Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köper du en Mac mini?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är lite nyfiken på inställningen. Jag ställer egentligen två separata frågor med ja/nej-alternativ. Den ena frågan gäller om du faktiskt kommer att köpa en. Den andra är om du tror att den kommer att sälja eller inte.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-12 15:02

Jag vill verkligen köpa en, måste bara komma på en anledning/ursäkt

Jag kommer antagligen köpa den...såfort jag tjänat lite pengar (tar nog inte mer än ett år eller nå sånt)

Jag är rätt säker på att jag kommer att köpa en. Det blir 1,4 Ghz med 512 MB och DVD-brännare: SEK.6.894,90 på Apple Store education.

Jag har en G4 1Ghz nu, och är ordentligt trött på ljudnivån, eftersom jag har den i sovrummet. Jag kommer att plocka ut en av de extra hårddiskarna i den (200 GB) och montera in i ett chassi, exempelvis från Speedmania.

Förhoppningsvis kommer någon som har nytta av utbyggbarheten i en PM att ge 6-7000 kr för min nuvarande dator, så att det går ganska jämnt ut mot en mini.

En sak krävs dock innan jag slår till: jag vill höra från de fösta som får sina mini att det verkligen är en tyst dator. Annars är det ingen idé med bytet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 15:27

Ska ha en

Kommer med 100% säkerhet köpa en, men väntar tills jag får lite mera kött på
benen angående uppgradera minnet själv, sedan vill jag uppleva ljudnivån själv.
Och kanske är det smartast att vänta till sommaren när tiger släpps?? om jag kan hålla mig :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-12 15:41

Men den har väll ingen fläkt så den kan låta. Det står så i allafall på apple hemsida att det inte finns någon. Men iför sig så kan ju hårdisken låta lite mini ljud.

Ursprungligen av Alex3:

Men den har väll ingen fläkt så den kan låta. Det står så i allafall på apple hemsida att det inte finns någon. Men iför sig så kan ju hårdisken låta lite mini ljud.

"Mac mini features a teensy little fan, too, so there’s no reason to hide it under your desk like an old PC to save your ears."

Från http://www.apple.com/se/macmini/design.html

Har redan beställt

Jag har i detta nu beställt en 1,42GHz . Extra disk + 0,17 Ghz känns som det är värt en 1000:-

Däremot ingen Superdrive , tänker försöka bygga mig en extern med hjälp av kabinett och en NEC 3500. Finns det någon som har testat.

Minne blev bara 256M till att börja med, kan "aktoriserad service" få isär en Mini och montera nytt så borde jag också klara av det, komplett.se är ju dessutom BETYDLIGT billigare än applestore på DDR333 stickor.

BlueTooth + WIFI har jag redan överblivna tummar från PC-världen, skall testa dom först.

Leverans 28:e + 3-7 dagar, det blir en lååååååång väntan.

Senast redigerat 2005-01-12 17:13
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-01-12 15:46

Kanske nästa revision, om de slutar snåla med ljudet(hur mycket extra kan det kosta med ljud-in och optisk 5.1-utgång igentligen?)

Min nästa burk blir nog en PB 12", men en mini som "hemmabas" vore inte helt fel...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 15:52

Om jag redan hade haft tangentbord och skärm att koppla in, hade macmini varit ett grymt alternativ. Speciellt med tanke på att jag kommer skaffa Tiger när den väl kommer. iLife'05 vill man inte heller vara utan. Köper man en macmini om några månader får jag alltså mjukvara för ett par tusen, som jag skulle köpt ändå!? Fast iLife'05 rullar ju inte så bra på dasslocket... hmmm

Det blir nog en iMac nästa gång jag handlar dator.

  • Medlem
  • 2005-01-12 15:56

Jajjemensan. Frågan är bara...hur fint funkar iLife på den här maskinen? Alltså, GarageBand på förra iLife på en iBook 1.3Ghz med 768 i minne var inte ett dugg jäkla kul.

/Fredrik

Inte idag och inte nästa vecka, men troligen det här året. Jag hade tänkt spara till en PowerMac för att kunna uppgradera den, men om den här idén funkar (och det tror jag den gör) så kommer Apple alltid ha en billig skärmlös Mac på lager som man kan köpa istället för att uppgradera och det tropr jag kommer bli både billigare och roligare i längden.
Det känns som att Apple försöker sig på en ny målgrupp som har mindre pengar och jag med många andra tillhör den målgruppen ett tag framöver.

Jag köper den, via en kompis i USA, $499 modellen, plus BlueTooth och Airport för $628.00 ~4300:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 16:51
Ursprungligen av Andersson:

Jag köper den, via en kompis i USA, $499 modellen, plus BlueTooth och Airport för $628.00 ~4300:-

Om man köper en när man är i USA gäller då garantin i Sverige - utan problem dvs?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 19:42
Ursprungligen av Andersson:

Jag köper den, via en kompis i USA, $499 modellen, plus BlueTooth och Airport för $628.00 ~4300:-

5600 i Sverige med studentrabatt. Vad betalar du för strömadapter och frakt? Var själv inne på omvägen via USA, men har dålig koll på vad tilläggskostnaden blir.

/Y

Ursprungligen av Yozzi:

5600 i Sverige med studentrabatt. Vad betalar du för strömadapter och frakt? Var själv inne på omvägen via USA, men har dålig koll på vad tilläggskostnaden blir.

Jag använder mini's nätadapter, men med en omvandlare vid vägguttaget. Detta finns för en billig penning hittar bara inte länken just nu.

Frakten borde inte bli hög, med emballage rör det sig om max 5 kg?

  • Medlem
  • London
  • 2005-01-17 14:29
Ursprungligen av Andersson:

Jag använder mini's nätadapter, men med en omvandlare vid vägguttaget. Detta finns för en billig penning hittar bara inte länken just nu.

Det verkar som om minin klarar vår spänning och frekvens utan omvandling:
Line voltage: 100-240V AC
Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase

Jag åker till USA imorgon, har svår beslutsångest över om jag ska köpa en iMac och sälja min MDD eller om jag bara ska komplettera med en mini, i så fall som server.

Dessa i-landsproblem...

Ursprungligen av jb:

Det verkar som om minin klarar vår spänning och frekvens utan omvandling:
Line voltage: 100-240V AC
Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase

Jag åker till USA imorgon, har svår beslutsångest över om jag ska köpa en iMac och sälja min MDD eller om jag bara ska komplettera med en mini, i så fall som server.

Dessa i-landsproblem...

Hoppas du ska vara i USA ett tag, för det lär vara en grym efterfrågan.

Ser att dom sälja på eBay för 600 dollar istället för 499.

Lycka till.

  • Medlem
  • London
  • 2005-01-17 21:46
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Hoppas du ska vara i USA ett tag, för det lär vara en grym efterfrågan.

Ser att dom sälja på eBay för 600 dollar istället för 499.

Lycka till.

Jodå, jag är där i tre veckor. Men släpps dom inte den 22 jan eller liknande? Då kan jag ju hänga på låset på AppleStore i Welllington. Undrar om det är många fanatiker där, jag kanske blir ensam utanför...

En värdig ersättare till shuttlen?

Shuttlen är ju historia sedan långt tillbaka

mini'n får dessutom Shuttlen att se tjock ut

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-12 16:33

Japp, har beställt min Mac mini nu 1,4GHz varianten med Superdrive, 512 Mb RAM och AirPort Extreme, skippade BT, finns ändå inga BT-trackballs, så då kan jag likagärna köra "vanliga" trådlösa Tgb/Möss/Trackballs.

  • Medlem
  • 2005-01-12 16:38

Min mor ska skaffa sin första dator och den här verkar vara ett mycket intressant alternativ till att utsätta henne för det helvete som är PC. Får se om man övertyger henne att detta är datorn för henne!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-12 16:57

Sålde min Bärbara PC i förrgår och har varit helt installd på att köpa en PB 12" ända tills imorse när jag såg minin för första gången... Så nu blev det plötsligt svårt att bestämma sig, Blir det en Mini så blir det en 1,4 med 1gb minne från datorbutiken som jag låter Pece data i örebro installera(dom är auktoriserad Macverkstad eller vad det nu heter).. Men det vore ju inte helt fel med en riktig bärbar dator... Så om nån känner att dom vill bli av med en PB för ca 10-13000 så kan ni ju maila mig

Ursprungligen av pjn:

Min mor ska skaffa sin första dator och den här verkar vara ett mycket intressant alternativ till att utsätta henne för det helvete som är PC. Får se om man övertyger henne att detta är datorn för henne!

Tillsammans med en fin silverfärgad TFT borde det inte vara så svårt

Samsung 15" LCD Syncmaster 510N TCO-99 Monitor, Silver kr 1.995:- t.ex.

  • Medlem
  • 2005-01-12 19:15
Ursprungligen av Andersson:

Tillsammans med en fin silverfärgad TFT borde det inte vara så svårt

Samsung 15" LCD Syncmaster 510N TCO-99 Monitor, Silver kr 1.995:- t.ex.

Ah, tack för länken. Har tittat lite på CTX 17" LCD S762G TCO99 Silver 2.395:- men ska presentera den andra skärmen för henne också. Hon kommer förbi imorgon och då ska vi diskutera om hon ska ha trådlöst nätverk eller om vi ska dra kabel. Kanske lägger en beställning imorgon redan För egen del så börjar det bli dags att få tummen ur röven och beställa den där ibooken jag lustat över alltför länge.

  • Medlem
  • 2005-01-24 00:42
Ursprungligen av pjn:

Min mor ska skaffa sin första dator och den här verkar vara ett mycket intressant alternativ till att utsätta henne för det helvete som är PC. Får se om man övertyger henne att detta är datorn för henne!

Så där ja. Då var det beställt en Mac mini till morsan och en 12" ibook åt mig.

  • Medlem
  • 2005-01-12 16:56

Minin ser helt rätt ut och skulle platsa fint i bokhyllan, men tyvärr är insidan lite svag. Känns inte som man vill köpa något nytt utan en G5:a och minst 1Gb RAM. Jag tycker min G4 PB (1GHz, 1Gb RAM) är för slö för att inte tala om min 17" iMac Globe.
Nä, jag har redan gjort misstaget en gång tidigare -köpte sista varianten av iMac G3. Ett halvår senare stoppade jag i OS X och då var det ingen rolig maskin längre. När Tiger kommer blir det som vanligt lite högre krav på hårdvaran för att man ska kunna använda alla nya kul funktioner.

Jag väljer hellre en ny iMac eller väntar tills mini kommer med G5 (utan fläkt -får väl ligga i en cryotank eller nåt).

Undrar om den står bra på foten till Apples nya skärmar? Utrymmet blir antagligen för kort med tanke på sladdarna.

(För egen del tycker jag iofs att det haltar lite om man skulle skaffa skärm som kostar dubbelt så mycket som datorn.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 20:52

Jag är svårt sugen på att köpa en mini och köra den som server.
Kapacitetsmässigt så klarar den lätt mina krav, web + mail, men jag vet inte
om jag får tag på java för PPC linux

Känns lite hårt att handla OSX server för lika mycket pengar som maskinen,
och "mjukvaru kommunist" (sic) rimmar illa som företagare...

Bevaka tråden