Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tipps om program språk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-21 17:34

Hej alla.

Jag vill ha tips om olika program språk och söker en e-lista, forum eller bok för generella frågor, varför man anvender man just detta programspråk, vad man kan göra när man kan behärskar det? Varför har mac burgat anvende unix i panter OS-X ? Vad kan det med tanke på Linux?
Och tusen frågor till.

Vad rekomenderar ni?
Tack på förhand.

Apple gick till Unix för att få en kärna med minnesskydd (stabilitet) och avbrottsstyrd multitasking (lite bättre respons), samt för att NeXT hade det. En fördel till är att det är lättare att porta program från andra Unixar. Nackdelen är att det är bra mycket stökigare, att man drabbas av fossiler som kommandorader, och att det i ren råprestanda går långsammare än gamla MacOS.

Programmeringsspråk kan man diskutera länge...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-21 23:37
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Apple gick till Unix för att få en kärna med minnesskydd (stabilitet) och avbrottsstyrd multitasking (lite bättre respons), samt för att NeXT hade det. En fördel till är att det är lättare att porta program från andra Unixar. Nackdelen är att det är bra mycket stökigare, att man drabbas av fossiler som kommandorader, och att det i ren råprestanda går långsammare än gamla MacOS.

Programmeringsspråk kan man diskutera länge...

Kommandorader är inte några fossiler, ingalunda! Däremot är kommandorader för "vanligt" folk helt klart fossiler. För den som är riktigt insatt (läs den som är en nörd och "orkar" lära sig allt) finns det dock möjligheter att bli mer produktiv i en kommandorad, i alla fall i speciella situationer. Ofta är det svårt att anpassa ett GUI efter absolut alla specialsituationer. Dessutom ger en kommandorad stora möjligheter till scriptning.

Eller är det bara jag som tycker att det inte bara är GUI som gör ett OS användbart? Jag har kompisar som anklagar mig för att vara alldeles enormt GUI-fixerad, och ändå känner jag mig påhoppad åt andra hållet här...

Gamla MacOS kunde med lätthet administreras utan en enda kommandorad. Det fanns *ingenting* som krävde det, *ingenting* som kunde göras lättare med en knölig kommandotolk. Den behövs inte. CLI hör 70-talet till och borde stannat där.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-22 00:48
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Gamla MacOS kunde med lätthet administreras utan en enda kommandorad. Det fanns *ingenting* som krävde det, *ingenting* som kunde göras lättare med en knölig kommandotolk. Den behövs inte. CLI hör 70-talet till och borde stannat där.

Den dagen de tar väck kommandotolken från Mac OS kommer Apple förlora väldigt många "avancerade" användare. De som springer runt med en iBook/PowerBook bara för att den är häftigare än en PC med Linux...

Som utmaning: Eftersom "inget" kan göras lättare: Du har en mapp med 100 000 vilt blandade filer, bilder, dokument, allt (eller i alla fall fler än du kan hålla koll på). Du vill radera samtliga mp3-or i denna mapp. Hur gör du det, snabbt? Att markera de kanske tusentals filerna med musen tar enligt mig en evighet, även om du är smart nog att sortera på filtyp innan du börjar välja filerna.

I en kommandoprompt så cd-ar du bara till rätt katalog och kör "rm *.mp3"...

Kort sagt, GUI och CLI är komplement. Även om inte alla människor kommer att använda kommandoprompten finns det många som drar stor nytta av den (och jag är en av dem). Jag misstänker att många av de open-source-utvecklare som använder Mac numera inte skulle vara lika förtjusta i plattformen utan den. Och utan utvecklare, färre program. Den dagen kommandoprompten försvinner från OS X så installerar jag Linux istället (man kan ju inte ha en ful PC istället för en flashig iBook...).

Edit: för övrigt, om kommandorader inte hör tiden efter 70-talet till, måste jag och flera av mina kompisar vara anakronismer. Jag var inte född då...

Edit2: notera också att jag ingalunda sa att ALLA människor ska använda kommandopromptar. De allra flesta kommer vara alldeles nöjda utan. Jag bara vet att just JAG, och många med mig, INTE skulle nöja oss utan att få använda dem. För övrigt så är Mac OS innan X i mina ögon lika föråldrat som kommandoprompten är i dina ögon...

Senast redigerat 2005-01-22 01:04
Ursprungligen av TERdON:

I en kommandoprompt så cd-ar du bara till rätt katalog och kör "rm *.mp3"...

Och så råkar du skriva "rm * .mp3".

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Och så råkar du skriva "rm * .mp3".

Jag förstår dig precis, jag ser också kommandoraden som något nödvändigt ont. Förhoppningsvis kommer vi slippa den ännu mer i och med Automator i Tiger.

"rm * .mp3" skulle ge ett felmeddelande om man inte har en mapp som heter .mp3. Men jag tycker också att det är dumt, risken för felhandlingar är oerhört mycket större i ett CLI och återkopplingen minimal.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-22 13:22

Ändra rättigheter på en fil. I GUI:
*Ctrl-klicka på filen och välj Show info (eller tryck Äpple-I)
*Vik ner "Ownership and Permissions"
*Vik ner "Details"
*Välj rätt rättigheter ur 6(!) drop-down-menyer
*Stäng Info-fönstret
Är dessutom filen inte din så måste du klicka på hänglåset och ange ditt lösenord innan du kan göra något.
CLI:
*Skriv chmod "vad-du-nu-vill-ha-för-rättigheter"
Klart!
Skulle filen inte vara din så slänger man bara in sudo framför och anger sitt lösenord när man trycker enter.
Skulle GUI vara mer produktivt??

PS Niklas, rm * .mp3 skulle _först_ ta bort alla filer i katalogen, sen klaga över att det inte finns någon fil vid namn .mp3

Textprocessingverktyg som awk och sed existerar inte i GUI-världen, finns så otroligt mycket bra man kan göra med dem!

Den dagen kommandorad försvinner från Mac OS byter jag till FreeBSD.

1
Bevaka tråden