en bomb då och då. Ingen vet väl egentligen hur mycket utrymme de fått om de bara gav ut pressreleaser på vanligt sätt.

blir helt snurrig av detta rykte. men - egentligen är det inte konstigare att ha 1.8 ghz G5 i powerbook och 1.4 ghz G5 i iBook än att ha 1.5 resp. 1.2 ghz G4 i powerbook respektive ibook. men det viktigaste i sammanhanget är ju faktist attt apple fortsätter att hålla iBook billig...gärna ännu billigare!

och kan man få ner "thermal problems" i en powerbook måste man rimligtvis kunna göra det i en ibook också :rolleyes:

men av erfarenhet med apples roll-outs av nya produkter så borde dom lansera G5 först i pb och köra G4 i ibook minst en generation till. några av de största fördelarna med ibook är: 1) tyst och 2) billig. Ändra inte på det apple!

Jämförelsen med bilar är helt fel. Bilar är inte färskvara på samma sätt som datorer varit i 20 år. En 1989 state of the art dator som IIfx blir är oduglig till det mesta som vilken modern skruttdator klarar. Men inte blir en 1989 års Ferrari omkörd av en EU moppe?

Skulle Dell ha ett unikt avtal med Intel om att få 4 GHz processorer om tre månader skulle de hålla tyst om det av samma skäl som Apple håller tyst om IBM...

  • Medlem
  • 2005-01-17 16:00

Läs mitt inlägg igen DrBoar, det som diskuteras är hemlighetsmakeriet och hur det påverkar kundens köpbeslut och val av leverantör. Jämförelsen med bilar avsåg i sammanhanget att vi vet ett halvår innan "release" att Audi A6 Avant kommer i en ny modell. På Nokias web kan man läsa om kommande modeller osv. Om nu Apple har ensamrätt på processorer från Apple så har de ju inte några konkurrenter att ta hänsyn till, de behöver bara tänka på sina kunders bästa. Vilket kanske skulle få dem över den trista 2% nivån som gör att internetbanker och annat strular till och från.....

  • Medlem
  • 2005-01-17 18:09

Jag utgår helt enkelt ifrån att de gör någonting väldigt fel, eftersom marknadsandelen är så otroligt mycket lägre än vad den borde vara med tanke på hur bra produkter man faktiskt har. EN orsak till detta kan jag mycket väl tänka mig beror på deras ovilja att kommunicera produktplaner på normalt sätt. Låt säga att Apple konkurrerade med Dell, HP, Fujitsu och IBM på företagsmarknaden så skulle de inte ens kunna besvara en riktig offertförfrågan från stora kunder då produktlivscykler och generationsskiften är viktiga faktorer.

Men tyvärr så verkar det som om Apple nu definierar sin marknad som i första hand konsumenter som redan har en Mac.

Ursprungligen av tby:

...Men tyvärr så verkar det som om Apple nu definierar sin marknad som i första hand konsumenter som redan har en Mac.

Njae... fram till nyligen kunde jag hålla med om. Mac mini och iPod är väl tecken på att de börjar vidga vyerna.

Ursprungligen av tby:

Jag utgår helt enkelt ifrån att de gör någonting väldigt fel, eftersom marknadsandelen är så otroligt mycket lägre än vad den borde vara med tanke på hur bra produkter man faktiskt har. EN orsak till detta kan jag mycket väl tänka mig beror på deras ovilja att kommunicera produktplaner på normalt sätt. Låt säga att Apple konkurrerade med Dell, HP, Fujitsu och IBM på företagsmarknaden så skulle de inte ens kunna besvara en riktig offertförfrågan från stora kunder då produktlivscykler och generationsskiften är viktiga faktorer.

Men tyvärr så verkar det som om Apple nu definierar sin marknad som i första hand konsumenter som redan har en Mac.

Du har nog ganska fel nu har ju Apple för första gången (på mycket länge) en Mac dator som lämpar sig mycket väl på företag och som företagen har budget att köpa in i stora mängder.

Vad gäller produktlivscykler så har ju Apple haft ganska självklara sådana på de flesta av sina produkter och om något företag skulle begära en offert precis innan Apple släpper nya modeller så får ju företagen veta att det kan vara läge att antingen vänta eller få ett bätre pris på utgående modeller.

Varken Dell HP Fujitsu eller IBM släpper heller information på specifika modeller i alltför tidigt skede.

Det är väl aldrig så att den kan komma ännu tidigare?

Mail med anledning av nybeställd PB G4:

"Bästa Apple Store-kund!

Tack för att du handlar hos Apple Store.

Du har säkert fått vårt meddelande om ändrat leveransdatum för din beställning.

Tyvärr måste vi nu ändra leveransdatumet igen, eftersom efterfrågan på produkten

har överstigit alla våra förväntningar. Vi räknar med att kunna leverera din beställning

den 25 Januari 2005.

Vi vill be om ursäkt för detta och tacka för visat tålamod.

Alla beställningar slutförs i den ordning de tas emot. När din beställning har skickats

iväg, får du ett e-postmeddelande som bekräftar detta. Med hjälp av meddelandet kan du

även spåra din beställning.

Många frågor om köpta produkter besvaras på Apple Stores webbplats för kundservice

på adressen

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore

Med vänlig hälsning

Apple Store"

Ursprungligen av Johan Andersson:

Det är väl aldrig så att den kan komma ännu tidigare?

Mail med anledning av nybeställd PB G4:

"Bästa Apple Store-kund!

Tack för att du handlar hos Apple Store.

Du har säkert fått vårt meddelande om ändrat leveransdatum för din beställning.

Tyvärr måste vi nu ändra leveransdatumet igen, eftersom efterfrågan på produkten

har överstigit alla våra förväntningar. Vi räknar med att kunna leverera din beställning

den 25 Januari 2005.

"

Perfa, då hoppas jag de uppdaterade PB G4-orna kommer imorrn. För nån G5 blir det inte, det kan jag lova.

Ursprungligen av Rickard A:

Perfa, då hoppas jag de uppdaterade PB G4-orna kommer imorrn. För nån G5 blir det inte, det kan jag lova.

Som jag skrev i nån annan tråd:

Nu är jag f-n säker på att nya PB kommer imorrn. Just nu listas alla BTO-modeller av PB på svenska Applestore 9-11 dagar. På amerikanska Applestore är det 7-10 dagar. Slutet på förra veckan hade US store 3 dagar.....

Nu kan ju iofs detta även tyda på att Mac mini snor kapacitet från PB eller så kan det bero på nåt helt annat men jag vill hoppas på nya PB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

iBook BTO är för övrigt fortfarande 3 dagar.

  • Medlem
  • 2005-01-17 22:00
Ursprungligen av Errol Garner:

Du har nog ganska fel nu har ju Apple för första gången (på mycket länge) en Mac dator som lämpar sig mycket väl på företag och som företagen har budget att köpa in i stora mängder.

Vad gäller produktlivscykler så har ju Apple haft ganska självklara sådana på de flesta av sina produkter och om något företag skulle begära en offert precis innan Apple släpper nya modeller så får ju företagen veta att det kan vara läge att antingen vänta eller få ett bätre pris på utgående modeller.

Varken Dell HP Fujitsu eller IBM släpper heller information på specifika modeller i alltför tidigt skede.

På företagsmarknaden så konkurrerar de med MS, det är ju knappast så att ett större företag får för sig att plötsligt köpa Mac för att hårdvaran blir billig, det är ett rätt stort projekt att byta OS. I mitt exempel så menar jag inte offerter på enstaka köp, utan stora ramavtalsförfrågningar som ligger till grund för val av leverantör för lång tid framöver och därför kräver roadmaps. (Nu var ju frågan iofs rent hypotetisk eftersom de extremt sällan är i en konkurrenssituation). Dell, HP, Fujitsu och IBM är alla ganska öppna med sina kunder avseede nya modeller. Det är bara det att det inte uppmärksammas på samma sätt när nya produkter och uppgraderingar kommer löpande utan dramatik.

Har flera bekanta som funderar på att köpa PB, men får hela tiden höra att det skaju komma en modell snart, så det är väl lila bra att vänta. Så har det låtit sedan oktober. Det är nog bad business för man riskerar att tappa dem på vägen.

Men, men, nu ska jag inte tjata mer om det.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 22:56

G5 eller inte G5 på iBooken, så är jag mycket säker att det kommer komma en grafikchipsuppdatering innan eller samtidigt som Tiger iallafall, så att iBooken kan utnytja Core Image.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-18 02:44

Rimligtvis gör de väl även en uppdatering av designen på de nya PB- och iB-modellerna... tänkte att de kanske kör vidare på Mac/iPod mini-receptet och lekte lite i Photoshop

  • Medlem
  • 2005-01-24 02:19
Ursprungligen av xevve:

Rimligtvis gör de väl även en uppdatering av designen på de nya PB- och iB-modellerna... tänkte att de kanske kör vidare på Mac/iPod mini-receptet och lekte lite i Photoshop

Ett campingbord

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 06:47
Ursprungligen av DrRotmos:

G5 eller inte G5 på iBooken, så är jag mycket säker att det kommer komma en grafikchipsuppdatering innan eller samtidigt som Tiger iallafall, så att iBooken kan utnytja Core Image.

jo, det hoppas man på då både iBooken och Mac mini inte har en gpu som klarar DX9 (Pixel- & vertexshaders) som krävs för CoreImage och CoreVideo.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-01-22 01:23

Apropå hemlighetsmakeri och att tappa försäljning.
Jag satt och kollade MacWorldmässan i januari för två år sedan med kreditkortet i handen - skulle byta ut min Pismo mot en ny Powerbook. Så släpptes de nya aluminiumböckerna. Great! Men var fanns en 14-15" modell? Jag väntade med köpet. Och väntade. Så släpptes till slut 15-tummaren - fast med en hel del barnsjukdomar. Å i samma veva kom Gefemman (stationär) och med den ryktena om en nära förestående bärbar dito. Så jag väntade. Och väntade. Sitter fortfarande med min Pismo.
Om Apple hade varit tydliga med tidsplanen för lansering av Pb G5 direkt från start (alternativt hade erbjudit någon inbytesdeal (köp G4 nu byt upp dig när G5 kommer) så hade jag helt säkert suttit med en betydligt nyare bärbar nu.
Har för avsikt att gå över från stationär videoredigering till att göra allt på min nästa bärbara - men som det ser ut idag är det åt hvete för stort prestandaglapp mellan stationära proffsmacar och bärbara dito. Så jag får väl vänta...
Hoppas Appleär glasklara när de nu (på tisdag?) släpper nästa speedbumpade PbG4. Säger dom ett datum innan vilket dom lovar att inte släppa en ny generation (typ "nästa generation beräknas lanseras till skolstart ht05"). Så kan alla som, likt mig, väntar på en PbG5 ta ett beslut baserat på fakta istället för på spekulationer.

Ursprungligen av kendoka:

Om Apple hade varit tydliga med tidsplanen för lansering av Pb G5 direkt från start (alternativt hade erbjudit någon inbytesdeal (köp G4 nu byt upp dig när G5 kommer) så hade jag helt säkert suttit med en betydligt nyare bärbar nu.

Apple har som princip att inte uttala sig om kommande modeller, men just när det gäller G5 i PowerBook så uttalade sig Jon Rubinstein redan i september 2003 vilket följdes upp av ett uttalande från David Russell i november 2003. Båda dessa uttalanden var ytterst ovanliga för Apple och det om nånting var ett tecken på att det skulle dröja med G5 i PowerBook. Det har dessutom följts upp av ett uttalande från Peter Oppenheimer nu i år (Oppenheimer var dock den som sa att Apple inte skulle göra en sub-$800-mac så hans uttalanden litar inte alla på).

Med dessa uttalanden i ryggen tycker jag man kunde vara ovanligt väl (i Apples fall) förvissad om att PowerBook G5 skulle dröja ett bra tag och man kunde lugnt ha köpt en PowerBook G4 då och hunnit använda den rätt länge innan G5 kom.

Man kan ju dessutom anta att det knappast fanns en tidsplan från start, då när G5:an lanserades, utan bara en målsättning att övervinna stora tekniska hinder. Och hade Apple gått ut och sagt att om två år kommer G5 i PowerBook så hade nog folk klagat en hel del på det. Hade de sagt om ett år så hade de, förutom att misslyckas att nå målet, helt dödat försäljningen av PowerBook G4.

Sen är ju misstron kring G4:an ganska stor tyvärr, så fort G5 fanns i PowerMac så var plötsligt G4 förlegad, vilket ju inte är fallet. G4:an utvecklas fortfarande och de kommande processorerna från t.ex. Freescale verkar högst intressanta.

Ursprungligen av kendoka:

Hoppas Appleär glasklara när de nu (på tisdag?) släpper nästa speedbumpade PbG4. Säger dom ett datum innan vilket dom lovar att inte släppa en ny generation (typ "nästa generation beräknas lanseras till skolstart ht05"). Så kan alla som, likt mig, väntar på en PbG5 ta ett beslut baserat på fakta istället för på spekulationer.

Ja, jag skulle tro att det kan bli redan nu på tisdag. Men Apple kommer knappast att säga något om PowerBook G5 då, vem vill i så fall köpa en PowerBook G4? En sak kan du ändå vara säker på: Det dröjer minst ett halvår till nästa modell kommer, jag kan inte minnas att Apple nånsin varit snabbare än så, 6 månader är den normala cykeln (men när det gäller PowerBook har det oftast gått ännu längre mellan gångerna).

Och när PowerBook G5 väl kommer, då måste man ju vänta på generation 2, för man vill ju inte stå där med alla barnsjukdommarna av en helt ny och omgjord PowerBook? Näe, bäst att vänta till nästa modell...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 06:45

Man får inte glömma att G3, G4 och G5 är marknadsföringsnamn och inget annat. Man ska heller inte glömma att PPC-arkitekturen är 64-bitar (har varit det sedan början) men man använder endast de undre 32-bitarna vid tillverkning av processorn samt mjukvaran när den jobbar mot processorn. Man ska inte glömma att Freescale (fd. motorola) jobbar med att ta fram en G4 som är 64-bit, 90nm, powertune och dual core. En sådan altivecbaserad 64-bitars processor med powertune i singlecore-utförande vid 1.2 GHz Skulle kunna markandsföras som en iBook G5 med bibehållen battritid samt en sådan altivecbaserad 64-bitars processor med powertune i dualcore-utförande vid 1.8 GHz Skulle kunna markandsföras som en PowerBook G5 med bibehållen battritid.

Visst, det är inte en PPC970 i den. Men det behöver det ju inte vara. Det viktigaste är att det är en 64-bitars PPC processorn med altivec som klarar powertune och helst är i dualcore och tillverkas i 90nm har klockas vid 1.8 GHz och drar inte mer Watt än tidigare G4. Processorn har ändå det som en G5 annars har. Så Varför inte marknadsför det som en G5 i iBook G5 och PowerBook G5?

Bevaka tråden