Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PMG3 på vinden/kyla?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 17:17

Jag har en PowerMac G3 blådåre som står som webbserver. Pga att det börjar bli trångt i källaren/datarummet, funderar jag på att flytta upp den på vinden. Enda problemet är att det om vintrarna kan bli rätt kallt däruppe (yttertemperatur), dvs nedåt -20 °C. Vad säger datorn om det? Är det för kallt, eller funkar den bara bättre av kylan?

(På sommaren kan även temp. på vinden gå uppemot +25/30 °C, men det skall den enligt spex (±0 - +45 °C har jag för mig) klara.)

Någon som har erfarenhet av minusgrader och datorer?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-01-22 17:39

Jag har inget riktigt svar. Men borde det inte funka med en frigolitlåda över datorn på vintern. Datorn alstrar ju en del värme, och då blir det ju varmt i lådan....
Men som sagt. Jag vet inte om det räcker och har inte testat själv.

  • Medlem
  • 2005-01-22 18:08

Jag gjorde faktiskt ett experiment nu i julas och hade en Pentiumburk igång ute i ett skjul där temperaturen varierade mellan 0 -> -15. Den var ute i 20 dagar tills jag tog in den och fungerar fortfarande bra.

Jag har själv aldrig gjort något liknande men kommer att tänka på ett par saker:

• Kylan borde vara positivt för själva processorn.
• Låga temperaturer borde vara negativ för hårddisken eftersom den består av olika material som expanderar/drar ihop sig olika mycket.
• Det finns en risk för kondens när det är kallt.

Mellan 10 och 35 ska det vara när den är på. Det kan vara så kallt som 0 grader om den är avstängd. Kondensen tar död på den på fem röda sekunder, och datorns minimala värmealstring hjälper inte länge, om det blir flera minusgrader.

Inte vill du väl plåga en fin blådåre på det sättet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 23:27
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mellan 10 och 35 ska det vara när den är på. Det kan vara så kallt som 0 grader om den är avstängd. Kondensen tar död på den på fem röda sekunder, och datorns minimala värmealstring hjälper inte länge, om det blir flera minusgrader.

Inte vill du väl plåga en fin blådåre på det sättet?

Nej, jag tycker om blådåren, den skall inte få kondenseras till döds!

Det var väl något i den stilen jag var rädd för. Den får stå kvar i datarummet/kontoret så länge, så skall jag hitta något annat bättre ställe åt den senare.

Ursprungligen av claude:

Nej, jag tycker om blådåren, den skall inte få kondenseras till döds!

Det var väl något i den stilen jag var rädd för. Den får stå kvar i datarummet/kontoret så länge, så skall jag hitta något annat bättre ställe åt den senare.

Bra.

Men visst borde den klara sig i en lagom isolerad låda? Den alstrar ju ändå en hel del värme.
Fast man kanske ska prova på en X86:a först, så man inte förstör något viktigt

Hehe, som om man skulle sätta en frigolitlåda över den, alltså.

Till en början är luften i lådan 0°. Sen startar datorn, och sen (beroende på graden av välisolering) stiger den: 10° -> 20° -> 50° -> 80°...

Ska man springa upp lite då och då och lyfta på lådan, för att släppa ut lite värme?

Verkar jobbigt. Bättre att röja i kontoret tycker jag.

Tss, du ger upp för lätt. Man måste ju ha en låda som släpper ut lagom mycket värme, det är ju där utmaningen ligger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 23:33
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Verkar jobbigt. Bättre att röja i kontoret tycker jag.

Det gjorde jag igår Problemet är att servern står under skrivbordet (enda vettiga platsen för den), och där vill man gärna ha fötterna...

Jag hittade ett annat bra ställe i huset, i överskåpet på en garderob (Överskåpet är dessutom ventilerat!). Då är det bara ett projekt kvar; att dra dit el- och nätverkskabel.

  • Medlem
  • 2005-01-23 02:09
Ursprungligen av IngeNaning:

Men visst borde den klara sig i en lagom isolerad låda? Den alstrar ju ändå en hel del värme.
Fast man kanske ska prova på en X86:a först, så man inte förstör något viktigt

Därför jag ställde en skabbig sådan och inte en Mac ute i skjulet. Men det lär säkert fungera i en låda bara man kommer ihåg att ta ut den ur lådan när temperaturen stiger mot vårsidan.

1
Bevaka tråden