Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är 9 600 bps snabbt?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-21 13:53

DN skriver att GSM Edge kan ge överföringshastigheter liknande 3G i en artikel i dag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=368141&previousRenderType=6

Till detta har det en faktaruta som talar om hur rackarns fort det går. Jag tycker det serlångsamt ut, men jag brukar blanda ihop förkortningarna och nollorna. Hur är det egentligen?

Hastighet i klass med 3 G

Edge är en förkortning av Enhanced Data Rates For GSM Evolution. Tekniken ger de befintliga gsm-näten överföringshastigheter (datatrafik i hastigheter över 9.600 bps) i klass med 3 G.

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/faktaRender.jsp?fno=0&major=1&minor=368141

Om jag inte är helt ute och cyklar måste väl 9600 bps bli 9,6 kbs? Klarar inte UMTS en halv megabit/sekund eller likande?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-21 14:06
Ursprungligen av Kristofer:

Om jag inte är helt ute och cyklar måste väl 9600 bps bli 9,6 kbs? Klarar inte UMTS en halv megabit/sekund eller likande?

exakt 9600 bps är 9.6 Kbps vilket är 0.009 Mbps.

De första modemen som började användas av folk låg på 9600 bps sen kom 14.4 K modem senare 28.8K, 32K, 56K modem. Vad UTMS klarar vet ja inte. GSM tror jag klarar just 9.6K Sen finns alternativ för gsm där man använder flera linjer och kan då öka hastigheten ungefär som ett isdn modem där man har två 64K linjer för att få 128Kbps totalt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-21 18:19
Ursprungligen av Kristofer:

Om jag inte är helt ute och cyklar måste väl 9600 bps bli 9,6 kbs? Klarar inte UMTS en halv megabit/sekund eller likande?

Det beror väl på. En del räknar ju 1024 bytes på en kilobyte, andra rundar av till jämna tusentalet...
Den här kalkylatorn är ganska bra, men räknar bara fram den TEORETISKA hastigheten. I verkligheten brukar det bli 10-30% längre tid...
http://www.t1shopper.com/tools/calculate/downloadcalculator.shtml

  • Medlem
  • 2005-01-21 14:02

Jo, jag trodde att 9600 bps var vad tidiga telefonmodem klarade av men kunde inte trp att DN var så långt av banan...:D

Utvecklingen går framåt, redan 9,6 i mobiltelefonerna.. hur skall detta sluta? :D:D

Allvarligt talat, DN känns sämre för varje dag som går.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 14:10

Det är väl inte många som upplevt modemen innan 14k4bps?
Fanns väl inte så mycket att ansluta till innan den gregorianska kalendern slått ett årtal så 14k4 var normalt (och 19k6 var hajtäck).

  • Medlem
  • 2005-01-21 14:45

???

Ja det var jättelänge sedan 9600 var något att hurra för.

Men 9600 = standard gsm dataöverföring. Modernare telefoner med uppgraderade basstationer tar GSM till 14.4k (de första som klarade av det var de sk businesslurarna). GPRS tog GSM till som bäst 384k (som bäst för att det i praktiken sällan blev mer än 128k).

/hpe

Ursprungligen av Pär:

Det är väl inte många som upplevt modemen innan 14k4bps?
Fanns väl inte så mycket att ansluta till innan den gregorianska kalendern slått ett årtal så 14k4 var normalt (och 19k6 var hajtäck).

Jag hade ett GlobalVillage modem med 14.4 bps när jag kopplade upp mig på nätet första gången. 90 eller 91 var det. Jag skulle testa faxfunktionen, minns jag. Skulle faxa ett fyrsidigt dokument till en snubbe. Det tog ett par timmar.
Smidigt.
Sen hade MacWorld, tror jag, nån FirstClass-tjänst också, eller så var det nåt annat Mac-ställe.
Där satt man och höll på.
Det var tider det.
Just GlobalVillage var ett snyggt namn på ett modem, tyckte jag då. Det var då man började haja vad det handlade om.

En av mina få claim-to-fame

Ursprungligen av Pär:

Det är väl inte många som upplevt modemen innan 14k4bps?
Fanns väl inte så mycket att ansluta till innan den gregorianska kalendern slått ett årtal så 14k4 var normalt (och 19k6 var hajtäck).

När jag gick i 7:an ca 86-87 så fick jag ett utrangerat internt modem på 300 baud (ca=150 bps ). Jag fick det tyvärr inte att funka. Bodde ett tag i USA 89-90 och tankade från BBS:ar i 2400, högsta önskan var ett USR Roboticsmodem á 9600. Jag har fått återupprättelse nu med 10/10 BBB

Senast redigerat 2005-01-22 22:51

Pär,
Jo då, Nog fanns det BBS:er som man satt uppkopplad mot med den svindlande hastigheten av 2400bps (minns mitt Supra 2400 med alldeles för positiv nostalgi ).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-21 17:56

Mitt första 9800 modem kostade då - 1991 eller så - ca 9000 spänn..... arghhhhhhhhhh... ja 2400 uj uj uj uj!

Jojemen, Pär! Jag satte upp en FirstClass BBS. Och sen fanns ju Lite andra BBSer man kunde ansluta till. Men det "dog" ut lite när Lindhe körde igång MacPower.

Jag minns Sweden OnLine (SOL) med skräck och kärlek

3G har (just nu) en teoretisk hastighet på 384 kbs, snittar väl 150-200 skulle jag tro. GSM har 9,6 till 14,4 per tisdlucka (beroende på operatör) sedan styr telefonen antal tidsluckor. T.ex. 4+2 dvs. 4 ner och 2 upp.

/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 00:38

Vi kommer nog att skratta åt dagens datorer om tio år också. "Va? Datorer med bara två ynka processorer på 2,5 GHz vardera?! Det var väl på den tiden då folk fortfarande använde Windows!!!"

Tänk på att det bara är 100 år sedan den första flygmaskinen flög.
Nu skickar vi satelliter och robotar till Saturnus månar som sänder hem färgbilder och data med automatik miljontals kilometrar bortifrån.
Man kan ju sätta det i ett perspektiv när man gnäller om småsaker.
Jag tänkte på det sist när det var strömavbrott. Vad fan gjorde folk för hundra år sedan när det inte fanns ström, datorer, teve, telefoner och all annat skit?
Vi satt här i ett dygn utan ström och vatten (jag klagar inte) och undrade mest hur man gjorde förr, när man klarade sig ändå.
*Nu blev jag jävligt offtopic, ursäkta*

Mamma (som nu fyller 80) hade på sitt arbetsrum ett modem som inrymdes i ett skåp - modell fullstor garderob och om det var 4800 bps så var det otrooligt snabbt. Hon hade en terminal också - en Scribona som hade jättefloppydisketter som rymde hela 256 KB.

Offtopic?- - modem i alla fall

Befintligt GSM nät utan GPRS, ger 9600 bps per sekund. Så artikeln stämmer helt och fullt, Edge kommer definitivt att överträffa GSM.

Bps, bits per second (inte bytes per second).
Det går ju som bekant (ett tag till) 8 bitar på en byte, dvs 9600 bits (9,6k bit) / 8 = 1200 bytes = 1,2 k byte per sekund.

Kunde en gång stoltsera med ett USRobotics Courier 9600 Dual Standard, den kunde göra 14k400 mot den lokala BBS:en som också körde ett likadant modem. Grymt då!

Ursprungligen av Jonas Ljungdahl:

Befintligt GSM nät utan GPRS, ger 9600 bps per sekund. Så artikeln stämmer helt och fullt, Edge kommer definitivt att överträffa GSM.

Bps, bits per second (inte bytes per second).
Det går ju som bekant (ett tag till) 8 bitar på en byte, dvs 9600 bits (9,6k bit) / 8 = 1200 bytes = 1,2 k byte per sekund.

Kunde en gång stoltsera med ett USRobotics Courier 9600 Dual Standard, den kunde göra 14k400 mot den lokala BBS:en som också körde ett likadant modem. Grymt då!

Du kan komma uppi fantastiska 28.8 (telia) och 43.3 (Vodafone) utan GPRS i GSM nät också.. Tack vare HSCSD så kan du beroende på opertör surfa i dessa enorma hastigheter.. hehe

/Stefan

HSCSD kräver uppringd förbindelse, det kostade därför en mindre förmögenhet att koppla upp sig och surfa med laptopen en stund minns jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 13:06
Ursprungligen av Jonas Ljungdahl:

Kunde en gång stoltsera med ett USRobotics Courier 9600 Dual Standard, den kunde göra 14k400 mot den lokala BBS:en som också körde ett likadant modem. Grymt då!

Ooh, nostalgi. Jag köpte ett USRobotics Courier 14400 HST för 4500 bagis när det begav sig. Det var ett bra pris då. Märkligt nog använder de fortfarande
samma låda... Jäklar vad de måste ha tappat marknadsandelar sedan dess. USRobotics var ju modemens Gucci en gång i tiden, nu har väl kidsen aldrig hört talas om dom. Coolt namn dessutom.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-22 13:37

USRobotics är väl dessutom borta från marknaden, de köptes ju av 3Com.
Ingen som minns tiden innan 14k4-modem?? Ni behagar skämta!
Jag minns fortfarande när jag fixade ett modem till min polares 64a. Fantastiska 300baud! Dessutom var modemet engelskt och kunde bara slå med pulsval (ni vet som en gammal telefon, tick, ticketicketicke tick osv) så när man skulle slå ett nummer var man tvungen att addera ett till alla nummer så skulle man ringa 045457201 (eller vad det nu var) så slog man 156568312
När PC:n gorde intåg så var det med ett internt 2400-modem man satt å tankade hem. Spel som "Red Baron" t.ex.
Jag och en polare startade BBS i skolans regi 1990-91 med en halvtrasig 386a (med suspekt moderkort som var någon cross-over mellan 286 och 386) och ett extern 2400-modem. Efter 1år av tjat fick vi köpa ett 14k4-modem. Ja herrejösses.
Första terminalen "ut på nätet" som jag hade var en Unisys-serieterminal kopplad till ett Hidem 2400 med vilket jag ringde upp en ULTRIX-maskin i Lund (atdt 046150200 ) och kollade min epost och läste nyhetsgrupper.
Ingen vidare ergonomi i grön skärm, men härligt tyst var den iaf

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-22 13:52

Du är gammal, bollman.

Själv påbörjade jag min nät-karriär just med ett 14.4-modem (minns inte märket nu, det var litet, blåaktigt och rätt snyggt i alla fall ) och tittade runt lite på BBS-listan längst bak i MacWorld, innan jag tillslut gav mig ut på Internet. Vilka tider det var...

  • Medlem
  • 2005-01-22 15:18

första gången jag kopplade upp mig var med ett sånf där modem man lägger en telefonlur i. Det var mot UDAC nån gång i mitten av 80-talet.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 15:23

Jag kopplade upp mig mot Microsofts BBS för att hämta uppdateringar med ett 2400 modem nån gång i början av nittiotalet tror jag det var! Hehe.

Ursprungligen av Baron:

första gången jag kopplade upp mig var med ett sånf där modem man lägger en telefonlur i. Det var mot UDAC nån gång i mitten av 80-talet.

En sån har jag också haft, till en slags portabel dator som hette Radio Shack, man kunde skicka text med den. Men det räknar jag inte som "uppkoppling" jag syftade på Internet när jag skrev det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-22 15:52

Min bror lånade hem ett 2400 modem sådär '90 tror jag. Det var coolt

Nurell: Det är ändå ganska lätt att tänka sig hur det gick till för 100 år sedan, vårt gamla torp är byggt på 1860-1870 talet tror jag, en så'n där liten röd stuga med två lador. De hade tre kor, två hästar och lite åkrar tror jag. Talgdankar och oljelampor gav ljus, vedspisen i köket värme, och vatten pumpade man för hand osv. Det märkligaste är att tänka sig att de klarade sig på så lite åkerjord.

Den stora skillnaden är ju dels att vi gjort oss helt beroende av el för allt, ljus, värme, matlagning och till och med vatten, men främst skillnaden i tempo. Kan man föreställa sig att veckans stora händelse var att åka med vagn till kyrkan och träffa folk?!

Och nu sitter vi på samma ställe med bärbar dator i hängmattan på somrarna...

Ursprungligen av hgus:

Min bror lånade hem ett 2400 modem sådär '90 tror jag. Det var coolt

Nurell: Det är ändå ganska lätt att tänka sig hur det gick till för 100 år sedan, vårt gamla torp är byggt på 1860-1870 talet tror jag, en så'n där liten röd stuga med två lador. De hade tre kor, två hästar och lite åkrar tror jag. Talgdankar och oljelampor gav ljus, vedspisen i köket värme, och vatten pumpade man för hand osv. Det märkligaste är att tänka sig att de klarade sig på så lite åkerjord.

Den stora skillnaden är ju dels att vi gjort oss helt beroende av el för allt, ljus, värme, matlagning och till och med vatten, men främst skillnaden i tempo. Kan man föreställa sig att veckans stora händelse var att åka med vagn till kyrkan och träffa folk?!

Och nu sitter vi på samma ställe med bärbar dator i hängmattan på somrarna...

Det var väl ungefär så jag menade, man får perspektiv på det när man blir ström- och vattenlös.
Även om vi hade tur och fick tillbaka strömmen ganska snabbt i jämförelse med andra...
Jag bor i en kåk från tidigt 1700-tal, här har människor fötts och dött, nu sitter vi här med trådlöst nätverk och en massa elektroniska pryttlar i varenda hörn.
"The Times They Are A-Changin´"

  • Medlem
  • 2005-01-22 18:21

Jag har både egen brunn och gasspis, så jag klarar mig rätt bra. Fast jag bor så till att vi aldrig blir utan ström hur det än blåser...

Ursprungligen av Baron:

Jag har både egen brunn och gasspis, så jag klarar mig rätt bra. Fast jag bor så till att vi aldrig blir utan ström hur det än blåser...

Du kan väl ha ett eget vindkraftverk på tomten om du vill. För där blåser det utav helvete mest hela tiden.
Men om inte, hur kommer vattnet ur brunnen?

Bevaka tråden