Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-bokföring - ett nöje!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Föreningssparbanken har en tjänst på nätet som verkar för bra att vara sann. De kallar den e-bokföring.

"Du kan även komplettera e-bokföring med Fakturering med kundreskontra. När du fakturerar förs uppgifterna in i bokföringen och när du får betalt prickas inbetalningarna av i din kundreskontra. "

Nyfiken? Läs mer.

  • Medlem
  • 2003-08-29 15:20

Låter intressant!

Hur tror du att Mac-stödet är?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-29 23:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Låter intressant!

Håller med - skall undersöka detta i helgen.

Precis vad jag behöver!!! Kanon! Vilken tur att man har företagskontot på föreningssparbanken! Hoppas att det är så bra som det låter!!!

Föreninssparbanken svarar:

"Tjänsten E-bokföring ska fungera med Macintosh. Banken via Internet
fungerar bäst med modernare versioner av våra vanligaste webbläsare.
För Macintosh så rekommenderar vi dig att använda OS 8.1 och senare
med någon av följande webbläsare:

Internet Explorer 5.0, 5.1 eller 5.2
Netscape 6.2.1 eller 7
Mozilla 1.0"

Kostar några hundralappar i månaden men är en "killer app", enligt dem som testat.

[QUOTE="Kenneth Pilo"]Föreninssparbanken svarar:

"Tjänsten E-bokföring ska ............

Hm!

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Föreninssparbanken svarar:

"Tjänsten E-bokföring ska ............

Hm!

Förstår inte vart du vill komma, då det är ett citat från FSB och av allmänintresse för Macanvändare.

Då jag själv tillhörde 99macs forumledning vid tillfället då tråden startades behöver jag inte ens reflektera över forumregel nr 11.

Även nu har jag svårt att se att detta tips skulle falla under den regeln. Men du själv kanske tangerar via ditt länktips

Visst Kennet. Vi behöver kanske inte fördjupa oss alltför mycket i detta. Förstå bara min irritiation när en diskussion blir så ensidig som denna var fram till det att jag bjöd lite motstånd. Du fär gärna göra en jämförelse mellan UNI_BAS och Föreningssparbankens lösning och sedan komma tillbaka med en nyanserad redogörelse.

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Visst Kennet. Vi behöver kanske inte fördjupa oss alltför mycket i detta. Förstå bara min irritiation när en diskussion blir så ensidig som denna var fram till det att jag bjöd lite motstånd. Du fär gärna göra en jämförelse mellan UNI_BAS och Föreningssparbankens lösning och sedan komma tillbaka med en nyanserad redogörelse.

Öh!? Innebär detta att jag varje gång jag tipsar om något som jag tycker verkar bra, så måste jag sondera hela den marknaden och sedan ge en "nyanserad redogörelse"? Låter jobbigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 17:21
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Öh!? Innebär detta att jag varje gång jag tipsar om något som jag tycker verkar bra, så måste jag sondera hela den marknaden och sedan ge en "nyanserad redogörelse"? Låter jobbigt...

Hehe... Klart du måste, är inte det en självklarhet i vårt upplysta samhälle?

Fan, kommer att bli en heltidssysselsättning för mig med alla forum jag hänger på dagligen...

Tack för tipset Kenneth. Det där låter som en riktig toppentjänst. Det kanske blir så att jag får lämna Handelsbanken till slut trots allt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-19 17:54
Ursprungligen av Göran Segeholm:

Tack för tipset Kenneth. Det där låter som en riktig toppentjänst. Det kanske blir så att jag får lämna Handelsbanken till slut trots allt.

Och jag som efter decennier nyligen lämnat FSB till förmån för Länsförsäkringars bank. Men det ska till en djävulusiskt bra tjänst för att få mig att switcha tillbaka!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 17:18
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Föreningssparbanken har en tjänst på nätet som verkar för bra att vara sann. De kallar den e-bokföring.

"Du kan även komplettera e-bokföring med Fakturering med kundreskontra. När du fakturerar förs uppgifterna in i bokföringen och när du får betalt prickas inbetalningarna av i din kundreskontra. "

Nyfiken? Läs mer.

plockar upp denna tråden igen då jag upptäckte denna tjänst från FSB nyligen. Undrar om det finns någon här som har erfarenhet från denna tjänst? Fungerar det smidigt? finns det några nackdelar i jämförelse med exempelvis vanliga bokföringsprogg? O.s.v. o.s.v.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 17:48

ingen?

[QUOTE="Kenneth Pilo"]Föreningssparbanken har en tjänst på nätet som verkar för bra att vara sann. De kallar den e-bokföring.

"Du kan även komplettera e-bokföring med Fakturering med kundreskontra. När du fakturerar förs uppgifterna in i bokföringen och när du får betalt prickas inbetalningarna av i din kundreskontra. "

Jomenvisst låter det bra. Vill Du betala 200:- kr i månaden så OK.
Ett alternativ är UNI_BAS från UNICELL http://www.unicell.se/. UNI_BAS är komplett från början med bokföring, fakturering, kunder, artiklar och leverantörer. Ladda ner gratis och prova. UNI_BAS kostar 1250:- ex moms i ENgångsavgift - det blir 100/månad första året och sedan gratis resten av tiden Du använder programmet.
UNI_BAS kan Du lägga på ett USB-minne. Då har Du bokföringen med dig vartän Du befinner Dig oberoende av om Du har tillgång till internet eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 23:32

[QUOTE="Sten_UNICELL"]

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Föreningssparbanken har en tjänst på nätet som verkar för bra att vara sann. De kallar den e-bokföring.

"Du kan även komplettera e-bokföring med Fakturering med kundreskontra. När du fakturerar förs uppgifterna in i bokföringen och när du får betalt prickas inbetalningarna av i din kundreskontra. "

Jomenvisst låter det bra. Vill Du betala 200:- kr i månaden så OK.
Ett alternativ är UNI_BAS från UNICELL http://www.unicell.se/. UNI_BAS är komplett från början med bokföring, fakturering, kunder, artiklar och leverantörer. Ladda ner gratis och prova. UNI_BAS kostar 1250:- ex moms i ENgångsavgift - det blir 100/månad första året och sedan gratis resten av tiden Du använder programmet.
UNI_BAS kan Du lägga på ett USB-minne. Då har Du bokföringen med dig vartän Du befinner Dig oberoende av om Du har tillgång till internet eller ej.

När du inte pluppar reklam kanske det finns tid att lägga upp lite skärmdumpar på er webbsida?

Ursprungligen av tjompa:

När du inte pluppar reklam kanske det finns tid att lägga upp lite skärmdumpar på er webbsida?

Man kan ladda ner demo-version av programmet gratis. Det verkar vara ett program gjort i 4D och jag skulle gissa att anledningen till att det inte finns några skärmdumpar uppe är att det är... inte särkilt snyggt. Men om du gillar turkos färg, understrukna menyval och mycket VERSALER så är det bara att köra hårt. Observera att jag inte testat programmet, det är säkert väldigt bra och enkelt men jag får kväljningar bara jag ser det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 09:32
Ursprungligen av Gabriel Falkenberg:

Man kan ladda ner demo-version av programmet gratis. Det verkar vara ett program gjort i 4D och jag skulle gissa att anledningen till att det inte finns några skärmdumpar uppe är att det är... inte särkilt snyggt. Men om du gillar turkos färg, understrukna menyval och mycket VERSALER så är det bara att köra hårt. Observera att jag inte testat programmet, det är säkert väldigt bra och enkelt men jag får kväljningar bara jag ser det...

4D, intressant. Turkos går stick i stäv med min eyeliner... jag föredrar program som går i brungräddelilaextraljusgul. Skämt å sido. Form före funktion, eller var det kanske tvärtom?

Förlåt reklamdroppet Tjompa, men Du har kanske observerat att hela diskussionen ursprungligen är ett "reklamdropp" från Föreningssparbanken.
Jag döljer inte min identitet, och tyckte att det behövdes lite balans i diskussionen. Själv skulle jag kanske också vara tveksam till en bokföringslösning där jag står med "byxorna nere" när jag skall tala med banken om mitt lån. Dom har ju full insyn i hela Din verksamhet. Nä, jag skulle föredra att åtminstone behålla kalsingarna på.

Vidare, Gabriels "kväljningar" kan jag inte göra något åt just nu (.. om Du slutar med att flytta runt fönstren och stöka till det på skärmen så blir det kanske lite bättre). Turkos, ja - samma turkos som
mapparna i OSX. Gabriel är å andra sidan inte ensam om att ha synpunkter på UNI_BAS utseende. Kanske inte så väldigt snyggt, kanske till och med fult. OK - vi kan inte vara alla till lags. MEN jag kan lova Dig att det går inte en dag utan att vi upprepat får höra spontana glädjetjut från våra kunder. Tack för ett jä...la bra program/ Äntligen ett program som är gjort för vanligt folk/ Jag har tittat på alla bokföringsprogram - utan att förstå ett dugg - i UNI_BAS klarnade allt .....osv osv

Funktion före allt annat - men vi ska försöka bättra oss även när det gäller färgsättningen.

Senast redigerat 2005-01-22 18:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 17:06
Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Förlåt reklamdroppet Tjompa, men Du har kanske observerat att hela diskussionen ursprungligen är ett "reklamdropp" från Föreningssparbanken.
Jag döljer inte min identitet, och tyckte att det behövdes lite balans i diskussionen. Själv skulle jag kanske också vara tveksam till en bokföringslösning där jag står med "byxorna nere" när jag skall tala med banken om mitt lån. Dom har ju full insyn i hela Din verksamhet. Nä, jag skulle föredra att åtminstone behålla kalsingarna på.

Vidare, Gabriels "kväljningar" kan jag inte göra något åt just nu (.. om Du slutar med att flytta runt fönstren och stöka till det på skärmen så blir det kanske lite bättre). Gabriel är å andra sidan inte ensam om att ha synpunkter på UNI_BAS utseende. Kanske inte så väldigt snyggt, kanske till och med fult. OK - vi kan inte vara alla till lags. MEN jag kan lova Dig att det går inte en dag utan att vi upprepat får höra spontana glädjetjut från våra kunder. Tack för ett jä...la bra program/ Äntligen ett program som är gjort för vanligt folk/ Jag har tittat på alla bokföringsprogram - utan att förstå ett dugg - i UNI_BAS klarnade allt .....osv osv

Funktion före allt annat - men vi ska försöka bättra oss även när det gäller färgsättningen.

Måste lägga in: mycket bra svarat på våra små påhopp. Det gillar jag...
(inte sarkastiskt)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 21:33

AD job

Om man har smak och är frilansare kan nog AD Job vara nåt! Håller på att testa det nu. http://www.adjob.se/

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 23:18
Ursprungligen av ReSign:

Om man har smak och är frilansare kan nog AD Job vara nåt! Håller på att testa det nu. http://www.adjob.se/

fruktansvärt dyrt anser jag....jag har faktiskt investerat i unibas nu.....har provat det några dagar, MYCKET lättanvänt och trevligt samtidigt som det är det billigaste jag har hittat. Att sen programmet ser ut som ett barnkalas är väl bara ett plus i kanten

Hej!
Är det någon som använder Föreningssparbankens faktureringprogram &
lyckas få till snygga utskrifter?

Fick e-bokföring demonstrerat för mig på en mässa. Blev helt såld då jag tänkte köra min pc som skrivbordsdator o köpa en ibook/powerbook som jobbdator. Då skulle jag kunna köra det på båda.
Priset på 200kr/mån är ju en del och det kändes som att ebokföring kom till korta om man hade mycket transaktioner (butik) men skulle fungera för mig. Det ingick fri support för stålarna så det kanske gör det lite mer värt det.
Sen poängterade de att banktjänstemännen inte hade tillgång till bokföringen som det nämndes ovan. OM det är helt sant vet jag inte.
Det var dessutom grejer som skulle fixas med egna fakturor mm.
Som det ser ut i år så kommer jag inte att vara bokföringsskyldig men tyckte att programmet var grymt enkelt om man är van med fsb-utseendet.

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Du har kanske observerat att hela diskussionen ursprungligen är ett "reklamdropp" från Föreningssparbanken.

Jobbar inte där, vad menar du?

Jag måste bara nämna startandrun.com som ännu ett alternativ. Webbaserat och mycket omfattande, ett helt affärssystem på webben. Jag har provat, men eftersom jag både är ekonom och datakille var jag tvungen att köra med excel istället, hehe. Men ta en titt vetja!

Jag har användt det och är mycket nöjd. Men nu när min nya bokföringsfirma tar hand om allt åt mig så lägger jag ner det.
Det bästa med e-bokföringen är att allt finns med bra backup och att man kommer åt det från var som helst. Själv satt jag två månader i sydamerika och bokförde och skickade in momsrapporter utan att vara rädd för att de salta vindarna skulle döda min dator och då mitt bokföringssytem.

Funderar på om det inte är värt att byta bank för att använda e-bokföring.
Om man säljer "en tjänst" och skickar e-faktura borde det vara smidigt att använda e-bokföring också. Jag har dock inte provat systemet, vore kanon om någon kunde lämna en recension.
Är det någon som nappar Unicells program kan ni skicka pm till mig så får ni min licens med rabatt!

1
Bevaka tråden