Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scrollfunktion i styrplattan?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 20:18

Hej!

Har en iBook G4 1 GHz. Finns det någon möjlighet att få en "scroll-yta" på styrplattan? Med scroll-yta menar jag en funktion så att man kan rulla i fönster på datorn genom att dra fingret upp och ner på styrplattans kortsida. Jag hade nämligen en sådan funktion på min förra laptop, en PC.

Mvh
Fredrik Bergman

Nej, Apple har bestämt sig för att en musknapp är max för vad en användare klarar av så därför är det enda sättet att få moderna pekverktyg att jobba med en ansluten rullmus.

Som workaround så kan man lära sig de olika kortkommandon som finns för att navigera bland fönster och bläddra upp/ned

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, Apple har bestämt sig för att en musknapp är max för vad en användare klarar av så därför är det enda sättet att få moderna pekverktyg att jobba med en ansluten rullmus.

Ett tips är ju att åtminstone söka här på 99mac innan man uttalar sig så bestämt om något. SideTrack är välkänt, har funnits ett bra tag och diskuterats förut (i mer än 11 trådar!). Detta känns mest som ett sätt att pika Apple utan att egentligen kolla upp vad personen frågade efter.

Ursprungligen av Adrian B:

Ett tips är ju att åtminstone söka här på 99mac innan man uttalar sig så bestämt om något. SideTrack är välkänt, har funnits ett bra tag och diskuterats förut (i mer än 11 trådar!). Detta känns mest som ett sätt att pika Apple utan att egentligen kolla upp vad personen frågade efter.

Snack. Jag gav två konstruktiva förslag (rullhjulsmus och kortkommandon). Därutöver gav jag bakgrunden till Apples beslut att ha bara en musknapp baseras, nämligen att de anser att det är opedagogiskt/svårt med fler.

Konsekvensen är att frågeställaren, jag och majoriteten av alla mac-användare inte har en aning om hur man ska åtgärda det och INTE känner till att Sidetrack finns.

Sidetrack har jag aldrig hört talas om, och vad spelar det då för roll om det har diskuterats tidigare av andra?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Sidetrack har jag aldrig hört talas om, och vad spelar det då för roll om det har diskuterats tidigare av andra?

För att om det har diskuterats av andra så kan man hitta det om man söker och innan man ger ett bestämt (och helt felaktigt) svar bör man ju åtminstone ha kollat upp vad man snackar om.

Finns ett program som heter sidetrack som åtminstone funkar på Powerbook. Testa det, det är gratis.

I stand corrected!

Fantastiskt! Ibland blir man verkligen glad att ha fel! Ser jag mycket fram emot att få testa.

  • Medlem
  • 2004-10-11 20:42

Innan du gå i polemik om enknappsmusens vara eller icke vara och om vem som har mest fel egentligen, kan du kolla in SideTrack eller uControl och se om de gör det du vill.

---
Edit: attans. lite för långsam på avtryckaren...

Ursprungligen av wlao:

Innan du gå i polemik om enknappsmusens vara eller icke vara och om vem som har mest fel egentligen, kan du kolla in SideTrack eller uControl och se om de gör det du vill.

---
Edit: attans. lite för långsam på avtryckaren...

Det är ju en annan diskussion, men jag tycker, oavsett eventuella lösningar som denna, att man borde ha fler knappar som standard.

  • Medlem
  • 2004-10-11 22:03
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ju en annan diskussion, men jag tycker, oavsett eventuella lösningar som denna, att man borde ha fler knappar som standard.

Det tycker du, men det tycker inte jag.
Precis som du säger så är det en annan diskussion, så då sätter vi punkt...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 20:48

Wohoo! Tack för tipset om SideTrack, fungerar precis som jag ville ha det!!! Genialiskt att man kan få "två" musknappar med det!

/Fredrik

Du kan ju faktiskt ha sex musknappar med hjälp av sidetrack, men det blir lite svårt att hålla kolla på allt. Jag kör scrollning upp och ner till vänster och scrollning höger och vänster i botten av plattan. Dessutom högerklick i nedre vänstra hörnet samt den tredje musknappen (expose) uppe till vänster. Funkar bra tycker jag. Man får testa lite med inställningarna så de passar ens grova labbar/nätta fingrar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 04:25

måste bara säga att det är toppen att apple skickar med en en-knappsmus/styrplatta...
det tvingar programmakarna att tänka ett steg enklare... så man kan göra allt man vill göra med endast en endaste liten knapp...
+ tvåknapp/treknapp/scrollhjul är ju supportat i systemet men eftersom apple bara släpper en en-knappsmus så blir alla program skapade till mac (portade spel är en annan historia) så smidiga som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 07:33

SideTrack är absolut den mest prisvärda mjukvara jag köpt till min PowerBook. Jag tror jag betalade 137 kr, och jag använder det hela tiden. Att surfa med en bärbar utan sidscroll känns nästan lite jobbigt.

Mitt upplägg kan tyckas "over the top", men det funkar riktigt bra:

Höger sida: Scroll i höjdled
Nedre sida: Scroll i sidled
Övre högra hörn: Exposé all windows
Nedre högra hörn: Exposé desktop
Övre vänstra hörn: Bakåt i Safari
Nedre vänstra hörn: Högerklick

SideTrack rekommenderas!

1
Bevaka tråden