Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple QuickTime iMovie Store?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Pascal Cagni har tydligen sagt att Apple möjligen kommer att börja sälja filmer via nätet.

Vore ju trevligt, SF Anytime funkar väl fortfarande bara med wintel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 15:41

Robert X. Cringely argumenterar för att Quicktime Movie Store (eller nåt) kommer snart, mycket snart. Han menar att Mac mini är en del av planerna, i en ny artikel.

Bevis A: man kan numera se filmtrailers (gammal Quicktime-finess) genom iTunes. Klicka på länken! Apple är nu såå nära att sälja filmer (eller hyra ut kanske?) över nätet.
Bevis B: formatstriden mellan HD-DVD och Blu-ray kommer ge Apple försprång om de kan (och det kan de) dsitribuera film utan skivor.
Bevis C: iFlicks och iFlix har gått in i nån sorts pausläge, vilket kan bero på att endera har köpts upp av Apple för att bli del av QTMS eller vad det kommer att heta

För att sammanfatta är Apple tekniskt, juridiskt och kommersiellt redo att ge sig in i filmbranschen och det kommer att ske under året. Håll i baskern!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-06 12:24
Ursprungligen av arru:

Robert X. Cringely argumenterar för att Quicktime Movie Store (eller nåt) kommer snart, mycket snart. Han menar att Mac mini är en del av planerna, i en ny artikel.
Bevis C: iFlicks och iFlix har gått in i nån sorts pausläge, vilket kan bero på att endera har köpts upp av Apple för att bli del av QTMS eller vad det kommer att heta
[/b]

Bevis C. Är inte något bevis längre.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 15:56

Är det därför de tjatar om den där nya codecen h.624(?) el. vad den heter? Är det nåt som kan användas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 16:06
Ursprungligen av DaPhox:

Är det därför de tjatar om den där nya codecen h.624(?) el. vad den heter? Är det nåt som kan användas?

Absolut! Den används nämligen i båda HD-standarderna, så Apple stöder standarden oavsett vilken som vinner. Har också glömt bort namnet, måste vara för att det är så catchy

H.264, eller Advanced Video Coding (AVC) som möjligen är lite mer catchy. Läs mer här:
http://www.apple.com/macosx/tiger/h264.html

  • Medlem
  • 2005-01-22 16:29

iPhoto 5 stödjer nu Mpeg-4 filmer. Hmm...

Ursprungligen av Addex:

iPhoto 5 stödjer nu Mpeg-4 filmer. Hmm...

Stämmer, och som jag fattat det så ska iPhoto klara av alla format som QuickTime klarar.

Year of HD-video, sa Steve.

Och just att de trycker så hårt på att man enkelt ta med sig sin Mac mini och plugga in den i sin polares TV är ytterligare ett "bevis".

Istället för en iPod video, med kass skärm, så gör de en Mac mini... Hmmm.

(Skönt att ha något nytt att spekulera i nu när headless mac faktiskt kommit )

Jupp, iPhoto klarar alla format som Quicktime klarar. Dvs. även h.264 iom. Tiger.

Om vi antar att Apple öppnar en iMovie store kvarstår ändå ett problem.
Vi svenskar kommer nog inte att få njuta av den.
Varför skulle Apple låta oss köpa film när vi inte får köpa musik?

Fast det finns iallafall en viss chans att vi får köpa film eftersom det i fallet med iTMS är musikbolagen som står i vägen och inte Apple själva...

Hmm, nu känner jag mig osäker :).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-01-22 17:46

Bara ett problem med hela argumentationen. Mac mini är för klen för att spela upp h264 i HD upplösning.

Tror tyvärr att hela den där artiklen är önsketänkande men på längre sikt kan det säkert dyka upp digital filmförsäljning från Apple. Det lär nog dröja innan vi är där dock...

Uppdaterat: erik.dv hann före mig med samma argument... det går att testa WMV HD samt DivX HD variant om man har en pc, dessa kräver kring 2,4ghz processorer som minimum och som nämnts ovan så säger Apple att deras HD implementation kräver dubbel G5:a. Men bildkvaliteten är imponerande

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-23 13:04
Ursprungligen av elimar:

Bara ett problem med hela argumentationen. Mac mini är för klen för att spela upp h264 i HD upplösning.

Tror tyvärr att hela den där artiklen är önsketänkande men på längre sikt kan det säkert dyka upp digital filmförsäljning från Apple. Det lär nog dröja innan vi är där dock...

Uppdaterat: erik.dv hann före mig med samma argument... det går att testa WMV HD samt DivX HD variant om man har en pc, dessa kräver kring 2,4ghz processorer som minimum och som nämnts ovan så säger Apple att deras HD implementation kräver dubbel G5:a. Men bildkvaliteten är imponerande

Tillåt mig förundras, ska man bygga in dual G5 i samtliga framtida DVD-spelare då eller? Har ni tänkt på det? Jag får inte ihop ekvationen!

För övrigt är det ingenting som hindrar Apple från att sälja alla filmerna i två olika format. HD- och ett mindre krävande (sämre kvalitet). Kanske med olika pris. Även om man lyckas spela upp HD-TV på sin mac blir bildkvalitén på en eventuell TV-out riktigt sunkig i jämförelse. Än har inte många Apples 30" cinema display... då behövs inte HDTV alls.

Ursprungligen av xerent:

Tillåt mig förundras, ska man bygga in dual G5 i samtliga framtida DVD-spelare då eller? Har ni tänkt på det? Jag får inte ihop ekvationen!

För övrigt är det ingenting som hindrar Apple från att sälja alla filmerna i två olika format. HD- och ett mindre krävande (sämre kvalitet). Kanske med olika pris. Även om man lyckas spela upp HD-TV på sin mac blir bildkvalitén på en eventuell TV-out riktigt sunkig i jämförelse. Än har inte många Apples 30" cinema display... då behövs inte HDTV alls.

Man bygger säkert in någon form av hårdvarubaserad lösning på grafikkortet/grafikdelen i DVD spelare och eventuellt datorns grafikkort så slipper datorns processor, i detta fall Dual G5 sköta beräknandet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 17:42

Det finns ju två saker som talar lite emot dessa spekulationer, även om de mycket väl kunde ske.

1. Datorkraft: HD-Material i h.264 kräver MYCKET dator. En Mini Mac klarar inte av det, en dual G5:a krävs.
2. Surround sound: Mini-Macen (ja, väldigt många Mac:ar generellt sätt) har inte optiskt ljud ut. Det är ju ett "måste" för 2:a generationens hemma-bio-lösningar, även om du nu laddar ner dem från nätet.

Men ja, man kan även säga att distribuera HD över nätet är smått overkill då 98% av alla som får ner materialet inte har en lösning hemma för att visa det i sin fulla rätt. Detsamma gäller för ljudet.

Time will tell... Jag skulle klart se det som en väldigt juste grej att kunna köpa eller hyra filmer från en iMovie Film Store eller dyl. Helt klart något jag hellre skulle göra än köpa musik från iTMS.

Hur lång tid tar det att ta ned en film i HD kvalitet med en 0,5Mbit/sec lina?
Tål ju också att tänkas på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 12:43

Ja, med en "Apple Movie Service" skulle man klart minst vilja ha 10 Mbit tror jag... En film lär MINST hålla storleksordning X GB så...

En st CD skiva tar ju 6h timmar eller så att få ned med 0,5 Mbit... (orimligt att vänta på en långfilm)
En st CD skiva tar c:a 15 min med 10-Mbit (rimligt att vänta på en långfilm)

Full h.264 HD-kvalité tar 6-8 Mbit per sekund så... ja, då skulle man få ner film i realtid på 10-Mbit lina, typ.

Hur många människor i världen har:

1. HD "visningssystem"
2. Dual G5 eller bättre (c:a 3Ghz på PC-sidan)
3. 10-Mbit lina

Inte så många...

Men skulle man nöja sig med en SD-tjänst (känns egentligen mer lämpligt i dagsläget) så KAN det slå igenom, likt andra online-tjänster idag. Snabbare än 0,5 Mbit kommer det kräva tror jag garanterat - snarare 2 Mbit för realtid...

Men men, spekulationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 13:14

Tillåt mig förundras, ska man bygga in dual G5 i samtliga framtida DVD-spelare då eller? Har ni tänkt på det? Jag får inte ihop ekvationen!

Nej, absolut inte... Det kommer, likt DVD-spelare har idag, finnas dedikerade kretsar för ändamålet. Första generationen Mac:ar med DVD-spelare hade ett dedikerat MPEG2-kort för uppspelning av DVD-video. Till en början kommer troligen dessa HD-DVD-spelare vara rel. dyra, MEN, om man baserar en HD-DVD-VIDEO lösning runt ex. en Pentium 4 eller dyl kommer man nog undan på c:a 6000 kr (eller dyl.) så att mkt dyarare än så lär inte en "box" vara (fast vad en HD-DVD Drive eller BlueRay Drive kostar vet jag inte, de är extremt dyra idag tror jag!)

Tyvärr krävs på Mac-sidan an maskin för 18 000 kr eller mer...

Vi glömmer en viktig faktor! Vad håller på att hända in processor världen just nu? Har ni tänkt att man inte längre han speed bumpa cpuerna speciellt mycket mer.
Enligt IBM så går man över till Dual Core cpuer med lägre Ghz eller Hz vilket man vill använda.
Både AMD och Intel ska släppa i år sina första Dual Core cpuer. AMD har redan i förra året visat upp en fungerande modell som ska introduceras i år
( troligtviss till sommaren ). Intel ska också introduceras en dual core processor i år.

IBM och store bror till G5 finns redan i dual core variant. Man får hoppas att IBM släpper en sådan till konsumenterna. Det ryktas ju om en sådan cpu ska användas
i Xbox 2. Apple kanske introduceras Dual Core nästa höst på en Mac troligtviss en PowerMac som första mac modell.

Det är inte omöjligt att en iMovie store dyker upp om mac serien går över till dual core system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 15:31
Ursprungligen av Hunter78:

Det är inte omöjligt att en iMovie store dyker upp om mac serien går över till dual core system.

Nej, det är inte omöjligt. Men det är troligare att Apple smider medan järnet är varmt och öppnar en movie store där man kan tanka filmer med rimligare processorkrav, som har påpekats ovan krävs ju både CPU och uppkoppling av monstruösa mått!

Jag tror det är med filmer precis som med musik, bekvämligheten går före kvaliteten. Och tex. MPEG2 med DVD-kvalitet är ju inte fy skam ändå. Då kan ju Apples satsning kommer inkorporera HD-DVD när det (och TV-apparaten som krävs) börjar bli allmänt spritt, och alla sitter med små billiga dual-G5:or hemma

instämmer! lansera en iTMovieS med DVD-kvalitet. runt 4 gb/film. det hade jag betalat för. sen när det medges så give us some HD-DVD

Ursprungligen av arru:

Jag tror det är med filmer precis som med musik, bekvämligheten går före kvaliteten. Och tex. MPEG2 med DVD-kvalitet är ju inte fy skam ändå. Då kan ju Apples satsning kommer inkorporera HD-DVD när det (och TV-apparaten som krävs) börjar bli allmänt spritt, och alla sitter med små billiga dual-G5:or hemma

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-24 14:08

H.264 i DVD kvalitet bör ju bli runt 1GB har gjort filmer med Handbrake och H.264 runt 700MB och ser ingen skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 14:40

Exakt, du lär lätt få ner en långfilm i SD/DVD kvalité i h.264 på 1-2 CD-skivor (beror främst på filmens längd). Skulle Apple göra detta skulle de utgå från ett format som höll mkt högre kvalité från början än DVD (som används för "personal ripping"). Helt klart skulle det vara en juste tjänst, om den kom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 14:41

Dual-Core bl.a bla... Visst, det kommer, men det kommer inte komma för gemeneman inom en snar framtid. Ska en tjänst hålla måste man ha en STOR målgrupp, inte en liten elit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 15:12

Går det att sälja komprimerad musik så borde man sälja komprimerad film.

I USA, där Apple alltid fokuserar först, finns HDTV. Där finns kanske också infrastrukturen för att streama ut HD filmer också.

Spännande tanken och också se vilket som lanseras först. Hoppas Apple blir först och framgångsrik här också.

1
Bevaka tråden