Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två "musknappar"?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-10-30 11:35

Hur är det med dom nya iBooksen och PowerBooksen (hur i helvete skriver man iBook/PowerBook i bestämd form plural? Haha). Har dom två "musknappar" eller kör Apple fortfarande med en knapp på sina laptops. Två knappar är ju nästan ett måste i OS X. Jag vet att man kan trycka control+knappen för att få högerklick men det är ju lite onödigt omständigt.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-10-30 13:54
Ursprungligen av xtimmyx:

Hur är det med dom nya iBooksen och PowerBooksen (hur i helvete skriver man iBook/PowerBook i bestämd form plural? Haha). Har dom två "musknappar" eller kör Apple fortfarande med en knapp på sina laptops. Två knappar är ju nästan ett måste i OS X. Jag vet att man kan trycka control+knappen för att få högerklick men det är ju lite onödigt omständigt.

Dom har bara 1 "mussknapp"

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-30 14:15

iBook
iBooken
iBookar
iBookarna
etc
?

Side Track ger dig:

högerklick (typ, peta på styrplattan)
fyra hörnklick (för t.ex. expose, backa i webläsaren, eller vad du än vill ha för kommando kopplat)
scroll horisontellt och vertikalt (smidigt!)

Allt på den vanliga styrplattan. (Som nu är en sexknappsplatta med två scrollhjul).

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Side Track ger dig:

högerklick (typ, peta på styrplattan)
fyra hörnklick (för t.ex. expose, backa i webläsaren, eller vad du än vill ha för kommando kopplat)
scroll horisontellt och vertikalt (smidigt!)

Allt på den vanliga styrplattan. (Som nu är en sexknappsplatta med två scrollhjul).

Tack för tipset, detta program gav mig en ny iBook.

Ursprungligen av Olav Rust:

Tack för tipset, detta program gav mig en ny iBook.

SideTrack är ytterst trevligt, det är synd att inte fler iBook- och PowerBook-ägare känner till det (även om det nämnts många gånger här på 99mac).

Ursprungligen av Gunnar B:

iBook
iBooken
iBookar
iBookarna
etc
?

Så brukar jag skriva oftast, men "iBook-modeller", "iBook-modellerna" osv brukar Apple skriva.

Ursprungligen av xtimmyx:

Hur är det med dom nya iBooksen och PowerBooksen (hur i helvete skriver man iBook/PowerBook i bestämd form plural? Haha). Har dom två "musknappar" eller kör Apple fortfarande med en knapp på sina laptops. Två knappar är ju nästan ett måste i OS X. Jag vet att man kan trycka control+knappen för att få högerklick men det är ju lite onödigt omständigt.

Om du använder mus kan du ha flerknapps. Jag använder min gamla PCmus, A4 tech, och det fungerar utmärkt.
Jan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-31 01:54

Men man kan fråga sig NÄR ska Apple förstå att OSX är perfekt för dubbel klick mus ? ?
Fortfarande i år 2004 levereras en knapp mus ? ? ?
Det är verkligen illa.

Jag har Logictech med dubbel klick, otroligt bra ihop med OSX !

Ursprungligen av REP:

Men man kan fråga sig NÄR ska Apple förstå att OSX är perfekt för dubbel klick mus ? ?
Fortfarande i år 2004 levereras en knapp mus ? ? ?
Det är verkligen illa.

Jag har Logictech med dubbel klick, otroligt bra ihop med OSX !

Grundtanken är ju att operativet skall vara så enkelt som möjligt. Därav bara en knapptanken. Fast de flesta köper ju till en flerknappsmus...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-10-31 07:22
Ursprungligen av REP:

Jag har Logictech med dubbel klick, otroligt bra ihop med OSX !

finns det nån mus som inte har dubbelklick? hehe. nej skämt osdio, testade det där programet den andra snubben skrev om. rätt behändigt faktiskt, särskillt att ha en scroll på trackpaden, dock tyckte jag inte högerklicksfunktionen fungerade så bra. fast jag har ju en mx500 jag brukar köra med när jag orkar.

1
Bevaka tråden